Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Pragmatic Program of Lecture Text

https://doi.org/DOI: 10.24224/2227-1295-2017-8-154-167

Abstract

The issue of subjective-modal component of the content, or pragmatic program of the lecture text is considered. Attention is paid to components which are defined by the involvement of the subject of the text (the lecturer) in two different components of verbal communication: the objective content of the text and the addressee of the speech. The question is raised about modal focusing on separate sections of the objectively-logical text as short inclusions called pragmatically important components of the text. The novelty of the research is seen in the integrated communicative approach to the analysis of subjective modal content of the scientific-educational text. The urgency of the problem is linked with the development of methods of linguistic description of pragmatically important components of the text. The definitions for pragmatic programmes of the text and its components are given, the review of the scientific literature on the subject is made. The author dwells on certain varieties of pragmatically important components: stylistic figures and techniques of dialogisation. Classification of their functions is presented. It is proved that the application of the considered methods modal focusing is typical within the genre of the lecture. Each technique is characterized by qualitative characteristics: anaphora forms a meaningful text fragments and provides a logical relationship of the fragments; asyndeton is a means of characterization of a subject; techniques of dialogisation contribute to the creation of comfortable communication in the lecture hall. A pragmatic program in general contributes to the solution of didactic tasks of the lecture text.

About the Author

Q. Yang
Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


References

1. Волкова П. Мост через бездну : комментарий к античности / П. Волкова. - Москва : АСТ, 2015. - 304 с.

2. КРР - Культура русской речи : энциклопедический словарь-справочник / ред. Л. Ю. Иванов, А. П. Сковородников, Е. Н. Ширяев. - Москва : Флинта, 2003. - 840 с.

3. Купина Н. А. Аудиозаписи лекций по курсу «Стилистика и культура речи».

4. Сиротинина О. Б. Лекции по синтаксису русского языка : учебное пособие для филологических специальных университетов / О. Б. Сиротинина. - Москва : Высшая школа, 1980. - 74 с.

5. ТСРЯ - Толковый словарь русского языка с включением сведений о происхождении слов / отв. ред. Н. Ю. Шведова. - Москва : Издательский центр Азбуковник, 2008. - 1175 с.

6. Апресян Ю. Д. Дейксис в лексике и грамматике и наивная модель мира / Ю. Д. Апресян // Семиотика и информатика. - 1986. - № 28. - С. 5-33.

7. Арутюнова Н. Д. Фактор адресата / Н. Д. Арутюнова // Известия академии наук СССР. Серия литературы и языка. - 1981. - Том 40, № 4. - С. 356-367.

8. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов / О. С. Ахманова. - Москва : КомКнига, 2005. - 576 c.

9. Богомолов М. А. Диалогизация выступления как один из аспектов персонификации телевизионного сообщения / М. А. Богомолов // Значение и смысл слова : художественная речь, публицистика. - Москва : МГУ, 1987. - С. 92-99.

10. Борисова И. Н. Дискурсивные стратегии в разговорном диалоге / И. Н. Борисова // Русская разговорная речь как явление городской культуры. - Екатеринбург : АРГО, 1996. - С. 21-48.

11. Бродская И. М. Коммуникативная программа учебного текста / И. М. Бродская // Известия ВГПУ. - 2010. - № 9. - С. 96-99.

12. Бюлер К. Теория языка / К. Бюлер. - Москва : Прогресс, 1993. - 501 с.

13. Васильева А. Н. Курс лекций по стилистике русского языка : научный стиль речи / А. Н. Васильева. - Москва : Русский язык,1976. - 187 с.

14. Гофман И. Лекция / И. Гофман // Социологическое обозрение. - 2007. - № 2. - С. 4-26.

15. Дейк ван Т. А. Вопросы прагматики текста / ван Т. А. Дейк // Новое в зарубежной лингвистике. - Москва : Прогресс, 1978. - Вып. 8 : Лингвистика текста. - С. 259-336.

