Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Sverdlovsk Railway Road in the End of 1940-ies - the Beginning of 1950-ies: State of Production Discipline

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-6-220-235

Abstract

The article is devoted to the subject only fragmentarily developed in the national historiography, especially in regard to its regional dimension. The study is conducted on materials of three regional and one federal archives of Russia: the State archive of the Sverdlovsk region, the Russian state archive of economics, Territorial body of Federal state statistics service for Sverdlovsk region and the Centre of documentation of public organizations of Sverdlovsk region with the assistance of the scientific and publicistic literature. The relevance of the topic is determined by its known importance for the social sciences, especially history, sociology and law. Scientific novelty of the work is seen in the fact that the new materials discovered by the author in these archives are introduced into scientific usage. It is argued that industrial discipline and criminality as social phenomena are traditionally researched by representatives of sciences such as law and sociology. It is stated that only several works can be mentioned within the historians’ works dedicated to the problems studied in the article within the USSR and the Sverdlovsk region in the specified period. It is declared that the choice of the research subject, in addition to a lack of historical research, is caused by the very significant role of rail transport in the economy. It is noted that one of the features of rail transport is the concentration in the sphere of its operation the large amounts of wealth. It is emphasized that the very specific nature of the functioning of the railways places high demands on the discipline of their personnel. It is proved that in the studied period the USSR was slowly overcoming the consequences of the Great Patriotic war. It is concluded that on the railroad the level of discipline was somewhat higher, and the level of crime was lower than in other sectors of the economy.

About the Author

V. N. Mamyachenkov
Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin; Ural State University of Economics
Russian Federation


References

1. Восстановление железнодорожного транспорта во время и после Великой Отечественной войны [Электронный ресурс] // Российские железные дороги : история. - Режим доступа : http://www.rzd-expo.ru.

2. ГАСО - Государственный архив Свердловской области. Ф. Р1813 (Областное статистическое управление). Оп. 14. Д. 290. Лл. 7, 34-35, 38-39. Д. 401. Лл. 1-2, 5, 13, 18-19. Д. 657. Лл. 11-13, 23-25. Д. 914. Лл. 17-19, 27-28. Д. 1403. Лл. 6-7.

3. РГАЭ - Российский государственный архив экономики. Ф. 1562 (ЦСУ СССР). Оп. 26. Д. 348. Л. 287-288.

4. О дороге [Электронный ресурс] // Российские железные дороги : сайт. - Режим доступа : http://svzd.rzd.ru.

5. Свердловской железной дороге исполняется 137 лет [Электронный ресурс] // МояЖД.рф. - Режим доступа : http://myrailway.ru.

6. ТОФСГССО - Территориальный орган Федеральной службы государственной статистики по Свердловской области. Статистические разработочные таблицы по результатам обследования домашних хозяйств колхозников (1952-1966 гг.). Лл. 44-45.

7. ЦДООСО - Центр документации общественных организаций Свердловской области. Ф. 4 (Обком КПСС). Оп. 45. Д. 206. Лл. 8-10, 13-14, 26, 99, 101-102, 104; Оп. 49. Д. 130. Лл. 7-8, 11, 14-16.

8. Богданов С. В. «Теневая» грань советской повседневности первых послевоенных лет: власть, общество, уголовная преступность / С. В. Богданов // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. - 2009. - № 103. - С. 7-15.

9. Верт Н. Террор и беспорядок. Сталинизм как система / Н. Верт. - Москва : РОССПЭН, 2010. - 448 с.

10. Головин Е. А. Состояние трудовой дисциплины как фактор развития промышленного производства в 60-е-70-г гг. XX в. (на примере предприятий Курской области) / Е. А. Головин // Клио. - 2012. - № 6 (66). - С. 97-99.

11. Из протокола заседания коллегии МПС СССР о производственно-финансовой деятельности и состоянии безопасности движения поездов на железных дорогах Приволжского округа в 1948, 8-9 июня 1949 // Железнодорожный транспорт СССР. 1946-1955 : сборник документов. - Москва : Транспорт, 1994. - С. 171.

12. История России. XX век : 1939-2007 / ред. А. Б. Зубов. - Москва : Астрель ; АСТ, 2010. - 847 с.

13. Каганович Л. М. Памятные записки рабочего, коммуниста-большевика, профсоюзного, партийного и советско-государственного работника / Л. М. Каганович. - Москва : Вагриус, 2003. - 671 с.

14. Мамяченков В. Н. Политика советского государства в сфере трудовых отношений в 1940-х - начале 1950-х гг. : как заставить людей работать? (на материалах Свердловской области) / В. Н. Мамяченков // Научный диалог. - 2017а. - № 4. - С. 168-187.

15. Мамяченков В. Н. Борьба правоохранительных органов с хищениями социалистической собственности в кооперативных организациях и государственной торговле в конце 1940-х годов (на материалах Свердловской области) / В. Н. Мамяченков // Научный диалог. - 2017б. - № 5. - С. 224-239.

16. Фицпатрик Ш. Повседневный сталинизм : социальная история Советской России в 30-е годы : город / Ш. Фицпатрик. - Москва : Российская политическая энциклопедия ; Фонд первого Президента России Б. Н. Ельцина, 2008. - 336 с.

17. Фролов В. В. Деятельность следственных органов советской прокуратуры по раскрытию дел о хищении государственного и общественного имущества в период «позднего сталинизма» (1946-1953 гг.) / В. В. Фролов // Безопасность уголовно-исполнительной системы. - 2013. - № 1 (21). - С. 30-32.


Review

For citations:


Mamyachenkov V.N. Sverdlovsk Railway Road in the End of 1940-ies - the Beginning of 1950-ies: State of Production Discipline. Nauchnyi dialog. 2017;(6):220-235. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-6-220-235

Views: 495


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)