Preview

Научный диалог

Расширенный поиск

Современные терминологические проблемы в межъязыковом аспекте

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2022-11-6-123-139

Аннотация

Рассматриваются современные терминологические проблемы, возникающие в процессе межъязыковой научной коммуникации и связанные, в первую очередь, с двумя главными тенденциями в мировой науке — с развитием цифровых технологий и доминирующей ролью английского языка в современном мире. В связи с этим обсуждается новое направление в лингвистике — кластеризация дискурса и его роль в преподавании иностранного языка и перевода. Проводится корпусный анализ проблем перевода с родного, русского языка на английский научных публикаций, их названий и аннотаций к ним. Показаны принципиальные лингвоспецифические отличая в организации дискурсивных кластеров терминологического типа в научной коммуникации на русском и английском языках, вытекающие из этого дидактические и методологические проблемы усвоения иностранного языка, а также обучения переводу с русского языка на английский и с английского языка на русский. Подчеркивается, что основной терминологической проблемой в межъязыковом аспекте в настоящее время является отсутствие активных лингвоспецифичных аутентичных моделей многокомпонентных терминов в переводах научных публикаций с русского языка на английский.

Об авторе

Н. К. Рябцева
Институт языкознания, Российская академия наук
Россия

Рябцева Надежда Константиновна - ResearcherID S-7138-2016, Scopus Author ID 55218430500, доктор филологических наук, заведующая сектором прикладного языкознания.

Москва



Список литературы

1. Гвишиани Н. Б. О новых терминах фразеологии в компьютерно-корпусных исследованиях английского / Н. Б. Гвишиани // Когнитивные исследования языка. — 2021. — № 2 (45). — С. 155—165.

2. Ивина Л. В. Лингво-когнитивные основы анализа отраслевых терминосистем (на примере англоязычной терминологии венчурного финансирования): учебно-методическое пособие / Л. В Ивина. — Москва : Академический Проект. — 2003. — 304 с. — ISBN: 5-8291-0356-7.

3. Кудрявцева И. Г. Особенности формальной структуры и семантические характеристики терминологических словосочетаний: автореферат диссертации ... кандидата филологических наук : 10.02.20 / И. Г. Кудрявцева. — Москва, 2010. — 21 c.

4. Рябцева Н. К. Асимметрия межкультурной коммуникации и проблемы аутентичности / Н. К. Рябцева // Научный диалог. — 2020. — № 4. — С. 130—150. — DOI: 10.24224/2227-1295-2020-4-130-150.

5. Рябцева Н. К. Термины как когнитивные доминанты в научной коммуникации и их межъязыковые соответствия / Н. К. Рябцева // Когнитивные исследования языка. — 2021б. — № 1 (44). — С. 356—364.

6. Рябцева Н. К. Язык современной науки: национальные и наднациональные традиции и инновации / Н. К. Рябцева // Филология в XXI веке. — 2021a. — № 1 (7). — С. 48—60.

7. Табанакова В. Д. Переводчик-лингвист, переводчик-терминолог, переводчик-специалист: стратегия и тактика перевода термина / В. Д. Табанакова // Вестник Тюменского государственного университета. —2014. — № 1. — С. 72—81.

8. Ackermann K. Developing the academic collocation list (ACL) — a corpus-driven and expert-judged approach / K. Ackermann, Y. Chen // Journal of English for Academic Purposes. — 2013. — № 12. — Р. 235—247. — DOI: 10.1016/j.jeap.2013.08.002.

9. AlHassan L. The effectiveness of focused instruction of formulaic sequences in augmenting L2 learners' academic writing skills: A quantitative research study / L. AlHassan, D. Wood // Journal of English for Academic Purposes. — 2015. — № 17. —Р. 51—62. — DOI: 10.1016/j.jeap.2015.02.001.

10. Altenberg B. On the phraseology of spoken English: The evidence of recurrent word-combinations / B. Altenberg // A. H. Cowie (ed.). Phraseology: Theory, analysis, and applications. — Oxford : Clarendon Press. — 1998. — P. 101—122.

11. Bardi M. Learning the practice of scholarly publication in English: A Romanian perspective / M. Bardi // Engl. Specif. Purp. — 2015. — № 37. — P. 98—111. — DOI: 10.1016/j.esp.2014.08.002.

