Preview

Научный диалог

Расширенный поиск

Иллюстрирование компонентов профессионального самосознания посредством рефлексивного эссе

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-317-330

Полный текст:

Аннотация

The article is devoted to the study of the degree of formation of professional self-consciousness of students of psychological and pedagogical areas of training, the third year of study. The relevance of the study is determined by the search for approaches that contribute to the effective formation of general professional and special professional competencies, development of professionally significant qualities, development of professional self-consciousness. The article contains a review of scientific results aimed at the study of “self-consciousness” and “professional self-consciousness” of the person. Definitions for such phenomena as “vocational teacher education,” “identity,” “professional identity” are given. Special attention is paid to the structure of professional self-consciousness, the content and specificity of each component is considered in detail. An important part of the article is the analysis of the content of reflexive essays by students, future teachers, psychologists, on the topic “My life in the profession as I see it.” Excerpts from the essay illustrating the manifestations of cognitive, affective, behavioural components of professional self-consciousness are given. Much attention is paid to the consideration of the elements of the cognitive component, namely professional I-image, transformed by the time criterion - past, present and future. The conclusions fix the relations between the experience of teaching at the stage of self-determination, confidence in own capabilities in the learning process and motivation for positive professional changes in the future.

Об авторе

Ю. В. Лазарева
Тюменский государственный университет
Россия


Список литературы

1. Вачков И. В. Развитие самосознания учителей и учащихся в полисубъектном взаимодействии [Электронный ресурс] : автореферат диссертации.. доктора психологических наук : 19.00.13 / И. В. Вачков. - Москва, 2002. - 347 с. - Режим доступа : http://www.dissercat.com/content/razvitie-samosoznaniya-uchitelei-i-uchashchikhsya-v-polisubektnom-vzaimodeistvii#ixzz5ELYy5vW0.

2. Ефремов Е. Г. К определению понятия «Профессиональное самосознание» [Электронный ресурс] / Е. Г. Ефремов // Сибирский психологический журнал. - 2000. - № 12. - С. 110-118. - Режим доступа : http://cyberleninka.ru/article/n/k-opredeleniyu-ponyatiya-professionalnoe-samosoznanie.

3. Зеер Э. Ф. Проблемы развития профессионально-педагогического образования [Электронный ресурс] / Э. Ф. Зеер // Казанский педагогический журнал. - 2014. - № 2 (103). - С. 9-22. - Режим доступа : http://kpj.ippporao.ru/archive/2014/2%202014.pdf.

4. Лазарева Ю. В. Модель формирования профессионального самосознания студентов педагогов-психологов посредством системы педагогических практик [Электронный ресурс] / Ю. В. Лазарева // Педагогическое образование в России. - 2014. - № 9. - С. 115-121. - Режим доступа : http://elar.uspu.ru/handle/uspu/1472.

5. Мерлин В. С. Психология индивидуальности : избранные психологические труды / В. С. Мерлин ; ред. Е.А. Климов. - Воронеж : МОДЭК, 1996. - 448 с.

6. Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя : учебно-методическое пособие / Л. М. Митина. - Москва : Флинта, 1998. - 200 с.

7. Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта Высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 44.03.02 Психолого-педагогическое образование [Электронный ресурс] : приказ Министерства образования науки Российской Федерации от 22.02.2018 N 122. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_293569.

8. Столин В. В. Самосознание личности / В. В. Столин - Москва : Издательство Московского университета, 1983. - 284 с.

9. Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологии / И. И. Чеснокова. - Москва : Наука, 1977. - 144 с.

10. Шварцкоп С. Г. Формирование профессионального самосознания практического психолога образования в процессе профессионализации [Электронный ресурс] : автореферат диссертации.. кандидата психологических наук : 19.00.07 / С. Г. Шварцкоп. - Москва, 2004. - 174 с. - Режим доступа : http://www.dissercat.com/content/formirovanie-professionalnogo-samosoznaniya-prakticheskogo-psikhologa-obrazovaniya-v-protses#ixzz5EvWcpiHE.


Для цитирования:


Лазарева Ю.В. Иллюстрирование компонентов профессионального самосознания посредством рефлексивного эссе. Научный диалог. 2018;(5):317-330. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-317-330

For citation:


Lazareva Y.V. Illustrating the Components of Professional Self-Awareness through Reflexive Essay. Nauchnyi dialog. 2018;(5):317-330. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-317-330

Просмотров: 0


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)