Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Tools of Intertextuality in Discourse of Social Advertising

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-69-80

Abstract

The article is devoted to the study of the tools of intertextuality in the discourse of social advertising. Despite the high interest of researchers to the problem of the intertextual interaction the question of the mechanism of intertextuality in advertising, including social, is still not fully lit, especially as the advertising is dynamic and each new day provides ample material for research. The novelty of the research is determined by the author’s study of modern tools of intertextuality in the discourse of social advertising, the main objectives of which consist in formation of system of values in the mass consciousness, the adjustment of the value priorities and benchmarks, translation of socially approved behavioral patterns. That’s why social advertising needs the non-stereotypical representation of its object - social ills and values. Special attention is paid to the typology of the tools of intertextuality in the texts of social advertising and the functional load of each of the considered types. As the basic functions of intertextual inclusions in the discourse of social advertising the author identifies attractive and persuasive ones as the most important and regularly implemented. As secondary functions, aesthetic, game and delimitation ones are highlighted. Suggested classifications are accompanied by examples of Russian and foreign social advertising.

About the Author

M. V. Terskikh
Omsk State University named after F. M. Dostoyevsky
Russian Federation


References

1. Алексеева М. С. Прецедентные феномены в интернет-рекламе предприятий ресторанного бизнеса: диссертация … кандидата филологических наук / М. С. Алексеева. - Нижний Тагил, 2009. - 236 с.

2. Бобровская Г. В. Интертекст в рекламе : прецедентный текст, речевой контекст, социально-психологический подтекст / Г. В. Бобровская // Электронный научно-образовательный журнал ВГСПУ «Грани познания». - № 5 (39). - С. 42-45.

3. Богатырев А. В. Функционирование фигур интертекста в современном юридическом дискурсе : диссертация … кандидата филологических наук / А. В. Богатырев. - Волгоград, 2016. - 168 с.

4. Ежова Е. Н. «Свое» и «чужое» в рекламной картине мира / Е. Н. Ежова // Вестник Пятигорского государственного университета. - 2009. - № 3. - С. 241-246.

5. Лунькова Л. Н. Интертекстуальность художественного текста : оригинал и перевод : диссертация … доктора филологических наук / Л. Н. Лунькова. - Москва, 2011. - 544 с.

6. Малаховская М. Л. Интертекстуальные связи в художественном тексте в сопоставительно-переводоведческом аспекте : на материале произведений К. С. Льюиса : диссертация … кандидата филологических наук / М. Л. Малаховская. - Санкт-Петербург, 2007. - 206 с.

7. Москвин В. П. Теория интертекстуальности : категориальный аппарат / В. П. Москвин // Интертекстуальность и фигуры интертекста в дискурсах разных типов : коллективная монография. - Москва : Флинта; Наука, 2015. - С. 16-51.

8. Петрова Н. В. Интертекстуальность как общий механизм текстообразования (на материале англо-американских коротких рассказов) : диссертация … доктора филологических наук / Н. В. Петрова. - Волгоград, 2005. - 395 с.

9. Тер-Минасова С. Г. Война и мир языков и культур : учебное пособие / С. Г. Тер-Минасова. - Москва : Слово, 2008. - 334 с.

10. Чернышева И. В. Социальная реклама : учебно-методическое пособие / И. В. Чернышева. - Ижевск : Издательство Удмуртский университет, 2012. - 43 с.

11. Чернявская В. Е. Лингвистика текста : поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность / В. Е. Чернявская. - Москва : Книжный дом Либроком, 2009. - 248 с.

12. Bazerman Ch. Intertextuality : How texts rely on other texts / Ch. Baserman // What writing does and how it does it : An introduction to analyzing texts and textual practices / еd. by Ch. Bazerman, P. A. Prior. - Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. - P. 83-96.

13. Duff P. A. Intertextuality and hybrid discourses : the infusion of pop culture in educational discourse / P. A. Duff // Linguistics and Education. - 2004. - № 14. - P. 231-276.

14. Hylen S. Allusion and meaning in John 6 / S. Hylen. - Berlin : Walter de Gruyter, 2005. - 237 p.


Review

For citations:


Terskikh M.V. Tools of Intertextuality in Discourse of Social Advertising. Nauchnyi dialog. 2017;(9):69-80. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-69-80

Views: 619


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)