12. Bell D. E. Methodology in EAP: Why is it largely still an overlooked issue? / D. E. Bell // Journal of English for Academic Purposes. — 2022. — № 55. — 101073. — DOI: 10.1016/j.jeap.2021.101073.

13. Biber D. Challenging stereotypes about academic writing : Complexity, elaboration, explicitness / D. Biber, B. Gray // Journal of English for Academic Purposes. — 2010. — № 9 (1). — Pp. 2—20. — DOI: 10.1016/j.jeap.2010.01.001.

14. Biber D. Grammatical complexity in academic English. Linguistic change in writing / D. Biber, B. Gray. — Cambridge : Cambridge University Press. — 2016. — 277 p. — ISBN: 978-1-107-00926-4.

15. Cai J. An exploratory study on an integrated genre-based approach for the instruction of academic lexical phrases / J. Cai // Journal of English for Academic Purposes. — 2016. — № 24. — Pp. 58—74. — DOI: 10.1016/J.JEAP.2016.09.002.

16. Cortes V. Teaching lexical bundles in the disciplines : An example from a writing intensive history class / V. Cortes // Linguistics and Education. — 2006. — № 17. — Рp. 391—406. — DOI: 10.1016/j.linged.2007.02.001.29.

17. Coxhead A. Preparing writing teachers to teach the vocabulary and grammar of academic prose / A. Coxhead, P. Byrd // Journal of Second Language Writing. — 2007. — № 16. — Рp. 129—147. — DOI: 10.1016/j.jslw.2007.07.002.

18. Ellis N. C. Construction learning as a function of frequency, frequency distribution, and function / N. C. Ellis, F. Ferreira-Junior // The Modern Language Journal. — 2009. — Volume 93. — Pp. 370—385. — DOI: 10.1111/j.1540-4781.2009.00896.x.

19. Fitzgerald А. А new paradigm for open data-driven language learning systems design in higher education : dissertation … of candidate of technical sciences / A. Fitzgerald. — Quebec : Canada, 2018. — 265 p. — DOI: 10.13140/RG.2.2.11282.40648.

20. Flowerdew J. Corpus-based approaches to language description for specialized academic writing / J. Flowerdew // Language Teaching. — 2017. — Volume 50, Issue 1, January. — Рp. 90—106. — DOI: 10.1017/S0261444814000378.

21. Flowerdew J. Schematic structure and lexico-grammatical realization in corpus-based genre analysis / J. Flowerdew, R. Forest // M. Charles, S. Hunston, D. Pecorari (eds.). — London : Continuum, 2009. — Pp. 15—36.

22. Flowerdew L. Using a genre-based framework to teach organizational structure in academic writing / L. Flowerdew // English Language Teaching. — 2000. — Volume 54, № 4. — Pp. 368—378. — DOI: 10.1093/elt/54.4.369.

23. Frankenberg-Garcia A. Slipping Through the Cracks in e-Lexicography / A. Frankenberg-Garcia, G. P. Rees, R. Lew // International Journal of Lexicography. — 2020. — Volume 34, № 2. — Pp. 206—234. — DOI: 10.1093/ijl/ecaa022.

24. Gardner S. A Classification of Genre Families in University Student Writing / S. Gardner, H. Nesi // Applied Linguistics. — 2013. — № 34 (1). — Pp. 25—52. — DOI: 10.1093/applin/ams024.

25. Investigating grammatical complexity in L2 English writing research: Linguistic description versus predictive measurement / D. Biber, B. Gray, S. Staples, J. Egbert // Journal of English for Academic Purposes. — 2020. — № 46. — DOI: 10.1016/j.jeap.2020.100869.

26. Jacoby S. A genre-based developmental writing course for undergraduate ESL science majors / S. Jacoby, D. Leech, C. Holten // D. D. Belcher, G. Braine (eds.). Academic writing in a second language: Essays on research and pedagogy. — New Jersey : Ablex Publishing Corporation. — 1995. — Pp. 351—373.

27. Hanks P. The way to analyse ‘way’ / P. Hanks, S. Mož’e // International Journal of Lexicography. — 2019. — Volume 32, Issue 3, September. — Pp. 247—269. — DOI: 10.1093/ijl/ecz005.

