Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Network Interaction as Means of Forming and Developing Common Educational Space: from Experience

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-11-333-343

Abstract

The experience of the organization of the educational project “Network interaction - a new attribute of self-formed professional space of a teacher” is proposed. The project is implemented by the authors on the basis of “Krasnoselskaya school” (Arzamas district, Nizhni Novgorod region) in the framework of scientific and innovative activities of pedagogical university. The authors believe that the traditional education system can not fully ensure the success of new educational results within the traditional content of education. Attention is paid to the construction of the process of network interaction, which is in constant dynamic development, contributes to the achievement of a new quality of education through the creation of a virtual information educational environment based on online learning platforms. The work summarizes the results of the initial phase of project implementation. The diagnostic and thematic master class conducted by the authors proved the importance of the organized activity, which will allow: 1) to create conditions for social, cognitive and personal growth of teachers; 2) to master the network form of professional dialogue; 3) to present their teaching activities; 4) to create their own database of digital resources for self-construction of the lesson and extracurricular activities; 5) to master the basic services and technologies of the Internet for their systematic use in their educational activities.

About the Authors

N. V. Busarova
Arzamas branch of Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod
Russian Federation


T. K. Reshetina
Arzamas branch of Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod
Russian Federation


References

1. Воронина Л. А. Организация самообразовательной деятельности учащихся в рамках сетевого взаимодействия на I ступени общего среднего образования / Л. А. Воронина, И. П. Тихоновецкая // Дорожная карта информатизации: от цели к результату : тезисы докладов открытой Международной научно-практической конференции / под. ред. Т. И. Мороз. - Минск : МГИРО, 2014. - С. 60-61.

2. Емельянова О. А. Применение облачных технологий в образовании / О. А. Емельянова // Молодой ученый. - 2014. - № 3. - С. 907--909.

3. Зоткин А. О. Сетевое взаимодействие как фактор повышения качества образования / А. О. Зоткин, Н. Л. Егорова // Народное образование. - 2007. - № 1. - С. 109-118.

4. Зубрилина И. В. Открытая информационно-образовательная среда учителя : возможности и перспективы / И. В. Зубрилина // Дорожная карта информатизации: от цели к результату : тезисы докладов открытой Международной научно-практической конференции / под. ред. Т. И. Мороз. - Минск : МГИРО, 2014. - С. 107-108.

5. Игнатьева Г. А. «Нижегородская инновационная школа» как инновационный образовательный комплекс в системе общего среднего и дополнительного профессионального образования / Г. А. Игнатьева, О. В. Тулупова // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия, Инновации в образовании. - 2010. - № 1. - С. 25-32.

6. Лобок А. М. Возможное сетевое взаимодействие инновационных школ / А. М. Лобок // Школьные технологии. - 2008. - № 1. - С. 49-59.

7. Малей Е. Л. Образовательный процесс в рамках концепции электронного и мобильного общения / Е. Л. Малей // Дорожная карта информатизации: от цели к результату : тезисы докладов открытой Международной научно-практической конференции / под. ред. Т. И. Мороз. - Минск : МГИРО, 2014. - С. 72-73.

8. Новоселова С. Ю. Научные основы управления образованием в меняющемся мире: развитие, совершенствование, инновации / С. Ю. Новоселова // Управление образованием: теория и практика. - 2013. - № 1. - С. 1.

9. Пеньков А. С. Нормативно-правовые основы сетевого взаимодействия / А. С. Пеньков, Н. И. Завидовская // Сетевое взаимодействие как условие формирования нового качества профессионального образования : сборник материалов I Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции. - Борисоглебск, 2016. - С. 7-10.

10. Стаскевич Г. А. Создание информационно-образовательной среды на страницах персонального блога через внедрение интерактивных заданий по предмету / Г. А. Стаскевич // Дорожная карта информатизации : от цели к результату : тезисы докладов открытой Международной научно-практической конференции / под. ред. Т. И. Мороз. - Минск : МГИРО, 2014. - С. 79-80.


Review

For citations:


Busarova N.V., Reshetina T.K. Network Interaction as Means of Forming and Developing Common Educational Space: from Experience. Nauchnyi dialog. 2018;(11):333-343. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-11-333-343

Views: 592


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)