Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Development of Foreign Students’ Skills in Use of Qualitative Adjectives in Oral Speech (1st Certification Level)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-479-491

Abstract

The article substantiates the relevance of the development of foreign students’ skills in the use of qualitative adjectives in oral speech. The principles of formation of communicative tasks are defined. Attention is drawn to the difficulties encountered by foreign students in the use of adjectives in speech. It is concluded that the reasons for these difficulties are the lack of knowledge of students about the system of Russian adjectives and the lack of actualized links between lexical and grammatical material and pragmatic categories of “situation” and “intention.” The necessity of methodical presentation of a large number of training tasks in dialogue form is proved. Fragments of the author’s development of a set of tasks that are appropriate to use in working with foreign students are presented. It is concluded that the systematic use of materials in the form of dialogues in pedagogical practice will help to overcome the communicative and psychological difficulties of foreign students studying the vocabulary of the Russian language. The practical significance of the research results is that the presented tasks for the formation of an active vocabulary of adjectives will not only systematize the information about adjectives studied by students, but also form such qualities of speech as accuracy, expressiveness, richness, clarity, diversity. Scientific significance is determined by the principles, the work on the basis of which will help foreign students not to lose motivation to study the Russian language, to increase interest in the development of its wealth; to have a desire to master the visual and expressive possibilities of the Russian language, to realize the aesthetic appeal of speech, which is created by using adjectives.

About the Author

N. S. Fedotova
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Авазбакиева Ф. Р. Лингвоаксиологический аспект семантики прилагательных с негативной оценкой человека по уровню воспитанности / Ф. Р. Авазбакиева // Вестник Челябинского государственного университета. - 2012. - № 17 (271). - С. 5-8.

2. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки / Е. М. Вольф. - Москва : Едиториал УРСС, 2002. - 240 с.

3. Иванча А. В. Антропоориентированность прилагательных со значением интенсивности в русском языке / А. В. Иванча // Известия Саратовского университета. Новая серия. Филология. Журналистика. - 2012. - № 1. - С. 30-33.

4. Климова Ю. А. Русские имена прилагательные : атрибутивная картина мира / Ю. А. Климова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. - № 69. - С. 122-127.

5. Кузьмин И. В. Семантическая система многозначного прилагательного в аспекте лексико-семантической отнесенности / И. В. Кузьмин // Вестник Нижегородского университета. - 2011. - № 6-2. - С. 353-357.

6. Лексический минимум по русскому языку как иностранному. I сертификационный уровень. Общее владение. / Н. П. Андрюшина и др. - 7е изд. - Санкт-Петербург : Златоуст, 2015. - 200 с.

7. Леонтьева Т. В. Прилагательное благонадежный в современной речи / Т. В. Леонтьева // Вестник Волгоградского государственного университета. - Серия 2 : Языкознание. - 2017. - № 3. - С. 112-120.

8. Макарова Е. М. Лексико-синтаксическая координация : когнитивный и структурно-семантический аспекты (на материале атрибутивного словосочетания) / Е. М. Макарова // Известия Воронежского Государственного Педагогического университета. - 2010. - № 10. - С. 32-35.

9. Макарова Е. М. Семантика качественных и относительных прилагательных в когнитивном освещении / Е. М. Макарова // Вестник Иркутского Государственного Лингвистического университета. - 2011. - № 2 (14). - С. 184-190.

10. Мильбрет А. А. Прилагательные, характеризующие внешне привлекательного человека, в русской языковой картине мира / А. А. Мильберт // МИРС. - 2012. - № 2. - С. 37-41.

11. Мордвина-щодро О. А. Прилагательное откровенный в современном русском языке : лингвокультурологический аспект / О. А. Мордвина-щордо // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Язык и литература. - 2007. - № 3-I. - С. 82-89.

12. Османова Т. А. Лексикографический портрет имени прилагательного в современных толковых словарях / Т. А. Османова // Вестник Пятигорского Государственного Лингвистического Университета. - 2010. - № 1. - С. 42-44.

13. Разинкина Н. М. Эмоционально-субъективная оценка прилагательных широкой семантики в английском и русском языках : научно-методический подход / Н. М. Разинкина // Научный диалог. - 2016. - № 3 (51). - С. 88-104.

14. Федяева Н. Д. Качественные прилагательные в аспекте семантической категории нормы / Н. Д Федяева // Вестник Челябинский Государственный Университет. - 2009. - № 5. - С. 129-133.

15. Шипицына Г. М. Парадигматическая структура лексико-семантических групп имён прилагательных русского языка / Г. М. Шипицина // Научные ведомости Белгородского Государственного Университета. Серия : Гуманитарные науки. - 2011. - № 18 (113). - С. 66-72.


Review

For citations:


Fedotova N.S. Development of Foreign Students’ Skills in Use of Qualitative Adjectives in Oral Speech (1st Certification Level). Nauchnyi dialog. 2018;(12):479-491. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-479-491

Views: 500


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)