Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Question of “Analytical Article” Text Type

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-32-43

Abstract

The question is raised about the type of text “analytical article.” The definition of the notion “type of text” is given. The place of analytical article in the system of journalistic genres is commented. Analytical article is considered in the framework of non-classical text classification, the differentiating criterion of which is the paradigm of thinking. The paradigm of thinking is understood as type of mentality typical to certain era, which corresponds to a certain type of mass text. These text types and trends of their development in connection with the change of paradigm of thinking in society are described. The author believes that this classification of text types allows for a fresh look at the genre of the article. A review of the text types most clearly correlated with the analytical article is made: persuasive text, pragmatic text, meaning deducing text. The author comes to the following conclusions. A distinctive feature of the meaning deducing text lies in its essential inderectiveness, while persuasive and pragmatic types of text are potentially manipulative. Persuasive and pragmatic types of text tend to have a certain effect on the addressee and to have a certain relevance to current events. The meaning deducing text enables the recipient to realize his/her right to free choice and independent opinion.

About the Author

D. T. Dorzhieva
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования / И. Р. Гальперин. - Москва : КомКнига, 2006. - 144 с.

2. Довгаль Е. В. Аналитическая статья как разновидность медийного дискурса / Е. В. Довгаль // Язык. Текст. Дискурс. - 2011. - № 9. - С. 357-361.

3. Караулов Ю. Н. Язык СМИ как модель общенационального языка / Ю. Н. Караулов // Тезисы докладов Международной научной конференции «Язык средств массовой информации как объект междисциплинарного исследования». - Москва : Филологический факультет МГУ им. М. В. Ломоносова, 2001. - С. 15-18.

4. Пронина Е. Е. Психология журналистского творчества / Е. Е. Пронина. - Москва : Изд-во Московского ун-та, 2002. - 320 с.

5. Таюпова О. И. Журналистский дискурс в ракурсе прагмалингвистики / О. И. Таюпова // Российский гуманитарный журнал. - 2016. - № 2. - Том 5. - С. 212-219.

6. Тертычный А. А. Аналитическая журналистика / А. А. Тертычный. - Москва : Аспект Пресс, 2010. - 352 с.

7. Чаплина С. С. Понятие «тип текста» : принципы дефинирования и проблемы классификации / С. С. Чаплина // Вестник бурятского государственного университета. - 2009. - № 11. - С. 134-138.

8. Чернявская В. Е. Тип текста как единица лингвистического анализа. Лингвистикатекста : Поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность : учебное пособие / В. Е. Чернявская. - Москва : Директ-Медиа, 2014. - 267 с.

9. Шинков М. А. К вопросу о дифференциации журналистских и публицистических жанров / М. А. Шинков // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия : Гуманитарные и социальные науки. - 2014. - № 4. - С. 203-205.

10. Fix U. Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger / U. Fix, H. Poethe, G. Yos. - Leipzig: Peter Lang, 2001. - 237 S.


Review

For citations:


Dorzhieva D.T. On Question of “Analytical Article” Text Type. Nauchnyi dialog. 2017;(2):32-43. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-32-43

Views: 533


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)