Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Role of Mathematics Education in Forming Readiness for Research Work in Future Specialists of Socio-Economic Sphere

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-10-334-354

Abstract

The role of mathematics education in the process of professional training in the socio-economic sphere is assessed. The authors believe that learning mathematics has a positive effect on students’ research activities and the formation of their readiness for the effective implementation of this activity. The relevance of the article is determined by the modernization processes taking place in contemporary society in general and higher education in particular. A comparative study of scientific papers related to the preparation of professional researchers in the relevant field is made. Five complementary methodological approaches are identified that seem most promising in the context of preparation of future researchers. To determine the entry level of readiness for research work of future specialists the criteria of formation of their readiness for research work are established. Three levels, reflecting different levels of readiness, are revealed and proved: low, medium and high. The novelty of this research is to develop models of formation of readiness for research work through higher mathematical education. The authors note that, in accordance with the results of ascertaining and forming stages of experiment, model and pedagogical conditions of formation of readiness of students for scientific research by means of mathematical education can be considered quite effective. It is also emphasized that research activity should not be limited to the template, ready algorithm.

About the Authors

N. A. Prosolupova
Kursk State University
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


E. A. Mrachenko
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Беленчук Л. Н. Историко-педагогическое знание - часть современной образовательной культуры учителя / Л. Н. Беленчук, Е. Е. Никитина // Учитель и его формирование : исторический опыт передачи образованности и культуры : сборник научных трудов Международной научно-практической конференции - XXXI сессии Научного совета по проблемам истории образования и педагогической науки Российской академии образования. - Тверь : Отрок, - 2016. - С. 56-62.

2. Вербицкий А. А. Человек в контексте речи : формы и методы активного обучения / А. А. Вербицкий. - Москва : Знание, - 1990. - 63 с.

3. Вербицкий А. А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения / А. А. Вербицкий. - Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, - 2004. - 84 с.

4. Коржуев А. В. Современная теория обучения : общенаучная интерпретация : учебное пособие для вузов и системы последипломного профессионального образования преподавателей / А. В. Коржуев, В. А. Попков. - Москва : Академический проект, 2009. - 192 с.

5. Никитина Е. Е. А. М. Новиков и проблемы развития российского профессионального образования (историко-педагогический контекст) / Е. Е. Никитина // Методология профессионального образования : сборник материалов международной научно-практической конференции. - Москва : Институт стратегии развития образования РАО, - 2016. - С. 121-125.

6. Никитина Е. Е. Новинки учебно-методической литературы в системе СПО и НПО по профессиям и специальностям техникума / Е. Е. Никитина, Е. Ю. Провоторова // Профессиональное образование и рынок труда. - 2013. - № 3 (7). - С. 107-114.

7. Никитина Е. Е. Проектная и образовательная деятельность школы № 1466 им. Ю. Н. Рушевой / Е. Е. Никитина // Научно-теоретические и прикладные аспекты музейной педагогики : монографический сборник. - Москва : Издательство Института эффективных технологий, 2014а. - С. 288-300.

8. Никитина E. E. Социально-ориентированные программы в опыте политехнического музея / Е. Е. Никитина // Научно-теоретические и прикладные аспекты музейной педагогики : монографический сборник. - Москва : Издательство Института эффективных технологий, 2014б. - С. 197-201.

9. Суходимцева А. П. К проблеме конкурентоспособности педагогов на российском рынке труда / А. П. Суходимцева // Профессиональное образование и рынок труда. - 2015. - № 5 / 6 - С. 24-26.

10. Суходимцева А. П. Обновление методов обучения в аспекте методологии учебной деятельности / А. П. Суходимцева // Преподавание истории и обществознания в школе. - 2017. - № 6. - С. 39-43.

11. Суходимцева А. П. Проблема метапредметности в образовании в условиях сохранения предметного обучения / А. П. Суходимцева // Материалы международной научно-практической конференции «Психология и педагогика в образовательной и научной среде» (17 сентября 2016 г., г. Сургут). - Стерлитамак : Агентство международных исследований, - 2016. - 190 с. - С. 127-135.

12. Sukhodimtseva A. P. Network projects as an innovative form of lifelong education / A. P. Sukhodimtseva // Lifelong learning : Continuous education for sustainable development Proceedings of the 12th International Conference : in 2 parts. - Saint-Petersburg : Pushkin Leningrad State University, - 2014. - Pр. 73-75.


Review

For citations:


Prosolupova N.A., Sergeyeva M.G., Mrachenko E.A., Samokhin I.S. Role of Mathematics Education in Forming Readiness for Research Work in Future Specialists of Socio-Economic Sphere. Nauchnyi dialog. 2017;(10):334-354. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-10-334-354

Views: 429


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)