Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Certain Approaches to Development of Foreign Language Professionally-Oriented Textbook for Engineering Bachelor Courses

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-258-270

Abstract

The article is devoted to the development of professionally-oriented textbooks to the engineering bachelor courses. Stages of development of the concept of professionally-oriented textbooks are considered from the standpoint of realization of communicative approach in teaching professional foreign language. Considerable attention is paid to defining the thematic professional content of textbook sections, to ensuring its conformity with modern educational standards. The need for problem consideration of professional themes is emphasized as a way of stimulating communicative activities. Types of discourse are specified within which intercultural professional communication between bachelors of engineering profile should be implemented. Special attention is paid to the development of exercise materials based on authentic texts, representing the functional and stylistic characteristics of key types of discourse and developing bachelors’ ability to use different discourse strategies. Novelty of research consists in the fact that it considers the possibility of modelling professional activity in the textbook by constructing professional subject for each thematic section, which would determine logically interconnected sequence of situations of oral and written professional interaction that involves interpretation and generation of typical texts representing the business, professional, and scientific discourse. It is noted that the communicative focus of the textbook is provided through the development of exercises based on authentic texts relevant to the list of identified typical communicative situations.

About the Author

E. V. Rybakova
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Айкина Т. Ю. Развитие критического мышления студентов технических специальностей в рамках дисциплины «Английский язык» / Т. Ю. Айкина // Вестник ТГПУ. - 2014. - № 4 (145). - С. 149-151.

2. Бочарова Е. С. Имитационные технологии и приемы в процессе обучения будущих дизайнеров / Е. С. Бочарова, Е. В. Трушина // Известия ТулГУ. Гуманитарные науки. - 2013. - № 3 (2). - С. 39-44.

3. Галимзянова И. И. Иноязычная коммуникативная подготовка студентов технической специальности в процессе контекстного обучения / И. И. Галимзянова // Вестник Казанского технологического университета. - 2008. - № 4. - С. 127-132.

4. Горбунов А. Г. Дискурсивная иноязычная компетенция : онтологический подход / А. Г. Горбунов // Вестник ТГПУ. - 2014. - № 6 (147). - С. 167-171.

5. Исаева О. Н. Сущность профессионально-ориентированного обучения студентов-нефилологов иностранному языку / О. Н. Исаева // Вестник СамГУ. - 2007. - № 1 (51). - С. 127-135.

6. Кечерукова М. А. Прагматический текст в методике обучения иностранным языкам / М. А. Кечерукова, А. М. Тевелевич // Научный диалог. - 2016. - № 5 (53). - С. 214-224.

7. Мальцева Н. А. Профессиональная ситуация как модель организации самостоятельной учебной деятельности при обучении опосредованному общению на иностранном языке / Н. А. Мальцева, О. Г. Артемова, Е. Г. Гализина // Вестник ВГТУ. - 2013. - № 5 (2). - С. 66-68.

8. Мезенцева М. И. Структура, содержание и методическая организация комплекса учебно-коммуникативных ситуаций для обучения иноязычному речевому этикету студентов технических специальностей / М. И. Мезенцева // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. - 2014. - № 4 (32). - С. 199-204.

9. Никульшина Н. Л. Курс английского языка для ученых-исследователей : теоретические и практические аспекты проектирования / Н. Л. Никульшина, Р. П. Мильруд // Вестник ТГТУ. - 2003. - № 3. - С. 552-566.

10. Никульшина Н. Л. Письменный научный дискурс как объект моделирования в учебных целях / Н. Л. Никульшина // Вестник ТГУ. - 2008. - № 3. - С. 245-250.

11. Носонович Е. В. Параметры аутентичного учебного текста / Е. В. Носонович, Р. П. Мильруд // Иностранные языки в школе. - 1999. - № 1. - С. 6-12.

12. Охлопкова А. Г. Отбор профессионально ориентированных текстов и разработка комплекса упражнений при обучении навыкам чтения в неязыковом учебном заведении / А. Г. Охлопкова // Среднее профессиональное образование. - 2014. - № 1. - С. 10-12.

13. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 23.03.02 Наземные транспортно-технологические комплексы от 6 марта 2015 года № 162 [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://fgosvo.ru/news/2/1055.

14. Шарафутдинова Р. И. Профессиональная деятельность современного инженера / Р. И. Шарафутдинова, И. И. Галимзянова // Вестник Казанского технологического университета. - 2012. - № 6. - С. 255-257.

15. Ma Y. Research on Oil and Gas Storage and Transportation Special English Teaching Methods by ESP Theory / Y. Ma // International Journal of Education and Information Studies. - 2014. - № 1. - P. 9-14.

16. Porcaro J. W. Teaching English for Science and Technology : An Approach for Reading with Engineering English / J. W. Porcaro // English Teaching Forum. - 2013. - № 2. - P. 32-39.

17. Wilson K. A social constructivist approach to teaching reading : turning the rhetoric into reality / K. Wilson, L. Yang // China English Language Education Association Journal. - 2007. - № 30 (1). - P. 55-56.


Review

For citations:


Rybakova E.V. On Certain Approaches to Development of Foreign Language Professionally-Oriented Textbook for Engineering Bachelor Courses. Nauchnyi dialog. 2017;(3):258-270. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-258-270

Views: 460


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)