Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Speech Genre of Reminder and Discursive Conditioning of its Features in Virtual Pedagogical Discourse

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2023-12-5-114-134

Abstract

The study examines the genre-defining features of the speech genre “reminder” in virtual pedagogical discourse. The relevance of the research is determined by its inclusion in the problems of modern discourse studies (the problem of discursive conditioning of the genre) and virtual pedagogy (the involving of computer technologies as a means and platform for learning in the information-educational environment). Based on T. V. Shmeleva’s genre survey, the genre features of the speech act “reminder” are described, taking into account their determination by communicative-pragmatic conditions in virtual pedagogical communication. It is established that invariant features of the genre include (1) a communicative goal, which is related to the need to activate the addressee’s existing knowledge, and (2) the presence of language markers — syntactic constructions modeled by verbs remind, remember, and don’t forget. The discursive conditioning of the genre is manifested at the level of its dictum content (the sphere of pedagogical communication united by the semantic field “Teaching”), participants in communication (status-oriented roles of communication participants), and those substantial characteristics that are determined by the electronic information carrier (attachment of media files, communication interactivity).

About the Authors

T. G. Rabenko
Kemerovo State University
Russian Federation

Tatyana G. Rabenko - Doctor of Philology, Associate Professor, Professor of Department of Stylistics and Rhetoric.

Kemerovo



E. S. Denisova
Kemerovo State University
Russian Federation

Elvira S. Denisova - PhD in Philology, Associate Professor, De-partment of Stylistics and Rhetoric.

Kemerovo



A. D. Chardyntseva
Kemerovo State University
Russian Federation

Alena D. Chardyntseva - Master’s degree student, Department of Stylistics and Rhetoric.

Kemerovo



References

1. Алефиренко Н. Ф. Речевой жанр, дискурс и культура / Н. Ф. Алефиренко // Жанры речи. — 2007. — № 5. — С. 44—55.

2. Алефиренко Н. Ф. Проблема соотношения речевого жанра и дискурса / Н. Ф. Алефиренко // Вестник РУДН, серия: Русский и иностранные языки и методика их преподавания. — 2009, № 2. — С. 53—61.

3. Антонова Н. А. Педагогический дискурс : речевое поведение учителя на уроке : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.02.01 / Н. А. Антонова. — Саратов, 2007. — 25 с.

4. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества : сборник избранных трудов / М. М. Бахтин. — Москва : Искусство, 1979. — 423 с.

5. Волошинов В. Н. Марксизм и философия языка : Основные проблемы социологического метода в науке о языке / В. Н. Волошинов. — Москва : Лабиринт, 1993. — С. 79—104.

6. Воронин А. С. Виртуальная педагогика — педагогика XXI века / А. С. Воронин // Новые образовательные технологии в вузе : VI международная научно-методическая конференция, 2—5 февраля 2009 г. : сб. тезисов докладов : Ч. 2. — Екатеринбург : ГОУ ВПО УГТУУПИ, 2009. — С. 71—74.

7. Горошко Е. И. Полиформатный мессенджер как жанр 2.0 (на примере мессенджера мгновенных сообщений telegram) / Е. И. Горошко, Е. А. Землякова // Жанры речи. — 2017. — № 1 (15). — С. 92—100. — DOI: 10.18500/2311-0740-2017-1-15-92-100.

8. Дускаева Л. Р. Речевой жанр «Напоминание о персоне» в медиадискурсе / Л. Р. Дускаева, Ю. М. Коняева // Жанры и типы текста в научном и медийном дискурсе : межвузовский сборник научных трудов. — Орел : Орловский государственный институт искусств и культуры, 2016. — Вып. 14. — С. 132—144. — ISBN 978-5-904-977-81-8.

9. Карасик В. И. Языковой круг : личность, концепты, дискурс / В. И. Карасик. — Волгоград : Перемена, 2002. — 477 с. — ISBN 5-88234-552-2.

10. Лассан Э. Эволюция способов репрезентации прошлого в жанре лирической песни / Э. Лассан // Жанры речи. — 2014. — № 1 (9). — С. 138—146. — DOI: 10.18500/2311-0740-2014-1-2-9-10-138-146.

