Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Risks in Activities of Educational Institutions: Organizational and Legal Aspects

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-222-230

Abstract

The article analyses national standards of legal regulation and quality standards in the field of education. The features of using the category of “risk” in relation to the activities of educational institutions in the Russian Federation are covered. Attention is drawn to the most in-demand ways of using the risk-based approach when carrying out state control in various sectors of the economy. The importance of using such methods in education is stressed. Based on the analysis of the dynamics of lawmaking in the Russian Federation the forecast for the development of Supervisory activities in the field of education is made. It is assumed that in the field of education quality management at the state and institutional levels assessment methods and risk management will be needed. It is concluded that the application of a risk-based approach in modern conditions becomes necessary in the activities of the internal system of assurance of higher education institutions of the Russian Federation quality. Scientific novelty and practical significance of the research is seen in what the authors described the basic requirements for the application of risk management in the educational organization. The need for the speedy formation of scientifically grounded methodological basis of risk assessment and management and regulatory underpinning its key provisions are noted.

About the Authors

A. S. Bulygin

Russian Federation


N. V. Samsonova
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation


References

1. ГОСТ Р ИСО/МЭК 31010-2011. Менеджмент риска. Методы оценки риска (утв. и введен в действие Приказом Росстандарта от 01.12.2011 № 680-ст) [Электронный ресурс] // Консультант Плюс. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_264420.

2. ГОСТ Р 51897-2011/Руководство ИСО 73:2009. Менеджмент риска. Термины и определения (утв. и введен в действие Приказом Росстандарта от 16.11.2011 № 548-ст) [Электронный ресурс] // Консультант Плюс. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_264077.

3. О защите прав юридических лиц и индивидуальных предпринимателей при осуществлении государственного контроля (надзора) и муниципального контроля [Электронный ресурс] : Федеральный закон от 26.12.2008 № 294-ФЗ (ред. от 27.11.2017) // Консультант Плюс. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_83079.

4. О применении риск-ориентированного подхода при организации отдельных видов государственного контроля (надзора) и внесении изменений в некоторые акты Правительства Российской Федерации [Электронный ресурс] : Постановление Правительства РФ от 17.08.2016 № 806 (ред. от 22.07.2017) // КонсультантПлюс. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_203819.

5. О Федеральной целевой программе развития образования на 2016-2020 годы [Электронный ресурс] : Постановление Правительства РФ от 23.05.2015 № 497 (ред. от 22.11.2017) // Консультант Плюс. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_180188.

6. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс] : Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 29.07.2017) // Консультант Плюс. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174.

7. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы [Электронный ресурс] : Постановление Правительства РФ от 15.04.2014 № 295 (ред. от 31.03.2017) // Консультант Плюс. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_162182.

8. Костюкова Т. П. Модель управления рисками образовательного учреждения / Т. П. Костюкова, И. А. Лысенко // Информационно-управляющие системы. - 2011. - № 2-51. - С. 73-76.


Review

For citations:


Bulygin A.S., Samsonova N.V. Risks in Activities of Educational Institutions: Organizational and Legal Aspects. Nauchnyi dialog. 2018;(1):222-230. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-222-230

Views: 555


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)