Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Study of Defensive and Coping Behaviour of Teachers of Inclusive Professional Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-385-397

Abstract

The specificity of defensive and coping behavior of teachers in inclusive education is discussed. In the theoretical analysis, particular attention is paid to the requirements of inclusive practice to the personality and work of the teacher. A review of studies on the problem of the correlation of constructs “psychological defence,” “coping,” “defensive coping behaviour” is made. The empirical study confirmed the hypothesis of the existence of differences in the structure of defensive and coping behaviour of teachers of vocational education with varying degrees of inclusion in inclusive practice. It is found that differences relate primarily to the nature of the relationship of components of defensive and coping behaviour. Non-inclusive college teachers demonstrate more continuous and coherent structure, while teachers who are actively involved in inclusive professional education demonstrate the independent functioning of individual psychological protection. Comparative analysis showed significantly higher values according to the mechanisms of “distraction,” “search of social support” and “escape from a stressful situation” of teachers not included in the field of inclusive education. It is concluded that teachers working with the disabled, use unconscious mechanisms of defence, while teachers who do not work with them use conscious strategies of escape from the problem situation. The results of the study are characterized by novelty, since to date the empirical research on the activities of the teacher in inclusive education is insufficient and there are no studies of the specificity of defensive and coping behaviour.

About the Authors

N. O. Sadovnikova
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


T. B. Sergeeva
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


A. A. Tolstykh
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Абитов И. Р. Антиципационная состоятельность в структуре совладающего поведения (в норме и при психосоматических и невротических расстройствах) : автореферат диссертации … кандидата психологических наук : 19.00.01, 19.00.04. / И. Р. Абитов. - Казань, 2007. - 24 с.

2. Герасименко Ю. А. Профессионально-личностная готовность педагога к работе в условиях инклюзивного образования / Ю. А. Герасименко // Педагогическое образование в России. - 2015. - № 6. - С. 145-150.

3. Гунзунова Б. А. Стилевые особенности саморегуляции в профессиональной деятельности педагогов / Б. А. Гунзунова // Учёные записки Забайкальского государственного университета. - 2011. - № 5 (40). - С. 195 - 198.

4. Дикая Л. Г. Психическая саморегуляция функционального состояния человека : системно-деятельностный подход / Л. Г. Дикая. - Москва : Институт психологии РАН, 2003. - 318 с.

5. Корытова Г. С. Защитно-совладающее поведение : ретроспективная реконструкция понятия / Г. С. Корытова, Ю. А. Еремина // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2015. - № 3 (156). С. 42-48.

6. Кружкова О. В. Диспозиции защитного и совладающего поведения субъекта / О. В. Кружкова // Вызовы эпохи в аспекте психологической и психотерапевтической науки и практики : материалы V Международной научно-практической конференции. - Казань : Отечество, 2011. - С. 229-233.

7. Моросанова В. И. Индивидуальный стиль саморегуляции : феномен, структура и функции в произвольной активности человека / В. И. Моросанова. - Москва : Наука, 2001. - 192 с.

8. Моросанова В. И. Новая версия опросника «Стиль саморегуляции поведения - ССПМ» / В. И. Моросанова, Н. Г. Кондратюк // Вопросы психологии. - 2011. - № 1. - С. 137-145.

9. Рымханова А. Р. К вопросу готовности преподавателя вуза к обучению студентов с особыми образовательными потребностями / А. Р. Рымханова, К. С. Тебенова, Г. Н. Мусеева, Т. Ш. Сериков, М. А. Баянов // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. - 2016. - № 3. - С. 673-676.

10. Садовникова Н. О. Оценка готовности педагогов профессионального образования к деятельности в условиях инклюзии / Н. О. Садовникова, Т. Б. Сергеева // Социально-педагогическая поддержка лиц с ограниченными возможностями здоровья : Теория и практика : Материалы Международной научно-практической конференции. Симферополь : Ариал, 2017. - С. 239-243.

11. Субботина Л. Ю. Структурно-функциональная организация психологической защиты личности : диссертация … доктора психологических наук : 19.00.03 / Л. Ю. Субботина. - Ярославль, 2006. - 318 с.

12. Ташлыков В. А. Личностные механизмы совладания (копинг-поведение) и защиты у больных неврозами в процессе психотерапии / В. А. Ташлыков // Медикобиологические аспекты охраны психического здоровья : Тезисы докладов Всесоюзной конференции. - Томск, 1990. - С. 60-61.

13. Vaillant G. E. Theoretical hierarchy of adaptive ego mechanisms / G. E. Vaillant // Archives of General Psychiatry. - 1971. - V. 24. - Pp. 107-118.


Review

For citations:


Sadovnikova N.O., Sergeeva T.B., Tolstykh A.A. Study of Defensive and Coping Behaviour of Teachers of Inclusive Professional Education. Nauchnyi dialog. 2017;(8):385-397. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-385-397

Views: 533


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)