Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Self-Assessment of Professional Competence of Foreign Language Teachers (according to Results of Questioning of Teachers of Additional Education)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-359-372

Abstract

The assessment of own competencies by teachers of additional education is covered. The analysis of the results obtained by the questioning of the respondents - foreign language teachers working with children of preschool and younger school age. The questionnaire includes professional competencies which should be taken by the teacher. The respondents estimated these competencies according to the degree of importance for teaching in general and specifically for their work. A table is provided summarizing the results of the survey of 20 teachers of different age and sex, having a different work experience. The results of reflection of foreign language teachers regarding the ownership of different types of competencies, communicative, informational, organizational, and creative, are presented in the form of diagrams. The research urgency is caused by necessity of professional evaluation of teaching activities at a new level with the use of survey and reflection methods. It is noted that even at the stage of experiment forming there were positive changes in teachers’ work as professional self-esteem allowed them to actualize the problem areas in the teaching process, pay attention to the existing shortcomings in work and, consequently, correct them. It is indicated that the results of the study can be used in the preparation of the training course of teachers further education.

About the Author

A. V. Vysotskaya
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Бозаджиев В. Л. Профессиональные компетенции как интегральные качества личности специалиста / В. Л. Бозаджиев // Успехи современного естествознания. - 2007. - № 5. - С. 40-44.

2. Высоцкая А. В. Портфолио как компетентностно-ориентированная технология повышения квалификации педагога иностранного языка в области дошкольного образования / А. В. Высоцкая / Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2017. - № 1 (178). - С. 98-105.

3. Коломиец С. М. Творческие компетенции студентов социально-экономических специальностей : монография / С. М. Коломиец. - Москва : Перо, 2010. - 181 с.

4. Красноперова Т. В. Технология «Портфолио» - ведущий показатель целостной системы оценки качества образования // Фестиваль педагогических идей. - Режим доступа : http://festival.1september.ru/articles.

5. Мирошниченко А. Н. Управление человеческими ресурсами организации : учебный курс / А. Н. Мирошниченко. - Москва : МФПИ, 2012. - 125 с.

6. Мягков А. Ю. Опросные методы сбора данных : предпочтения респондентов / А. Ю. Мягков // Социологические исследования. - 2000. - № 8. - С. 98-109.

7. Педагогический энциклопедический словарь / под ред. Б. М. Бим-Бад. - Москва : Большая Российская энциклопедия, 2003. - 528 с.

8. Степанов С. Ю. Психология рефлексии: проблемы и исследования / С. Ю. Степанов, И. Н. Семенов // Вопросы психологии, 1985. - № 3. - С. 31-40.

9. Яковлева Г. В. Подготовка руководителей дошкольной образовательной организации к оцениванию методической работы в условиях реализации федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования / Г. В. Яковлева // Научно-теоретический журнал. - 2015. - № 4 (25). - С. 21-26.

10. Lloyd Ch. M. Coaching as a Key Component in Teachers’ Professional Development : Improving Classroom Practices in Head Start Settings / Ch. M. Lloyd, E. L. Modlin. - Washington, DC : OPRE Report 2012-4, 2012. - 19 p.


Review

For citations:


Vysotskaya A.V. Self-Assessment of Professional Competence of Foreign Language Teachers (according to Results of Questioning of Teachers of Additional Education). Nauchnyi dialog. 2017;(5):359-372. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-359-372

Views: 454


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)