Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Advancing Teaching Mathematics in Students at Universities of Economics for Sustainable Development

Abstract

The article is devoted to the advanced nature of education for sustainable development. The research urgency is caused by necessity of formation of strategy of education for sustainable development in Russian higher education. A review of the most important international documents is made (Strategy of European Economic Commission of the UN of education for sustainable development, Global action programme on ESD, Incheon Declaration of “Education-2030,” Program of sustainable development for the period till 2030, etc.), allowing to concretize the principles of education for sustainable development. Special attention is paid to the principle of advancing training in terms of organization of training in mathematics at the University of Economics. As a means of implementing the principle of advancing teaching of mathematics it is proposed to use the method of mathematical modelling as a promising direction of research and problem solving in the economic sphere of activities in favour of sustainable development. The author noted the importance of the ability to build and use mathematical models to describe and predict real processes, which in turn, demonstrates the possibility of forming a transformative intelligence as readiness for integrated use of intuition, logical thinking and quantitative assessments to develop the skills of creative solutions to life and professional problems in the conditions of variability and uncertainty.

About the Author

N. A. Burmistrova
Financial University under the Government of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Анохин П. К. Опережающее отражение действительности / П. К Анохин // Избранные труды. Философские аспекты теории функциональных систем. - Москва : Наука, 1978. - С. 7-26.

2. Бим-Бад Б. М. Опережающее образование : теория и практика / Б. М. Бим-Бад // Советская педагогика. - 1988. - № 6. - С. 51-55.

3. Гафурова Н. В. Идеи и проблемы опережающего образования / Н. В. Гафурова, С. И. Осипова // Сибирский педагогический журнал. - 2013. - № 4. - С. 9-14.

4. Ефремов А. П. Опережающее обучение и опережающее образование // Вестник Челябинского государственного университета. - 2012. - № 19. - С. 38-43.

5. Новиков П. Н. Опережающее профессиональное образование / П. Н. Новиков, В. М. Зуев. - Москва : Российская государственная академия труда и занятости, 2000. - 258 с.

6. Ориентиры высшего образования постиндустриального общества / В. В. Лунев, Т. А. Лунева, А. И. Бакшеев, Д. В. Рахинский, Э. В. Савина // Вестник КГПУ им. В. П. Астафьева. - 2016. - № 1 (35). - С. 76-80.

7. Павлова Е. В. Вопросы математизации научных знаний в системе вузовской подготовки / Е. В. Павлова, Г. Ф. Исламгулова // Научный диалог. - 2016. - № 5 (53). - С. 225-233.

8. Политика в области образования и новые информационные технологии / сост. Д. В Быков [и др.] // Информационное общество. - 1996. - Вып. 1. - С. 3-30.

9. Пронина Л. А. Современное образование: некоторые размышления о состоянии и тенденциях развития / Л. А. Пронина // Социально-экономические явления и процессы. - 2011. - № 3/4 (25/26). - С. 451-457.

10. Урсул А. Д. Глобальное образование - новое направление развития высшего образования / А. Д. Урсул, Т. А. Урсул // Вестник экологического образования в России. - 2014. - Т. 4. - № 74. - С. 32-35.

11. Brundtland G. H. Global change and our common future / G. H Brundtland // Environment. - 1989. - Vol. 31. - № 5. - P. 16-43.

12. Ursul A. D. Global Investigations and Globalization of Science / A. D. Ursul // Voprosy filosofii. - 2013. - № 11. - P. 112-122.


Review

For citations:


Burmistrova N.A. Advancing Teaching Mathematics in Students at Universities of Economics for Sustainable Development. Nauchnyi dialog. 2017;(1):244-253. (In Russ.)

Views: 341


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)