Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Substitution of Notions of “Russia” and “U.S.S.R” in “The New York Times” Newspaper (1946-1991)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2019-4-154-166

Abstract

The frequency of mentioning the words Russia , Soviet Union , Soviet Russia and U.S.S.R in the American press is in order considered to analyze the stereotypical views of Americans about our country during the cold war. As a source the articles published in the daily newspaper “The New York Times” in the period from 1946 to 1991 are used. The authors analyzed more than 40 000 newspaper articles. The hypothesis about the relation between the frequency of use of various country nominations and the formation of stereotypes about it is offered. The research methodology is based on the statistical analysis of the use of the words Russia , Soviet Union , Soviet Russia and U.S.S.R in “The New York Times” publications. It is revealed that during the cold war the frequency of using the word Russia in this newspaper exceeds the frequency of using the word U.S.S.R 10 times, that, according to the authors, leads to the conclusion about the substitution of notions, which is expressed in the identification of pre-revolutionary Russia and the Soviet Union. It is shown that in the future there was a reverse process: during the period of tension of political relations, the image of Russia began to be replaced in American newspaper publications by the image of the USSR, which in the minds of Americans is closely connected with the cold war.

About the Authors

E. A. Kotelenets
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. S. Zatulovskaya
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Бавин П. Россия об Америке и американцы о России : сравнительный анализ результатов опросов [Электронный ресурс] / П. Бавин // База данных ФОМ. Фонд «Общественное мнение». - Режим доступа : http://bd.fom.ru/report/cat/ fre_an/ra0309.

2. Барабаш В. В. Образы России в мире / В. В. Барабаш, Г. А. Бордюгов, Е. А. Котеленец. - Москва : Ассоциация исследователей российского общества, 2010. - 296 с.

3. Вульф Л. Изобретая Восточную Европу : карта цивилизации в сознании эпохи Просвещения / Л. Вулф. - Москва : Historia Russica, 2003. - 560 с.

4. Галумов А. Э. Международный имидж России : стратегии формирования / А. Э. Галумов. - Москва : Известия, 2003. - 450 с.

5. Журавлева В. И. Понимание России в США : образы и мифы : 1881-1914 / В. И. Журавлев. - Москва : РГГУ, 2012. - 1132 c.

6. Зак Л. А. Западная дипломатия и внешнеполитические стереотипы / Л. А. Зак. - Москва : Международные отношения, 1976. - 288 с.

7. Иванова Е. А. Стереотип как феномен культуры : автореферат диссертации.. кандидата философских наук : 09.00.11 / Е. А. Иванова. - Москва, 2000. - 20 с.

8. Каменева В. А. Контексты идеологизации, или образ России в американских онлайн-газетах (2000-2012) / В. А. Каменева, Е. А. Сидорова // Политическая лингвистика. - 2012. - № 4. - С. 100-104.

9. Кондратенко В. М. Под маской объективности («Нью-Йорк Таймс» : американская информационно-пропагандистская машина) / В. М. Кондратенко. - Москва : Мысль, 1986. - 240 с.

10. Конюхов Н. И. Прикладные аспекты современной психологии : термины, законы, концепции, методы / Н. И. Конюхов. - Москва : Макцентр, 1994. - 253 с.

11. Корнилов Е. А. Журналистика на рубеже тысячелетий / Е. А. Корнилов, Е. Е. Корнилова. - Ростов на Дону : Флинта, Наука, 2012. - 256 с.

12. Крашенинникова В. Ю. Россия - Америка : холодная война культур : как американские ценности преломляют видение России / В. Ю. Крашенинникова. - Москва : Европа, 2007. - 388 c.

13. Липман У. Общественное мнение / У. Липман. - Москва : Общественное мнение, 2004. - 384 с.

14. Маркина Ю. В. Газета «New York Times» : эволюция типа издания : эволюция типа издания : диссертация.. кандидата филологических наук : 10.01.10 / Ю. В. Маркина. - Ростов на Дону, 2004. - 167 с.

15. Морозова О. В. Формирование образа России в условиях политической напряженности (на материале американской прессы) / О. В. Морозова // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Филология. Журналистика. - 2014. - № 4 (14). - С. 110-114.

16. Ноэль-Нойман Э. Общественное мнение. Открытие спирали молчания / Э. Ноэль-Нойман. - Москва : Прогресс-Академия, 1996. - 352 с.

17. Павловская А. В. Стереотипы восприятия России и русских на Западе / А. В. Павловская // Сборник материалов 1-ой международной конференции «Россия и Запад : диалог культур». - Москва : [б. и.], 1994. - С. 19-30.

18. Пойгина Л. Б. Образ России на страницах «Нью-Йорк Таймс» в исторической ретроспективе и современности / Л. Б. Пойгина // Коммуникология. - 2015. - № 2 (3). - С. 135-146.

19. Рогозина И. В. Трансформация устного политического текста в американской газете как метод пропагандистского воздействия (на материале газеты «Нью-Йорк Таймс», 1980-86 гг.) : автореферат … кандидата филологических наук / И. В. Рогозина. - Москва, 1988. - 14 с.

20. Рукавишников В. О. Холодная война, холодный мир. Общественное мнение в США и Европе о СССР / России, внешней политике и безопасности Запада / В. О. Рукавишников. - Москва : Академический Проект, 2005. - 864 с.

21. Соколов В. А. Периодическая печать США / В. А. Соколов, С. А. Михайлов. - Санкт Петербург : Издательство Михайлова В. А., 1998. - 448 с.

22. Ульянов П. В. Россия в амбивалентном «Образе медведя» (на примере европейских карикатур периода Первой мировой войны) / П. В. Ульянов, Ю. Г. Чернышов // Известия Алтайского государственного университета. - 2015. - № 4 (88). - С. 259-265.

23. Berger M. The Story of The New York Times 1851-1951 / M. Berger. - New York : Arno Press, 1951. - 589 p.

24. Catledge T. My Life and The Times / T. Catledge. - New York : Harper Collins Publishers, 1971. - 319 p.

25. Jervis R. Perception and Misperception in International Politics / R. Jervis. - Princeton : Princeton University Press, 2017. - 544 p.

26. Kunczik M. Globalization : News media, images of nations and the flow of international capital with special reference to the role of rating agencies / M. Kunczik // Journal of International Communication. - 2002. - № 1 (8). - Pр. 39-79.

27. Morgenthau H. Politics Among Nations. The Struggle for Power and Peace / H. Morgenthau. - New York : McGraw-Hill Education, 2005. - 752 p.

28. Noelle-Neumann E. Offentliche Meinung, Die Entdeckung der Schwiegespirale / E. Noelle-Neumann. - Berlin : Ullstein Verlag GmbH, 1996. - 408 p.

29. Quasthoff U. M. Social Prejudice as a Resource of Power : Towards the Functional Ambivalence of Stereotypes / U. M. Quasthoff // Language, Power and Ideology. Studies in Political Discourse. - Amsterdam, Philadelphia, 1989. - Pр. 181-196.

30. Shepard R. F. The Paper’s Papers : A Reporter’s Journeys Through the Archives of The New York Times / R. F. Shepard. - New York : Times Books / Random House, 1996. - 373 p.


Review

For citations:


Kotelenets E.A., Zatulovskaya M.S. Substitution of Notions of “Russia” and “U.S.S.R” in “The New York Times” Newspaper (1946-1991). Nauchnyi dialog. 2019;(4):154-166. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2019-4-154-166

Views: 582


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)