Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Problem of Tolerance of School Teachers and Students of Pedagogical Specialties in Context of Russian Inclusive Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-7-207-223

Abstract

The formation and development of skills of tolerance of school teachers and students of pedagogical specialties are considered. The relevance of the chosen topic is determined by the implementation of the Federal law “On education in Russian Federation,” providing the use of inclusive methods and technologies in learning and education. Methods of correction of intolerance, described in the seven dissertations on competition of a scientific degree of PhD in Education, are presented and analyzed. It is noted that to make an adult truly tolerant is almost impossible, as it is a quality needed to be formed and developed at an earlier age. However, according to the authors, students and teachers may instill the external tolerance - the ability to meet certain behavioral standards. Also it is suggested that in some cases the problem may be not in general, but in “age” intolerance: rejection of individual traits of children and adolescents. The novelty of the research lies in considering the uniqueness of each child as a moral-philosophical basis of teaching tolerance. This approach is presented as a kind of “golden mean” between the apology of absolute value (each person is invaluable birthright) and relative value (the value of man is determined by his abilities and achievements).

About the Authors

I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Акавова С. С. Формирование толерантного общения старшеклассников в полиэтнической среде : диссертация.. кандидата педагогических наук / С. С. Акавова. - Махачкала, 2007. - 167 с.

2. Вагина М. В. Использование метода кейс-стади как образовательной технологии / М. В. Вагина // Вестник северо-западного отделения Российской академии образования. - 2013. - № 1 (13). - С. 16-18.

3. Гурьянов А. М. Педагогические условия формирования толерантности у учителей физической культуры в системе повышения квалификации : диссертация.. кандидата педагогических наук / А. М. Гурьянов. - Ульяновск, 2009. - 209 с.

4. Даржинова С. В. Формирование толерантности у будущих педагогов средствами художественно-творческой деятельности : диссертация.. кандидата педагогических наук / С. В. Даржинова. - Элиста, 2009. - 280 с.

5. Исмагилова З. А. Воспитание толерантности у студентов педагогического вуза в процессе изучения иностранного языка : диссертация.. кандидата педагогических наук / З. А. Исмагилова. - Казань, 2007. - 194 с.

6. Лопушнян Г. А. Подготовка педагога к толерантному разрешению педагогических ситуаций в системе повышения профессиональной квалификации : диссертация.. кандидата педагогических наук / Г. А. Лопушнян. - Калининград, 2010. - 232 с.

7. Моргунова М. А. Развитие толерантной культуры педагога общеобразовательной школы : диссертация.. кандидата педагогических наук / М. А. Моргунова. - Воронеж, 2009. - 226 с.

8. Об образовании в Российской Федерации. Федеральный закон Российской Федерации от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 02.03.2016) [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://www.assessor.ru/zakon/273-fz-zakon-ob-obrazovanii-201.

9. Об утверждении положения о Единой всероссийской спортивной классификации. Приказ Минспорта РФ от 20.02.2017 № 108 (Зарегистрировано в Минюсте РФ 21.03.2017 № 46058) [Электронный ресурс] // Сайт Министерства юстиции Российской Федерации. - Режим доступа: https://minjust.consultant.ru/files/34694.

10. Педагогика сотрудничества : отчёт о встрече учителей-экспериментаторов [Электронный ресурс] / С. Н. Лысенкова, В. Ф. Шаталов, И. П. Волков, В. А. Караковский, М. П. Щетинин, Е. Н. Ильин, Ш. А. Амонашвили // Учительская газета. - 2006. - 17 октября. - № 42. - Режим доступа : http://www.ug.ru/archive/15485. - (первая публикация - «Учительская газета» от 18.10.1986).

11. Развитие толерантности у учащихся основной школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева, Д. О. Романов // Научный диалог. - 2017. - № 1. - С. 328-341.

12. Самохин И. С. Формирование толерантности у учащихся начальной школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2016. - № 12 (60). - С. 401-414.

13. Самохин И. С. Развитие толерантности у учащихся старшей школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2017. - № 4. - С. 257-272.

14. Фадеева Т. Ю. Формирование педагогической толерантности будущих специалистов сферы образования : диссертация.. кандидата педагогических наук / Т. Ю. Фадеева. - Саратов, 2012. - 230 с.

15. Gerring J. Case Study Research: Principles and Practices [Electronic resource] / J. Gerring. - 2nd ed. - Boston : Department of Political Science of Boston University. - 2015. - 195 p. - Access mode : http://blogs.bu.edu/jgerring/files/2015/11/Text_35.pdf

16. Yin R. K. Case Study Research. Design and Methods / R. K. Yin. - 5th ed. - Thousand Oaks, California : Sage Publications. - 2014. - 282 p.


Review

For citations:


Samokhin I.S., Sokolova N.L., Sergeyeva M.G. On Problem of Tolerance of School Teachers and Students of Pedagogical Specialties in Context of Russian Inclusive Education. Nauchnyi dialog. 2017;(7):207-223. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-7-207-223

Views: 493


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)