Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Project Method Development in Study of Chemistry in Vocational and Pedagogical University

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-413-425

Abstract

The paper considers the problem of realization of the project method in the study of chemistry in vocational and pedagogical university. The research urgency is caused by the necessity of more complete assimilation of professional and research competences. The authors have developed a model of organization of project activity of university students. The theoretical rationale for the project method of teaching chemistry is presented. The results of studies of the effectiveness of the developed model are given. Special attention is paid to determination of readiness of students to project activities. Novelty of research consists in a new approach to the study of chemistry based on the implementation of professionally-oriented projects for students in non-core universities. The authors focus on the need for reasonable planning of the experimental work during project execution. It is noted that the result of the implementation of the experiment with the use of this approach was that the students’ satisfaction with project activities is at a high level. It is shown that the project method contributes to the level of students’ knowledge, mastering professional and research competencies. The authors propose the project activity as a supplement to the traditional form of teaching. The article can be helpful when using new technologies of teaching chemistry at the university.

About the Authors

G. V. Kharina
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


L. V. Alyoshina
Ural State University of Economics
Russian Federation


Y. G. Miroshnikova
Ural State University of Economics
Russian Federation


References

1. Балашов В. В. Организация научно-исследовательской деятельности студентов в вузах России : монография : в 2 частях / В. В. Балашов. - Москва : Гос. ун-т упр, 2001. - Ч. 2. - 328 с.

2. Гулиянц С. Б. Использование метода проектов при обучении студентов педагогического вуза [Электронный ресурс] / С. Б. Гулиянц // Заочные электронные конференции. - Режим доступа : http://econf.rae.ru/article/5112.

3. Демина Е. В. Формирование навыков научно-исследовательской деятельности будущего учителя химии / Е. В. Демина, Л. В. Панфилова // Известия самарского научного центра Российской академии наук. - 2009. - № 4. - С. 848-851.

4. Ефимова Л. П. Развитие готовности подростков к проектной деятельности как педагогическая проблема / Л. П. Ефимова, З. М. Явгильдина // Интернет-журнал Науковедение. - 2015. - Т. 7. - № 2 (27). - С. 133.

5. Маркачев А. Е. Учебно-исследовательские проекты по химии : содержание и методика реализации / А. Е. Маркачев, Т. А. Боровских, Г. М. Чернобельская. - Москва : Чистые пруды. - 2009. - 32 с.

6. Полат Е. С. Метод проектов : история и теория вопроса / Е. С. Полат // Школьные технологии. - 2006. - № 6. - С. 43-47.

7. Сауренко Н. Е. Проектная деятельность как средство формирования творческой активности студентов колледжа : автореферат диссертации … кандидата педагогических наук / Н. Е. Сауренко. - Москва, 2004. - 24 с.

8. Тарасова Т А. Использование метода проектов при изучении химии / Т. А. Тарасова, Г. К. Колотова // Педагогическое мастерство : материалы III Международной научной конференции 20-23 июня 2013 г. (Москва). - Магнитогорск : КТ Буки-Веди, 2013. - С. 143-147.

9. Тяглова Е. В. Исследовательская деятельность учащихся по химии : методическое пособие / Е. В. Тяглова. - Москва : Глобус, 2007. - 223 с.

10. Чечель И. Д. Исследовательские проекты в практике обучения / И. Д. Чечель // Практика административной работы в школе. - 2003. - № 6. - C. 24-29.


Review

For citations:


Kharina G.V., Alyoshina L.V., Miroshnikova Y.G. Project Method Development in Study of Chemistry in Vocational and Pedagogical University. Nauchnyi dialog. 2017;(8):413-425. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-413-425

Views: 482


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)