Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Internet Projecting as Means of Implementing the Federal State Educational Standards in Pedagogical University

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-243-257

Abstract

The article presents the Internet projecting as a means of implementing the project, cyber-ontological and the competence approaches in education. Based on the analysis of federal state educational standard of higher education in the directions of training “Psychology,” “Psychological and pedagogical education” and “Social work,” the author identified the competencies that can be actualized in the process of creating the students own Internet-projects. They include the following competences: understanding the importance of professional activity and readiness for its implementation; willingness and ability to self-education and professional self-development; ability to work (to organize work) in a team; ability to effective oral and written communication, educational activities, goal setting and achieving professional goals, self-organization, application of knowledge and skills into practice, professional reflection; having the culture of information and communication activities and the capacity to implement projects, to organize and evaluate project activities of students. To test the hypothesis, the author created and implemented a module “Internet-projecting” in the framework of the academic disciplines at the faculty of pedagogics and psychology of Moscow State University of Education. A system of competence evaluation of the implementation of Internet projects is introduced. The results of the empirical work allowed to conclude about the effectiveness of Internet projecting as a form of academic work, ensuring the development of these competences among students of pedagogical university.

About the Author

V. K. Obydenkova
Moscow State University of Education
Russian Federation


References

1. Компетентностная оценка выполнения интернет-проектов [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfOhGK5UxkKTNWbR9UiSiVPHbOzagzTNm16P9tcz14AqpQNiw/viewform.

2. Руководство по проектированию и разработке основных профессиональных образовательных программ, реализующих ФГОС ВО / [сост. А. Н. Тритенко, С. А. Петракова, И. А. Рахимова, Л. А. Берсенева] ; Министерство образования и науки РФ, Вологод. гос. ун-т. - Вологда : ВоГУ, 2015. - 210 с.

3. ФГОС 37.03.01 - Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 37.03.01 Психология (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]. - 2014. - Режим доступа : http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/370301_Psihologiya.pdf.

4. ФГОС 37.04.01 - Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 37.04.01 Психология (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]. - 2015. - Режим доступа: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvom/370401.pdf.

5. ФГОС 39.03.02 - Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 39.03.02 Социальная работа (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]. - 2016. - Режим доступа: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/390302.pdf.

6. ФГОС 44.03.02 - Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 44.03.02 Психолого-педагогическое образование (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]. - 2015. - Режим доступа: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/440302.pdf.

7. ФГОС 44.04.02 - Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 44.04.02 Психолого-педагогическое образование (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]. - 2016. - Режим доступа: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvom/440402.pdf.

8. Белякова Е. М. Проектная деятельность в образовании / Е. М. Белякова, Н. М. Воскресенская, А. И. Иоффе // Проблемы современного образования. - 2011. - № 3. - С. 62-67.

9. Боголюбов Л. Н. Базовые социальные компетенции в курсе обществоведения / Л. Н. Боголюбов // Преподавание истории и обществознания в школе. - 2002. - № 9. - С. 22-33.

10. Воинова О. И. Киберонтологический подход в образовании : монография / О. И. Воинова, В. А. Плешаков / под ред. В. А. Плешакова. - Норильск : НИИ, 2012. - 244 с.

11. Лазарев В. С. Новое понимание метода проектов в образовании / В. С. Лазарев // Проблемы современного образования. - 2011. - № 6. - С. 35-43.

12. Милютина Н. В. Готовность будущего социального работника к организации проектной деятельности с молодежью : содержание, структура / Н. В. Милютина // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. - 2010. - № 9. - Т. 89. - С. 44-47.

13. Обыденкова В. К. Определение понятия «интернет-проект» в контексте профессиональной подготовки студентов вуза [Электронный ресурс] / В. К. Обыденкова // Интернет-журнал «Мир науки». - 2016. - Т. 4. - № 6. - Режим доступа : http://mir-nauki.com/PDF/75PDMN616.pdf.

14. Сапугольцева М. А. Дизайн-проектная деятельность в профессиональной социализации личности студента университета / М. А. Сапугольцева, В. Ю. Сапугольцев // Вестник Оренбургского государственного университета. - 2014. - № 5. - С. 227-232.

15. Чопчиян Е. А. Подходы к организации проектной деятельности обучающихся / Е. А. Чопчиян // Среднее профессиональное образование. - 2006. - № 11. - С. 56-57.

16. Шадрина В. Н. Библиографическая культура исследователя и педагогические методы ее формирования : диссертация … кандидата педагогических наук / В. Н. Шадрина. - Краснодар, 2003. - 222 с.


Review

For citations:


Obydenkova V.K. Internet Projecting as Means of Implementing the Federal State Educational Standards in Pedagogical University. Nauchnyi dialog. 2017;(3):243-257. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-243-257

Views: 423


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)