Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Distance Learning Course of Written Communication in Teaching German as Foreign Language

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-10-324-333

Abstract

The author’s project is presented - distance learning course on the Moodle platform on German as a foreign language in higher educational institution (University Duisburg-Essen, Germany), the aspect of “written communication.” The research urgency is caused by the fact that the growth of academic mobility in higher education causes the need to intensify the teaching of foreign languages, at the same time, the development of modern communications technology expands the possibilities of knowledge transfer and competence forming. The experience of the e-learning course is described, approaches to learning and their refraction in the structure of the course are presented: competence, communicative activity, intercultural. A thematic plan of the course, including the types of written texts, provided by “the common European framework of reference for languages” is provided. Special attention is paid to the organization of the thematic units of the course in accordance with the concept of “backward planning.” Criteria for intermediate and final assessment are identified. Practical significance is determined by the fact that standards of provision of learning material can be used to create distance and blended courses on other aspects of teaching foreign languages in higher professional education of the Russian Federation.

About the Author

Y. E. Myuller
Moscow State Institute of International Relations of Ministry of Foreign Affairs of Russia
Russian Federation


References

1. Бартош Д. К. Использование интернет-ресурсов страноведческого характера в обучении немецкому языку / Д. К. Бартош, Н. Ю. Северова // Иностранные языки в школе. - 2009. - № 7. - С. 50-59.

2. Беляева И. Г. Использование компьютерных технологий на занятиях по иностранному языку в вузе / И. Г. Беляева // Психолого-педагогические аспекты работы преподавателя вуза. - Москва : Изд-во МГИМО, - 2015. - С. 152-157.

3. Ионова А. М. Особенность профессионально-ориентированного обучения немецкому языку студентов бакалавриата / А. М. Ионова // Магия ИННО: новое в исследовании языка и методике его преподавания: материалы научно-практической конференции. - Москва : МГИМО МИД России, - 2015. - С. 128-133.

4. Меркиш Н. Е. Иноязычные массмедиа и особенности их использования в процессе обучения иностранному языку / Н. Е. Меркиш // Иностранные языки в школе. - 2016. - № 1. - С. 2-8.

5. Об утверждении порядка применения организациями, осуществляющими образовательную деятельность, электронного обучения, дистанционных образовательных технологий при реализации образовательных программ. Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации (Минобрнауки России) от 9 января 2014 г. № 2 г. Москва // Российская газета, № 6358 (86), 16.04.2014.

6. Северова Н. Ю. Проблема создания и использования электронного справочника по грамматике глагола немецкого языка (на примере темы «глагол») : диссертация … кандидата педагогических наук : 13.00.02 / Н. Ю. Северова. - Москва, 2002. - 236 с.

7. Сереброва О. Ф. Повышение качества подготовки студентов по немецкому языку посредством MOODLE / О. Ф. Сереброва // Качественное образование : проблемы и перспективы : сборник научных статей. - Москва : Изд-во МГПУ, 2016. - С. 298-304.

8. Тимакова И. Г. Виды контроля в преподавании немецкого языка по специальности «юридический перевод» / И. Г. Тимакова // Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку и переводу в вузе : сборник научных трудов. - Москва : РГГУ, 2008. - С. 269-274.

9. Чигашева М. А. Типы текстов по специальности и их использование на занятиях по иностранному языку / М. А. Чигашева // Технологии обучения иностранным языкам в неязыковых вузах : сборник научных статей, межвузовская научно-практическая конференция. - Ульяновск : Изд-во УГТУ, 2005. - С. 109-111.

10. Яковлева Т. А. Современные технологии обучения немецкому языку как иностранному с применением интернет-ресурсов и технологии смешанного обучения / Т. А. Яковлева // Актуальные проблемы современной науки. - 2014. - № 6 (79). - С. 124-129.

11. Aufgaben, Übungen, Interaktion / H. Funk, Ch. Kuhn, D. Skiba, D. Spaniel-Weise, R. Wicke. - München : Klett, Langenscheidt, - 2014. - 184 S.

12. Moodle Statistics [Electronic resource] / Moodle Statistics. - Access mode : http://hub.moodle.org/stats/.


Review

For citations:


Myuller Y.E. Distance Learning Course of Written Communication in Teaching German as Foreign Language. Nauchnyi dialog. 2017;(10):324-333. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-10-324-333

Views: 447


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)