Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Language Errors in Translation from Foreign Language into Russian in Written Works of University Students

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-268-277

Abstract

The problem of identifying and correcting language errors in the translation from a foreign language (German and English) into Russian in written works of students is considered. The question of one of the controversial problems in mastering foreign language speech, namely the attitude of teachers and students to grammatical, lexical and stylistic errors, is raised. It is noted that foreign and domestic methodologists have proved the position of error correction as an important element of foreign language teaching methods. The authors of the article pay attention to the work with errors at such a stage of learning as written speech. The article describes the importance of the analysis of language errors in written foreign language speech, as it allows to increase the level of literacy of part-time students in the performance of written tasks. Typical communicative mistakes of Russian-speaking students studying foreign languages are revealed. The article describes the long-term experience of foreign language teachers of a technical University with part-time students, which allows to assert that the work on errors is important not only for improving the language level of students, but also for the teacher. It is argued that the teacher should use error analysis for methodological and didactic developments intended for students.

About the Authors

G. A. Zhdanova
Kemerovo State University
Russian Federation


L. V. Almyashova
Kemerovo State University
Russian Federation


References

1. Богданова Т. Г. Роль исправления ошибок при обучении иностранному языку в неязыковом вузе / Т. Г. Богданова // Научный вестник Южного института менеджмента. - 2014. - № 4. - С. 66-69.

2. Данилина Е. К. Контроль сформированности иноязычных письменно-речевых умений при помощи мобильных приложений : теоретико-методическая модель / Е. К. Данилина // Научный диалог. - 2018. - № 3. - С. 253-266.

3. Зернова И. Р. Значимость учебно-методической литературы по иностранному языку для самоорганизации учебной деятельности студента-заочника / И. Р. Зернова // Вестник Казанского технологического университета. - 2012. - Т.15. - № 9. - С. 337-349.

4. Калиниченко Э. Б. Роль языковых ошибок при обучении иностранному языку / Э. Б. Калиниченко, Л. М. Иванова, М. Н. Раздобарова, А. В. Ланина // Международный научно-исследовательский журнал. - 2016. - № 4-3. - С. 50-52.

5. Лопинова М. Н. Понятие «ошибка», причины возникновения и классификация ошибок в методике преподавания иностранного языка / М. Н. Лопинова, С. А. Морозова, Н. В. Миронова, О. И. Кондратьева //Известия Великолукской государственной сельскохозяйственной академии. - 2016. - № 3. - С. 63-71.

6. Овчинникова Н. И. Практические приемы предупреждения и исправления ошибок в языковой аудитории / Н. И. Овчинникова, Н. П. Ульянова // Актуальные вопросы теории и практики современного языкового образования : Материалы Региональной научно-практической конференции. - Издательство : Воронежский государственный университет. - 2012. - С. 229-233.

7. Семич Ю. В. Подходы к исправлению ошибок в обучении иностранным языкам / Ю. В. Семич // Современное языковое образование : Инновации, Проблемы, Решения : сборник научных трудов. - Москва : Издательство Московского Государственного Гуманитарного Университета им. М. А. Шолохова (Москва). - 2015. - С. 41-44.

8. Тишулин П. Б. Виды языковых ошибок и возможности их исправления при обучении иностранному языку / П. Б. Тишулин // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. - 2012. - № 1. - С. 132-137.

9. Чеканова С. А. Методы исправления ошибок в письменной речи / С. А. Чеканова // Вестник МГИМО университета. - 2013. - № 5 (32). - C. 276-278.


Review

For citations:


Zhdanova G.A., Almyashova L.V. Language Errors in Translation from Foreign Language into Russian in Written Works of University Students. Nauchnyi dialog. 2018;(5):268-277. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-268-277

Views: 469


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)