28. Hartley J. C. New ways of making academic articles easier to read / J. C. Hartley // International Journal of Clinical and Health Psychology. — 2012. — № 12 (1). — Pp. 143—160.

29. Hyland K. Academic clusters: Text patterning in published and postgraduate writing / K. Hyland // International Journal of Applied Linguistics. — 2008a. — № 18 (1). — Рp. 41—62. — DOI: 10.1111/j.1473-4192.2008.00178.x.

30. Hyland K. As can be seen: Lexical bundles and disciplinary variation / K. Hyland // English for Specific Purposes. — 2008b. — № 27. — Pp. 4—21. — DOI: 10.1016/j.esp.2007.06.001.

31. Hyland K. Corpora and written academic English / K. Hyland // D. Biber, R. Reppen (eds.). The Cambridge Handbook of English Corpus Linguistics. — Cambridge University Press. — 2015. — № 3 (1). — Рр. 292—308. — DOI: 10.1017/cbo9781139764377.017.

32. Hyland K. Sympathy for the devil? A defence of EAP / K. Hyland // Language Teaching. — 2018. — Volume 51, № 3. — Рр. 383—399. — DOI: 10.1017/S0261444818000101.

33. Jeaco S. M. The Prime Machine: A user-friendly corpus tool for English language teaching and self-tutoring based on the Lexical Priming theory of language [Electronic resource] / S. M. Jeaco. — 2015. –– Access mode: http://livrepository.liverpool.ac.uk/id/eprint/2014579 (accessed 15.02.2022).

34. Nattinger J R. Lexical phrases and language teaching / J. R. Nattinger, J. S. DeCarrico. — Oxford : Oxford University Press, 1992. — 218 p.

35. Oakey D. Phrases in EAP academic writing pedagogy: Illuminating Halliday’s influence on research and practice / D. Oakey // Journal of English for Academic Purposes. — 2020. — № 44. — Pp. 1—16. — DOI: 10.1016/j.jeap.2019.100829.

36. Phrasal complexity in English argumentative writing: Variations across Chinese STEM versus English majors’ production and EFL textbook essays / Z. Shao, H. Zhang, J. Zhang, Y. Zhong, X. Xu // Journal of English for Academic Purposes. — 2022. — № 55. — DOI: 10.1016/j.jeap.2021.101070.

37. Rezan M. A. Acquisition of Lexical Collocations : A corpus-assisted contrastive analysis and translation approach : Thesis … of Doctor of Philosophy in Applied Linguistics / М. A. Rezan. — Newcastle upon Tyne, 2017. — 266 p. –– Access mode: https://core.ac.uk/display/153780969?source=2 (accessed: 09.02.2022).

38. Salazar D. Lexical Bundles in Native and Non-Native Scientific Writing / D. Salazar. — Amsterdam; Philadelphia : John Benjamins, 2014. — 212 p. — DOI: 10.1075/scl.65.

39. Swales J. Integrated and fragmented worlds: EAP materials and Corpus Linguistics / J. Swales // J. Flowerdew (ed.). Academic Discourse. — England : Harlow : Longman, 2002. — Рp. 150—164. — ISBN: 0-582-41887-9.

40. Thompson A. L. Articulatory features of phonemes pattern to iconic meanings: evidence from cross-linguistic ideophones / A. L. Thompson, T. Van Hoey, Y. Do // Cognitive Linguistics. — 2021. — Volume 32, № 4. — Рр. 563—608. — DOI: 10.1515/cog-2020-0055.

41. Tribble C. Writing academic English further along the road. What is happening now in EAP writing instruction? / С. Tribble // English Language Teaching Journal. — 2015. — № 69. — Рр. 442—462. — DOI: 10.1093/elt/ccv044.


Рецензия

Для цитирования:


Рябцева Н.К. Современные терминологические проблемы в межъязыковом аспекте. Научный диалог. 2022;11(6):123-139. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2022-11-6-123-139

For citation:


Riabtseva N.K. Contemporary Terminological Problems in a Cross-linguistic Perspective. Nauchnyi dialog. 2022;11(6):123-139. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2022-11-6-123-139

Просмотров: 368


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)