Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Tragedy “Mozart and Salieri”: Conflict Phenomenology and Culturology

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-9-192-202

Abstract

The questions linked with originality of the conflict in Pushkin’s tragedy “Mozart and Salieri” are considered. The relevance of the study is due to the extreme complexity and fundamental controversy of Pushkin’s position in the genre search of the era. Special attention is paid to the phenomenological and cultural aspects of the conflict. On the part of phenomenology, the conflict is characterized as “inconsistent” and thus achieves extraordinary vitality against the background of the era. It is shown that this is a conflict that is brought into the consciousness of one hero (Salieri) and that constantly changes its characteristics. On the part of culturology, the conflict is characterized by the involvement of mixed features of classical and romantic literature. In addition, it has long been noted that it is complicated by the connection of complex cultural contexts. In particular, two contexts are additionally involved in the analysis in the article: musical-genre disputes of the 18th century and contrasting masks (Heraclitus and Democritus). The author comes to the conclusion that Mozart and Salieri are not antagonists in the spirit of the classical antinomy of characters and beliefs: they are a two-dimensional unity (both being “the sons of harmony”), composed of intuitive genius and deep rationalism, the latter within the boundaries of romantic anthropology most convincingly revealed through “villainy”.

About the Author

P. N. Tolstoguzov
Amur State University named for Sholom Aleichem
Russian Federation


References

1. Пушкин А. С. Моцарт и Сальери / А. С. Пушкин // Полное собрание сочинений : в 10 томах. - Ленинград : Наука, 1977-1979. - Т. 5. Евгений Онегин и драматические произведения. - 1978. - С. 306-315.

2. Аристотель. Поэтика / Аристотель // Этика. Политика. Риторика. Поэтика. Категории. - Минск : Литература, 1998. - С. 1064-1112.

3. Беляк Н. В. «Моцарт и Сальери» : структура и сюжет / Н. В. Беляк, М. Н. Виролайнен // Пушкин : Исследования и материалы. - Санкт-Петербург : Наука, 1995. - Т. 15. - С. 109-121.

4. Вацуро В. Э. Записки комментатора / В. Э. Вацуро. - Санкт-Петербург : Академический проект, 1994. - 347 с.

5. Гаспаров Б. М. «Ты, Моцарт, недостоин сам себя» / Б. М. Гаспаров // Временник Пушкинской комиссии 1974. - Ленинград : Наука, 1977. - Вып. 12. - С. 115-122.

6. Гинзбург Л. Я. К постановке проблемы реализма в пушкинской литературе / Л. Я. Гинзбург // Пушкин : Временник Пушкинской комиссии. - Москва, Ленинград : Издательство АН СССР, 1936. - Вып. 2. - С. 387-401.

7. Жан-Поль Рихтер. Приготовительная школа эстетики = Vorschule der Aesthetik [Электронный ресурс] / Жан-Поль Рихтер // RuLit. - Режим доступа : http://www.rulit.me/books/prigotovitelnaya-shkola-estetiki-read-401933-115.html.

8. Лекманов О. А. Опыт быстрого чтения. «Стихи о неизвестном Солдате» Осипа Мандельштама / О. А. Лекманов // Новый мир. - 2013. - № 8. - С. 144-149.

9. Руденко Ю. К. Диалог культур в маленькой трагедии «Моцарт и Сальери» / Ю. К. Руденко // История и культура. - 2015. - № 13. - С. 65-91.

10. Тюпа В. И. Типы эстетического завершения: трагизм / В. И. Тюпа // Теория литературы : в 2 томах. - Москва : Академия, 2004. - Т. 1. Теория художественного дискурса. Теоретическая поэтика. - С. 62-64.


Review

For citations:


Tolstoguzov P.N. Tragedy “Mozart and Salieri”: Conflict Phenomenology and Culturology. Nauchnyi dialog. 2018;(9):192-202. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-9-192-202

Views: 647


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)