11. Лебедева Н. Б. Субстрат текстов естественной письменной речи в аспекте жанровой релевантности / Н. Б. Лебедева, Т. Г. Рабенко // Сибирский филологический журнал. — 2022. — № 4. — С. 300—311. — DOI: 10.17223/18137083/81/23.

12. Лубков Р. В. Дидактический потенциал виртуальной образовательной среды : диссертация … кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Р. В. Лубков. — Самара, 2007. — 165 с.

13. Нечаева Е. В. Делопроизводство (Документационное обеспечение управления) / Е. В. Нечаева. — Санкт-Петербург : ПОЛИТЕХ-ПРЕСС, 2022. — 183 с.

14. Носкова Т. Н. Педагогическая сущность виртуальной образовательной среды / Т. Н. Носкова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. — 2014. — № 167. — С. 183—194. — ISSN 1992-6464.

15. Олешков М. Ю. Системное моделирование институционального дискурса (на материале устных дидактических текстов) : автореферат диссертации … доктора филологических наук : 10.02.19 / М. Ю. Олешков. — Пермь, 2007. — 47 с.

16. Рабенко Т. Г. Речевой жанр с позиций лингвистической вариантологии (на материале речевого жанра «личное письмо») / Т. Г. Рабенко // Научный диалог. — 2017. — № 12. — С. 189—199. — DOI: 10.24224/2227-1295-2017-12-189-199.

17. Седов К. Ф. О жанровой природе дискурсивного мышления языковой личности / К. Ф. Седов // Жанры речи. — 2009. — Вып. 2. — С. 13—26.

18. Силантьев И. В. Дискурс и жанр / И. В. Силантьев // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. — 2010. — Т. 9, № 6. — С. 78—83.

19. Сорокин Ю. А. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция / Ю. А. Сорокин, Е. Ф. Тарасов // Оптимизация речевого воздействия : коллективная монография. — Москва : Институт языкознания РАН, 1990. — С. 180—186.

20. Танчук А. С. Дискурсивные характеристики англоязычных вебинаров по обучению английскому языку : диссертация … кандидата филологических наук : 10.02.04 / А. С. Танчук. — Самара, 2021. — 205 с.

21. Тодоров Ц. Понятие литературы / Ц. Торопов // Семиотика. — Москва : Радуга, 1983. — С. 366—367.

22. Торопова С. В. Школьный чат как новый формат образовательного дискурса / С. В. Торопова // Филология, иностранные языки и медиакоммуникации : материалы симпозиума XV (XLVII) Международной научно-практической конференции. — Кемерово : КемГУ, 2020. — Вып. 21. — С. 376—379. — ISBN: 978-5-8353-2621-1.

23. Черник В. Б. Фатические речевые жанры в педагогическом дискурсе и тексте урока : диссертация … кандидата филологических наук : 10.02.01 / В. Б. Черник. — Екатеринбург, 2002. — 197 с.

24. Черняк В. Д. Речевой жанр «напоминание» в современной массовой литературе / В. Д. Черняк, М. А. Черняк // Жанры речи. — 2014. — № 1—2. — С. 133—138. — DOI: 10.18500/2311-0740-2014-1-2-9-10-132-137.

25. Черняков А. Н. Реализация педагогического дискурса в интернете / А. Н. Черняков, Р. А. Дунаев // Вестник Белгородского государственного технологического университета им. В. Г. Шухова. — 2014. — № 4. — С. 226—228.

26. Шведова Н. Ю. Очерки по синтаксису русской разговорной речи / Н. Ю. Шведова ; Рос. акад. наук, Ин-т рус. яз. им. В. В. Виноградова. — Москва : Азбуковник, 2003. — 377 с.

27. Шмелева Т. В. Речевой жанр. Возможности описания и использования в преподавании языка / Т. В. Шмелева // Русистика. Научный журнал актуальных проблем преподавания русского языка. — 1990. — № 2. — С. 20—32.


Review

For citations:


Rabenko T.G., Denisova E.S., Chardyntseva A.D. Speech Genre of Reminder and Discursive Conditioning of its Features in Virtual Pedagogical Discourse. Nauchnyi dialog. 2023;12(5):114-134. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2023-12-5-114-134

Views: 431


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)