Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Information Educational Environment of Higher Educational Institution in Training of Professionally-Oriented Foreign Language: Essence, Content, Functions

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-373-385

Abstract

The relevance of the study is determined by the clear interest in contemporary educational practice to implement the requirements of training specialists able to compete in the labour market. The need for learning information-educational environment of a university in the modern context of teaching professionally-oriented foreign language is covered. A brief review of research on the subject is made, which confirms the possibility of exploring the pedagogical potential of this phenomenon. The research novelty lies in the formulation of the problem involving the identification of essence, structure and functional characteristics of the educational environment of the university in teaching professionally-oriented foreign language. Based on the presented approaches to the key concept the essence of “information-educational environment of the university” is clarified in the framework of professional training of future specialists. Attention is paid to the description of the fundamental principles of information-educational environment functioning: structuredness, hierarchy, openness, adaptability, variability, integration, interactivity. Structural components of information educational environment of the university within the framework of teaching professionally-oriented foreign language - organizational, task, resource and content, technological-procedural, socio-subject, - are distinguished, their content is revealed in detail. The functions of the information-educational environment of the university are described (educational, developmental, informational, reflective, functions of socialization). Their interrelation with the structural components is shown.

About the Author

E. Y. Kamysheva
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Андреев А. А. Некоторые проблемы педагогики в современных информационно-образовательных средах / А. А. Андреев // Телекоммуникации и информатизация образования. - 2002. -№ 6. - С. 25 -38.

2. Атанасян С. Л. Формирование информационно-образовательной среды педагогического вуза : диссертация… доктора педагогических наук : 13.00.02 / С. Л. Атанасян. - Москва, 2009. - 498 с.

3. Бороненко Т. А. Активные и интерактивные методы педагогического взаимодействия в системе дистанционного обучения / Т. А. Бороненко, А. В. Кайсина, В. С. Федотова // Научный диалог. - 2017. - № 1. - С. 227-243.

4. Глушков В. М. Основы безбумажной информатики / В. М. Глушков. - Москва : Наука, 1982. - 552 с.

5. Ершов А. П. Концепция использования средств вычислительной техники в сфере образования : Информатизация образования / А. П. Ершов. - Новосибирск : ВЦ СО АН СССР, 1990. - 58 с.

6. Захарова И. Г. Формирование информационной образовательной среды высшего учебного заведения : диссертация … доктора педагогических наук : 13.00.01 / И. Г. Захарова. - Тюмень, 2003. - 399 с.

7. Зенкина С. В. Новая информационно-коммуникационная образовательная среда / С. В. Зенкина, А. А. Кузнецов // Основы общей теории и методики обучения информатике : учебное пособие / под общ. ред. А. А. Кузнецова. - Москва : Бином. Лаборатория Знаний, 2010. - 207 с.

8. Кудинов В. А. Построение информационной образовательной среды вуза на основе технологий управления знаниями : диссертация… доктора педагогических наук : 13.00.02 / В. А. Кудинов. - Москва, 2010. -519 с.

9. Лобанова Е. В. Дидактическое проектирование информационно-образовательной среды высшего учебного заведения : диссертация… доктора педагогических наук : 13.00.08 / Е. В. Лобанова. - Москва, 2005. -314 с.

10. Моисеев Н. Н. Информационное общество : возможности и реальность / Н. Н. Моисеев // Полис. - 1993. -№ 3. - С. 6-14.

11. Моисеенко Н. А. Информационно-образовательная среда вуза как средство формирования информационной культуры будущих инженеров : диссертация… кандидата педагогических наук : 13.00.08 / Н. А. Моисеенко. - Грозный, 2006. - 185 с.

12. Николина В. В. Социокультурная практика как вектор развития современного образовательного пространства / В. В. Николина // Научный диалог. - 2017. - № 2. - С. 269-280.

13. Остроумова Е. Н. Информационно-образовательная среда вуза как фактор профессионально-личностного саморазвития будущего специалиста / Е. Н. Остроумова // Фундаментальные исследования. -2011. - № 4. - С. 37-40.

14. Ракитов А. И. Новый подход к взаимосвязи истории, информации и культуры : пример России / А. И. Ракитов // Вопросы философии. - 1994. - № 4. - С. 14-34.

15. Рогожкина И. Д. Педагогическая подготовка преподавателей и студентов к процессу обучения в информационно-образовательной среде ВУЗа : диссертация… кандидата педагогических наук : 13.00.08 / И. Д. Рогожкина. - Томск, 2009. -197 с.

16. Сивоконь Е. Е. Подготовка преподавателей к использованию информационно-образовательной среды в профессиональной деятельности / Е. Е. Сивоконь // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия : Информатизация образования. - 2014. - № 1. - С. 127-131.

17. Скибицкий Э. Г. Информационно-образовательная среда вуза - инструментарий повышения уровня подготовки студентов / Э. Г. Скибицкий, Е. Т. Китова // Инновации в образовании. -2016. - № 8. - С. 116-125.


Review

For citations:


Kamysheva E.Y. Information Educational Environment of Higher Educational Institution in Training of Professionally-Oriented Foreign Language: Essence, Content, Functions. Nauchnyi dialog. 2017;(5):373-385. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-373-385

Views: 483


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)