Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Organization of Interaction between Formal and Non-Formal Education as Direction of Teachers Training

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-278-289

Abstract

The problem of training of teachers for educational and career-oriented activities in modern conditions of constant changes in the socio-economic situation and the growth of social self-organization is considered. The relevance of the study is determined by increasing demands of society and state not only to narrow professional, but also to general cultural level of a teacher; presence of a contradiction in the expectations of society and state of his / her skill, manifested in the effective educational and training activities, and the real state of affairs. The novelty of the research is seen in the fact that employees of modern educational organization are offered to update such resource of educational space development as self-organizing constructive communities practicing non-formal education. It is proved that the trends of modern socio-cultural development indicate the importance of their form of educational interaction (“personal meeting”), the environment unfolding in them (“event community”), the type of continuous education (non-formal). According to the author, in modern pedagogical education special attention should be paid to conceptual work, which is demonstrated in the article on the example of the interrelated principles of continuity and openness. The author describes the aspects of understanding the term informal education in foreign and domestic educational discourse, reveals the essential characteristics of this phenomenon. The author’s development of a step-by-step scheme of actions is presented aimed at establishing interaction between formal (school) and non-formal (non-system) education.

About the Author

M. R. Ilakavichus

Russian Federation


References

1. Асмолов А. Г. Что такое дополнительное образование детей сегодня? / А. Г. Асмолов // Дополнительное образование детей. - Москва : ЦВР, 2013. - С. 26-31.

2. Гадамер Г.-Г. Истина и метод / Г.-Г. Гадамер ; пер. с нем., общ. ред. и вступ. ст. Б. Н. Бессонова. - Москва : Прогресс, 1988. - 704 с.

3. Бланшо М. Неописуемое сообщество / М. Бланшо. - Москва : Московский философский фонд, 1998. - 80 с.

4. Захарченко М. В. Культура и образование в перспективе традиции. Опыт теоретического осмысления понятия традиции : монография / М. В. Захарченко. - Санкт-Петербург : Издательство Санкт-Петербургской академии постдипломного педагогического образования, 2006. - 164 с.

5. Илакавичус М. Р. Категориальные определения «внешкольное» и «дополнительное»: ракурсы описания феномена неформального образования / М. Р. Илакавичус // Образование. Наука. Инновации: Южное измерение. - 2014. - № 4 - С. 23-30.

6. Клячко Т. Л. Стратегия для России : образование / Т. Л. Клячко, С. Г. Синельников-Мурылёв. - Москва : Дело, 2018. - 118 с.

7. Нанси Ж.-Л. Непроизводимое сообщество / Ж.-Л. Нанси. - Москва : Водолей, 2009. - 208 с.

8. Набил Т. Неформальное образование как фактор улучшения успеваемости и социального климата в школе (на материале анализа образовательного процесса в школах арабского сектора Израиля) : автореферат диссертации.. кандидата педагогических наук : 13.00.08 / Т. Набил. - Москва, 2004. - 22 с.

9. Новикова Л. И. «Воспитательное пространство» как открытая система (педагогика и синергетика) / Л. И. Новикова, М. В. Соколовский // Общественные науки и современность. - 1998. - № 1. - С. 132-143.

10. Тренер-группа-семинар: другой путь образования молодежи : учебное пособие / под ред. А. Богдазевич. - Берлин : UMA, 2009. - 128 с.

11. Цирульников А. М. Феномены и культурные практики: формальное и неформальное образование в контексте социокультурного подхода / А. М. Цирульников // Вопросы образования. - 2016. - № 3. - С. 260-275.

12. Чередниченко Г. А. Образовательные и профессиональные траектории российской молодежи (на материалах социологических исследований) / Г. А. Чередниченко. - Москва : ЦСП и М, 2014. - 560 с.

13. Якушкина М. С. Социально-педагогический центр микрорайона как ресурс социально-экономического развития Ленинградской области / М. С. Якушкина, Е. А. Павловец // Развитие теории и практики гуманистического воспитания : вклад молодых исследователей. - Тверь : ИНЖЕКОН, 2009. - С. 96-106.

14. Coombs Р. Attacking Rural Poverty. How non-formal education can help / P. Coombs, M. Ahmed. - Baltimore : John Hopkins Press, 1974. - 148 р.

15. Kedrayate А. Non-Formal Education: Is It Relevant or Obsolete? / А. Kedrayate //| International Journal of Business, Humanities and Technology. - 2012. - Vol. 2. - P. 11-15.


Review

For citations:


Ilakavichus M.R. Organization of Interaction between Formal and Non-Formal Education as Direction of Teachers Training. Nauchnyi dialog. 2018;(5):278-289. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-278-289

Views: 496


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)