Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

The Functioning of Humorous Utterances in Modern Language (a Case-Study of Woody Allen’s Works)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-123-134

Abstract

The article discussed the functioning of humorous utterances in modern language. Literary (essays) and cinematic works by Woody Allen as a vivid representative of the American humorous tradition of the 20th-21st centuries served as the material for the study. The novelty of the research consists in commenting on humorous utterances using a comprehensive approach, which includes the analysis of the cognitive and cultural base of an utterance, its communicative, discursive and linguistic features. It is shown that humorous utterances cannot be considered outside the trichotomy «consciousness, communication, speech”. It is emphasized that the latter can simultaneously realize the functions of communication, information and impact. The relevance of the article is determined by the fact that this type of utterance is characterized by a special correlation between the content plane and the expression plane, since it is intended to extract a particular reaction of the reader / listener - laughter. It is shown that idiomaticity and stylistic accuracy based on the creative use of linguistic means are typical for humorous utterances, due to their functional orientation. Particular attention is paid to structural features: it is argued that modern humorous utterances can be both monomodal (verbal) and multimodal (video-verbal) by nature.

About the Authors

E. V. Mikhailovskaya
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


D. A. Gabriel
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Annie Hall [Electronic resource] ; director Woody Allen. - 1977. - Access mode : https://english-films.com/dramas/370-enni-holl-annie-hall-1977-hd-720-ru-eng.html.

2. The Complete Prose of Woody Allen. Great Britain: Picador, 1998. 474 p.

3. Античные риторики / под ред. А. А. Тахо-Годи. - Москва : Изд.-во Московского университета, 1978. - 352 с.

4. Бергсон А. Смех / А. Бергсон. - Москва : Искусство, 1992. -127 с.

5. Вержинская И. B. Лингвокультурологический анализ британской и американской фэнтези (на материале произведений Т. Пратчетта и Ш. Теппер) : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.02.19 / И. В. Вержинская. - Челябинск, 2012. - 23 с.

6. Габриэль Д. А. К вопросу о функционировании вторичных элементов в публицистическом дискурсе (на материале эссе Вуди Аллена для журнала The New Yorker) / Д. А. Габриэль. - Москва : Научный диалог, 2016. - Т. 60, № 12. - С. 62-73.

7. Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия философских наук. Философия духа / Г. В. Ф. Гегель ; пер. Б. А. Фохта, отв. ред. Е. П. Ситковский. - Москва : Мысль, 1977. - Т. 3. - 471 с.

8. Гоббс Т. Сочинения : в 2-х т. / Т. Гоббс. - Москва : Мысль, 1991. - Т. 2. - 731 с.

9. Кант И. Критика чистого разума / И. Кант. - Москва : Мысль, 1994. - 591 с.

10. Кибрик А. А. Мультимодальная лингвистика / А. А. Кибрик // Когнитивные исследования-IV / под ред. Ю. И. Александрова, В. Д. Соловьева. - Москва : ИЯ РАН, 2010. - С. 134-152.

11. Кулинич М. А. Семантика, структура и прагматика англоязычного юмора : автореферат диссертации … доктора культурологии : 24.00.04 / М. А. Кулинич. - Москва, 2000. - 35 с.

12. Михайловская Е. В. Смыслообразующий конфликт вербального и невербального как основа стилистики кинематографа Вуди Аллена (на материале фильма Annie Hall (1977)) / Е. В. Михайловская, Д. А. Рабекина. - Москва : Научный диалог, 2016. - Т. 51, № 3. - С. 52-63.

13. Перфильева Е. Ф. Культурная сущность «черного» юмора и формы его проявления в западном киноискусстве : автореферат диссертации … кандидата культурологии : 24.00.01 / Е. Ф. Перфильева. - Барнаул, 2006. - 24 с.

14. Сорокин Ю. А. Креолизированные тексты и их коммуникативная функция / Ю. А. Сорокин, Е. Ф. Тарасов // Оптимизация речевого воздействия. - Москва : Высшая школа, 1990. - С. 180-186.

15. Спенсер Г. Физиология смеха. Опыты научные, политические и философские / Г. Спенсер. - Минск : Современный литератор, 1998. - 1408 с.

16. Филиппова М. М. Лексические средства номинации саркастических высказываний в английском языке / М. М. Филиппова // Языкознание. Новое в лексикологии : проблемы, методы, изыскания. - Москва : Вестник Московского государственного лингвистического университета, 2009. - Выпуск 549. - С. 286-300.

17. Флеонова О. Л. Лингвостилистические и семиотические особенности американской литературы черного юмора : диссертация … кандидата филологических наук : 10.02.04 / О. Л. Флеонова. - Москва, 2003. - 154 с.

18. Фрейд 3. Остроумие и его отношение к бессознательному / З. Фрейд // Художник и фантазирование. - Москва : Республика, 1994. - С. 20-128.

19. Шмулевич Л. И. Когнитивно-прагматические основания порождения юмористического эффекта (на материале англоязычных юмористических текстов) : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.02.04 / Л. И. Шмулевич. - Санкт-Петербург, 2015. - 19 с.

20. Attardo S. Linguistic Theories of Humor / S. Attardo. - Berlin : Mouton de Gruyter, 1994. - 426 p.

21. Minsky M. L. Semantic information processing / M. L. Minsky. - USA : MIT Press, 1968. - 450 p.

22. Raskin V. Semantic Mechanisms of Humor / V. Raskin. - USA : Reidel, 1985. - 284 p.


Review

For citations:


Mikhailovskaya E.V., Gabriel D.A. The Functioning of Humorous Utterances in Modern Language (a Case-Study of Woody Allen’s Works). Nauchnyi dialog. 2018;(2):123-134. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-123-134

Views: 542


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)