Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Creative Potential of Sociography Activities in Creativity Formation in Students of Secondary Professional Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-229-242

Abstract

The problem of formation of creativity of mid-level professionals is considered, the solution of which requires to investigate the presence of goal-setting regulatory base governing the formation and development of creativity; conceptual framework of development of creativity, which determines not only the theoretical basis but also solves the problems of the organization of practical activities; the implementation of the model of creativity formation in students of secondary professional education (SPE) organizations. A detailed study of each of the conditions of formation of future specialists’ creativity is proposed. It is shown that the law has yet to consolidate common requirements for the development of creative abilities of students at different levels of education. The conceptual framework of studying the process of formation of students’ creativity is presented. The author’s definition of “social-gaming activities” is given. The notion of “creativity formation in students in SPE organizations” is clarified. These categories form the basis for the development of the model of creativity formation in students of SPE organizations through social-gaming activities. The model of formation of creativity of students includes the regulatory-projecting, motivational, organizational and substantial diagnostic-effective components. Typical principles of social-gaming activities organization, its symptoms and stages are considered. Creative potential of sociography activities is assessed.

About the Authors

Y. A. Vlasova
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


S. A. Vetoshkin
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Букатов В. М. Педагогические таинства дидактических игр / В. М. Букатов. - Москва : Флинта, 2003. - 152 с.

2. Власова Ю. А. Формирование креативности у обучающихся в современном образовании в России : правовые аспекты / Ю. А. Власова // Право и образование. - 2016. - № 2. - С. 36-47.

3. Власова Ю. А. Исторические и теоретические аспекты понятийного аппарата социоигрового подхода в педагогике / Ю. А. Власова, С. А. Ветошкин // Понятийный аппарат педагогики и образования / отв. ред. Е. В. Ткаченко, М. А. Галагузова. - Вып. 9. - Екатеринбург : УРГПУ, 2016а. - С. 99-110.

4. Власова Ю. А. Педагогическая модель формирования креативности студентов среднего профессионального образования (результаты внедрения) / Ю. А. Власова, С. А. Ветошкин // Научный диалог. - 2016б. - № 7 (55). - С. 240-252.

5. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. - Москва : ИНТОР, 1996. - 544 с.

6. Об образовании в Российской Федерации : Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ : официальный текст. - Москва : ООО «Проспект», 2012. - 160 с.

7. Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка / С. И. Ожегов ; под ред. Н. Ю. Шведовой. - 19 изд., испр. - Москва :РУССКИЙ ЯЗЫК, 1978. - 750 с.

8. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего профессионального образования по специальности 19.02.03 «Технология хлеба, кондитерских и макаронных изделий» (Приказ Министерства образования и науки РФ от 22 апреля 2014 года № 373). - Режим доступа : http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70612258/.


Review

For citations:


Vlasova Y.A., Vetoshkin S.A. Creative Potential of Sociography Activities in Creativity Formation in Students of Secondary Professional Education. Nauchnyi dialog. 2017;(3):229-242. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-229-242

Views: 445


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)