Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Specifics of Advertising Communication in the Second Half of 19th Century (by Example of “Nature and Hunting” Magazine)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2019-4-43-59

Abstract

The article deals with the genre of advertising on the example of hunting texts extracted from specialized magazines of the second half of the 19th century. Such texts act as a source of interpretation of the hunting subculture in the national picture of the world. The analysis is carried out on the basis of integration of historical-journalistic and linguistic-genre approaches. An attempt is made to trace the evolution of the advertisement genre in the history of the Russian language, as a result of which the advertisement is qualified as a “secondary speech genre.” A communicatively significant characteristic of the genre under consideration is proposed, which contains information about the main genre-forming parameters: intentions, addressee, addresser, structural features. The non-standard and heterogeneity of structural organization of the texts of advertisements about hunting is noted, as part of which the mandatory and variable components of the text structure are distinguished. It is established that one of the optional parameters of the structural organization of the text is an indication of the cost of goods, since advertisements’ authors rely primarily on their quality and prestige, demonstrate the beneficial and strong characteristics of the goods of the hunting sphere. The conclusion is made about the specifics of the language design of advertisements, which is characterized by the use of elements of a specialized terminology system, forms of superlative, means of evaluative vocabulary.

About the Authors

A. V. Lyapina
Omsk State University
Russian Federation


O. Yu. Vasilyeva
Omsk State University
Russian Federation


References

1. ПиО, 1 - Природа и охота: ежемесячный иллюстрированный журнал. - Москва : Типография Г. С. Зотова, 1891. - № 1. - 149 с.

2. ПиО, 2 - Природа и охота: ежемесячный иллюстрированный журнал. - Москва : Типография Г. С. Зотова, 1891. - № 2. - 149 с.

3. ПиО, 3 - Природа и охота: ежемесячный иллюстрированный журнал. - Москва : Типография Г. С. Зотова, 1891. - № 3. - 149 с.

4. ПиО, 4 - Природа и охота: ежемесячный иллюстрированный журнал. - Москва : Типография Г. С. Зотова, 1891. - № 4. - 149 с.

5. ПиО, 5 - Природа и охота: ежемесячный иллюстрированный журнал. - Москва: Типография Г. С. Зотова, 1891. - № 5. - 149 с.

6. ПиО, 6 - Природа и охота: ежемесячный иллюстрированный журнал. - Москва : Типография Г. С. Зотова, 1891. - № 6. - 149 с.

7. ПиО, 10 - Природа и охота: ежемесячный иллюстрированный журнал. - Москва : Типография Г. С. Зотова, 1891. - № 10. - 149 с.

8. Фамильные породы борзых собак. - Режим доступа : http://borzoi.org.ua/index.php?itemid=570.

9. Баженова Е. А. Язык и стиль рекламы / Е. А. Баженова, О. В. Протопова // Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М. Н. Кожиной. - Москва : Флинта: Наука, 2003. - С. 635-642.

10. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. - Москва : Искусство, 1979. - 424 c.

11. Большакова А. Ю. Философско-эстетическая «охота» в мире русского слова (Пушкин, Тургенев, Л. Толстой, Аксаков) / А. Ю. Большакова // Литературная учеба. - 2001. - № 3. - С. 170-195.

12. Брокгауз Ф. А. Энциклопедический словарь Брокгауза и Эфрона [Электронный ресурс] / Ф. А. Брокгауз, И. А. Эфрон. - Режим доступа : http://www.vehi.net/brokgauz/.

13. Дементьев В. В. Изучение речевых жанров в России : аспект формализации социального взаимодействия / В. В. Дементьев // Антология речевых жанров. Повседневная коммуникация. - Москва : Лабиринт, 2007. - С. 39-62.

14. Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный [Электронный ресурс] / Т. Ф. Ефремова. - Режим доступа : http://slovonline.ru/slovar_efremova.

15. Жилякова Э. М. Концепт охоты в «Записках ружейного охотника Оренбургской губернии» С. Т. Аксакова / Э. М. Жилякова, Н. А. Хохлова // Вестник Томского государственного университета. Филология. - 2013. - № 3 (23). - С. 52-62.

16. Кошелев В. А. Эффект охотника в русской словесности середины XIX века / В. А. Кошелев // И. С. Тургенев. Новые материалы и исследования. - Москва, Санкт-Петербург : Альянс-Архео, 2009. - С. 95-111.

17. Ляпина А. В. Репрезентация концепта «Охоты» в эпистолярном диалоге И. С. Тургенева / А. В. Ляпина, В. В. Черенкова // Русская литература XIX-XX вв. : проблематика, преемственность, новаторство : Материалы Всероссийской научной конференции «Герценовские чтения 2014» (Санкт-Петербург, 25-26 апреля 2014). - Санкт-Петербург : Свое издательство, 2015. - С. 44-52.

18. Медведева Г. В. Охота на медведя в Сибири. Структура и семантика ритуала (по материалам народной прозы 1980-2011 гг.) / Г. В. Медведева // Мир науки, культуры, образования. - 2011. - № 5. - С. 22-36.

19. Миронова А. А. Формирование жанра объявления в истории русского языка / А. А. Миронова // Вестник Челябинского государственного университета. - 2008. - Вып. 26. - С. 91-96.

20. Ожегов С. И. Словарь русского языка / С. И. Ожегов. - Москва : Русский язык, 1987. - 748 с.

21. Одесская М. М. Русский охотничий рассказ второй половины XIX века (типология, традиции) : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.01.01 / М. М. Одесская. - Москва, 1993. - 24 с.

22. Рогалева О. С. Брачное объявление как речевой жанр рекламного дискурса (коммуникативно-прагматический и когнитивный аспекты) : диссертация … кандидата филологических наук : 10.02.01 / О. С. Рогалева. - Омск, 2005. - 187 с.

23. Скнарев Д. С. Языковые средства создания образа в рекламе товаров для охоты и рыбалки / Д. С. Скнарев. - Челябинск : Издательский центр ЮУрГу, 2015. - 111 с.


Review

For citations:


Lyapina A.V., Vasilyeva O.Yu. Specifics of Advertising Communication in the Second Half of 19th Century (by Example of “Nature and Hunting” Magazine). Nauchnyi dialog. 2019;(4):43-59. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2019-4-43-59

Views: 498


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)