16. Демьянков В. З. Прагматические основы интерпретации высказывания / В. З. Демьянков // Известия академии наук СССР. Серия литературы и языка. - 1981. - Том 40, № 4. - С. 368-377.

17. Дускаева Л. Р. Интенциональность речевой деятельности журналиста : онтология и структура / Л. Р. Дускаева // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9, Филология. Востоковедение. Журналистика. - 2012. - №. 2. - С. 253-260.

18. Жуланова Е. А. Диалогичность учебно-научного монолога в речевой ситуации школьного обучения : автореферат … диссертации кандидата филологических наук / Е. А. Жуланова. - Екатеринбург, 2002. -23 с.

19. Ким И. Е. Личная сфера человека : структура и языковое воплощение : монография / И. Е. Ким. - Красноярск : Сибирский федеральный университет, 2009. - 325 с.

20. Копнина Г. А. Риторические приемы современного русского литературного языка : опыт системного описания : монография / Г. А. Копнина. - Москва : Флинта ; Наука, 2009. - 576 с.

21. Кубрякова Е. С. Эволюция лингвистических идей во второй половине ХХ века (опыт парадигмального анализа) / Е. С. Кубрякова // Язык и наука конца ХХ века / ред. Ю. С. Степанов. - Москва : Институт языкознания РАН, 1995. - С. 144-238.

22. Куприна С. В. Устная и письменная монологическая речь одного лица : диссертация … кандидата филологических наук / С. В. Куприна. - Саратов, 1998. -186 с.

23. Матвеева Т. В. Функциональные стили в аспекте текстовых категорий : синхронно-сопоставительный очерк / Т. В. Матвеева. - Свердловск : Уральский университет, 1990. - 192 с.

24. Москвин В. П. Выразительные средства современной русской речи : тропы и фигуры : общая и частные классификации : терминологический словарь / В. П. Москвин. - Москва : Феникс, 2006. - 944 с.

25. Норман Б. Ю. Русское местоимение мы : внутренняя драматургия / Б. Ю. Норман // Russian Linguist. - Netherland : Kluwer Academic Publishers, 2002. - С. 218-234.

26. Серебренников Б. А. Роль человеческого фактора в языке : язык и мышление / Б. А. Серебренников. - Москва : Наука, 1988. - 241 с.

27. Скорикова Т. П. Жанрообразующие факторы научного монолога / Т. П. Скорикова // Вестник РУДН. Серия, Русский и иностранные языки и методика их преподавания. - Москва, 2015. - С. 51-58.

28. Степанов Ю. С. В поисках прагматики (проблема субъекта) / Ю. С. Степанов // Известия академии наук СССР. Серия литературы и языка. - 1981. - Том 40. - № 4. - С. 325-332.

29. Хазагеров Т. Г. Общая риторика : курс лекций и словарь риторических фигур / Т. Г. Хазагеров, Л. С. Ширина. - Ростов на Дону : Феникс, 1999. - 320 с.

30. Химик В. В. Категория субъективности и ее выражение в русском языке / В. В. Химик. - Ленинград : ЛГУ, 1990. - 180 с.

31. Цветова Н. С. Категория авторства в свете интенциональной стилистики / Н. С. Цветова // Stylistyka XXII : Styl w culture. - Opole, Instytut Polonistyki i Kulturuznawstwa, 2013. - С. 167-176.

32. Kapellidi Ch. The speaking subject in communication : ‘subjectivity’ and the (gendered) self / Ch. Kapellidi // Proceeding of the Fifth University of Cambridge Postgraduate Conference in language Research. - Cambridge, UK, Cambridge institute of language research, 2007. - S. 112-119.


Review

For citations:


Yang Q. Pragmatic Program of Lecture Text. Nauchnyi dialog. 2017;(8):154-167. (In Russ.) https://doi.org/DOI: 10.24224/2227-1295-2017-8-154-167

Views: 435


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)