Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Self-Assessment and Self-Dependence in Formation of Writing Skills in Foreign Language

Abstract

The problem of self-dependence of students of higher education institutions is considered. The research urgency is caused by necessity of preparation of specialists able to evaluate critically their own strengths and weaknesses with the goal of self-improvement and professional development, especially necessary for future translators and teachers of foreign language. The review of scientific sources allows to conclude that self-dependence in teaching is manifested in the condition of understanding of the purpose and accountability of the learning process. The fulfillment of these conditions is particularly important in the formation of writing skills in a foreign language, because writing is a difficultly generated kind of speech activity not only because of the lack of knowledge of grammar and vocabulary, but also due to the diversity of traditions in the organization of the text in Russian and foreign languages. Presented authors’ method of a piecemeal assessment of written works, including mutual- and self-assessment, is aimed at formation of students’ ability to identify the advantages and disadvantages of self-completed tasks, and to correct mistakes. The resulting experimental data allow to conclude that this methodology promotes the development of self-dependence of students in learning.

About the Authors

E. A. Melekhina
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation


E. V. Vinnik
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский ; под ред. В. В. Давыдова. - Москва : АСТ : Астрель : Хранитель, 2008. - 671 с.

2. Жукова Н. П. О некоторых проблемах организации самостоятельной работы студентов в свете реализации компетентностного подхода к обучению [Электронный ресурс] / Н. П. Жукова, С. Н. Зарипов // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 5. - Режим доступа : https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=14992.

3. Кошелева И. Н. Педагогическое мастерство, или как поддержать мотивацию студентов к изучению английского языка в вузе / И. Н. Кошелева // Филологические науки в МГИМО. - 2016. - № 6. - С. 104-115.

4. Мичурина Е. С. Некоторые особенности развития познавательной самостоятельности студентов на начальном этапе обучения / Е. С. Мичурина // Вестник Кузбасского государственного технического университета. - 2004. - № 5 (42). - С. 122-125.

5. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика (уровень бакалавриата) : приказ Минобрануки Росси от 07.08.2014 года № 940 [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/450302_Lingvistika.pdf.

6. Пакулина С. А. Преодолевающая адаптация : системообразующий фактор и условие формирования самостоятельности студентов в вузе / С. А. Пакулина. - Москва : Изд-во СГУ, 2010. - 360 с.

7. Роджерс К. Свобода учиться = Freedom to learn / К. Роджерс, Дж. Фрейберг. - Москва : Смысл, 2002. - 527 с.

8. Чесноков В. А. Развитие субъектности личности будущего юриста в процессе профессиональной подготовки : диссертация … кандидата педагогических наук : 13.00.08 / В. А. Чесноков. - Барнаул, 2012. - 250 с.

9. Якунин В. А. Педагогическая психология / В. А. Якунин. - Санкт-Петербург : Изд-во В. А. Михайлова : Полинус, 1998. - 639 с.

10. Benson P. Autonomy in language learning, learning, and life / P. Benson // Synergies-France. - 2012. - № 9. - P. 29-39.

11. Gibbs G. Learning by Doing : A guide to teaching and learning methods. Further Education Unit / G. Gibbs. - Oxford : Oxford Brookes University, 1988. - 134 p.

12. Little D. Learner autonomy and second / foreign language learning [Electronic resource] / D. Little. - Access mode : https://www.llas.ac.uk/resources/gpg/1409.


Review

For citations:


Melekhina E.A., Vinnik E.V. Self-Assessment and Self-Dependence in Formation of Writing Skills in Foreign Language. Nauchnyi dialog. 2017;(1):307-317. (In Russ.)

Views: 326


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)