Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Concept of “Educational Efficiency” in Context of Inclusive Trends of Modern School

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-278-288

Abstract

The research urgency is caused by the essence of an inclusive approach to education, which assumes the achievement of all pupils a positive result at minimal psychological cost. The concepts of “efficiency” and “effectiveness of education” enshrined in domestic economic and pedagogical dictionaries are analyzed. It is established that the concept of “educational efficiency” used in pedagogy is based not on economic, but on general meaning of the word efficiency . It is shown that the educational efficiency is associated with performance, effectiveness, quality of the educational process, not with the ratio of the achieved pedagogical results with those or other cost (financial, human, chronological, etc.). At the same time, it is noted that almost all interpretations of the concept of “educational efficiency” correlate with economic definitions of the term efficiency in their structure. The fundamentals of I. S. Samokhin’s author conception, according to which the efficiency of the school inclusive education is based on a hierarchy of resources. The novelty of the study is to present the position according to which all students’ resources are divided into inviolable (health, emotional well-being, harmony in relationships with people), and those that can be spent in any amount (time, energy, freedom), if it does not affect resources of the first category.

About the Authors

I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


E. A. Mrachenko
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Абрамов Н. Словарь русских синонимов и сходных по смыслу выражений : около 5000 синонимических рядов. Более 20000 синонимов [Электронный ресурс] / Н. Абрамов. - 7-е изд., стереотип. - Москва : Русские словари, 1999. - Режим доступа : https://www.slovari.ru/default.aspx?p=237.

2. Александрова З. Е. Словарь синонимов русского языка / З. Е. Александрова. - 11-е изд., перераб. и доп. - Москва : Русский язык, 2001. - 568 с.

3. Вербицкий А. А. Энциклопедический словарь по психологии и педагогике [Электронный ресурс] / А. А. Вербицкий. - 2013. - Режим доступа : http://psychology_pedagogy.academic.ru/

4. Вишнякова С. М. Профессиональное образование : Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика / С. М. Вишнякова. - Москва : НМЦ СПО, 1999. - 538 с.

5. Золотогоров В. Г. Экономика : Энциклопедический словарь / В. Г. Золотогоров. - Минск : Интерпрессервис ; Книжный Дом, 2003. - 720 с.

6. Кураков Л. П. Экономика и право : словарь-справочник / Л. П. Кураков, В. Л. Кураков, А. Л. Кураков. - Москва : Вуз и школа, 2004. - 1072 с.

7. Об образовании в Российской Федерации. Федеральный Закон Российской Федерации от 29.12.2012 ФЗ № 273-ФЗ (ред. от 02.03.2016). - Режим доступа : http://www.assessor.ru/zakon/273-fz-zakon-ob-obrazovanii-201.

8. Педагогический словарь : учебное пособие для студентов высших учебных заведений / под ред. В. И. Загвязинского, А. Ф. Закировой. - Москва : Академия, 2008. - 352 с.

9. Райзберг Б. А. Современный экономический словарь [Электронный ресурс] / Б. А. Райзберг, Л. Ш. Лозовский, Е. Б. Стародубцева. - Москва : ИНФРА-М, 1999. - 479 с. - Режим доступа : https://www.twirpx.com/file/697926/.

10. Словарь русского языка : в 4-х т. / под ред. А. П. Евгеньевой / РАН, Институт лингвистических исследований. - 4-е изд., стер. - Москва : Русский язык; Полиграфресурсы, 1999. - Т. 4. - С-Я. - 800 с.

11. Словарь-справочник терминов и определений понятий модельного законодательства государств - участников СНГ / Под ред. М. А. Вуса и В. В. Бондуровского. - Санкт-Петербург : Издательство «Юридический Центр-Пресс», 2012. - 360 с.

12. Dictionary by Merriam-Webster [Electronic resource]. - 2017. - Access mode : https://www.merriam-webster.com/.

13. Авраамова Е. М. Эффективность школы - позиция родителей / Е. М. Авраамова, Т. Л. Клячко, Д. М. Логинов // Вопросы образования. - 2014. - № 3. - С. 118-134.

14. Авраменко Л. К. Групповое взаимодействие как фактор повышения эффективности образования взрослых : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Л. К. Авраменко. - Ленинград, 1988. - 146 с.

15. Журавлева Л. В. Эффективность образования : опыт Европы и США / Л. В. Журавлева // Вопросы образования. - 2006. - № 3. - С. 291-299.

16. Самохин И. С. Путь к общему инклюзивному образованию в современной России : от «Ковчега» до Закона / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. 2016а. - № 7 (55). - С. 280-299.

17. Самохин И. С. Результативность и комфортность обучения как основные критерии его успешности / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2016б. - № 5 (53). - С. 234-253.

18. Самохин И. С. Удовольствие от познавательного процесса как неотъемлемый элемент детской одарённости / И. С. Самохин // Новый университет. Серия «Актуальные проблемы гуманитарных и общественных наук». - 2015. - № 10 (55). - С. 4-9.

19. Рекомендации Научно-методического семинара «Эффективность применения технических средств в учебном процессе» (28 июня - 1 июля 1977 г.). - Харьков : [б. и.], 1977. - 6 с.

20. Тимочкина Н. А. Методы и формы оценки эффективности обучения в школах [Электронный ресурс] / Н. А. Тимочкина // Novaum.ru. - 2017. - № 7. - Режим доступа : http://novaum.ru/public/p245.

21. Фещенко Т. С. К вопросу о критериях оценивания эффективности модели развития системы профильного обучения для подготовки школьников к работе в наукоемких отраслях города Москвы / Т. С. Фещенко // Международный научно-исследовательский журнал. - 2016. - № 9. - С. 92-99.

22. Convention on the Rights of Persons with Disabilities [Electronic resource]. - United Nations, 2006. - Access mode : http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml.

23. Policy Guidelines on Inclusion in Education [Electronic resource]. - UNESCO, 2009. - Access mode : http://www.inclusive-education.org/system/files/publications-documents/UNESCO%20Policy%20Guidelines%202009.pdf.


Review

For citations:


Samokhin I.S., Sergeyeva M.G., Sokolova N.L., Mrachenko E.A. Concept of “Educational Efficiency” in Context of Inclusive Trends of Modern School. Nauchnyi dialog. 2018;(1):278-288. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-278-288

Views: 513


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)