Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Increasing the Level of Creative Activity of University Students within Framework of Project and Educational Activity

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-331-344

Abstract

The actual problem of development of creative abilities of students in the context of project and educational activity is considered. It is emphasized that the solution of the problem is reflected in the current legislation of the Russian Federation in the field of education. From the authors’ point of view, educational project is a didactic tool, student activities of cognitive, creative or game character, carrying out at a collective level and involving a common goal and a coordinated methodology. Based on the works of modern researchers, the levels of disclosure of creative abilities of students are determined, representing the degree of independence, mobility, adaptive resources of intelligence and other individual properties essential for the full development of the student. It is noted that the most productive vector of work for the disclosure of students’ creative potential is the formation of a system of psychological and pedagogical factors that allow the student to take a firm individual position in overcoming the difficulties that occur in the context of design activities, and solve them in a creative way. Based on the study, the authors argue that the conditions have a positive impact on the improvement of mental, social, creative potential of the individual, lead to improved self-esteem, student’s understanding of independence, not only in the framework of design and educational activities, but also in future profession.

About the Authors

O. L. Rakovskaya
State Government-financed Institution “Complex Rehabilitational and Educational Centre”
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Коржуев А. В. Педагогический поиск как диалог традиций и инноваций : монография / А. В. Коржуев, М. Г. Сергеева. - Москва : НОУ ВПО МИЛ, 2015. - 186 с.

2. Моляко В. А. Психология конструкторской деятельности / В. А. Моляко. - Москва : Машиностроение, 1983. - 134 с.

3. Платонова Т. И. Инновационные педагогические технологии как средство активизации творческой деятельности студентов колледжа / Т. И. Платонова, О. Л. Ульянченко // Теоретические исследования 2006 года : материалы ежегодной конференции / под редакцией В. А. Мясникова ; составитель А. В. Овчинников. - Москва : ИТИП, 2007. - С. 280-286.

4. Раковская О. Л. Активизация творческого поиска студентов (Из опыта работы в колледже) / О. Л. Раковская // Cборник научно-методических работ (начальное и среднее профессиональное образование города Москвы). - Выпуск 2. - Москва : УМЦ ПО ДОМ, 2008а. - С. 15-21.

5. Раковская О. Л. Инновационные педагогические технологии как средство развития творческой активности студентов колледжа / О. Л. Раковская // Инновационные технологии в гуманитарных науках : Международная научная конференция. - Ульяновск, 2008б. - С. 18-23.

6. Раковская О. Л. Моделирование учебной проектной деятельности в колледже / О. Л. Раковская // Образование через всю жизнь : непрерывное образование для устойчивого развития : труды международного сотрудничества / составитель : Н. А. Лобанов ; под научной редакцией Н. А. Лобанова и В. Н. Скворцова. - Т. 6. -- Санкт-Петербург : Альтер Эго, 2008в. - С. 242-245.

7. Раковская О. Л. Модель развития творческой активности студентов колледжа / О. Л. Раковская // Профессиональное образование. Столица. - 2008г. - № 7. - С. 19-21.

8. Раковская О. Л. Развитие творческой активности будущих специалистов в условиях непрерывного экономического образования : монография / О. Л. Раковская, М. Г. Сергеева. - Курск : Региональный финансово-экономический институт, 2014. - 242 с.

9. Сергеева М. Г. Развитие педагогического мастерства преподавателя в современных условиях : монография / М. Г. Сергеева. - Москва : НОУ ВПО МИЛ, 2015. - 180 с.

10. Сергеева М. Г. О проблемах взаимодействия рынка труда и рынка образовательных услуг / М. Г. Сергеева, О. Л. Раковская // Образование и педагогическая наука в модернизации российского общества : сборник научных трудов Международной научно-теоретической конференции, 22 октября 2012 года : в 2-х тт. - Т. 1. - Москва : ФГНУ ИТИП РАО, 2012. - С. 161-169.

11. Сиротюк А. Л. Инновационный подход к обучению в профессиональной школе : монография / А. Л. Сиротюк, М. Г. Сергеева. - Курск : Региональный финансово-экономический институт, 2011. - 226 с.

12. Степанов В. В. Психологическое сопровождение мотивационной готовности учителей к инновационной деятельности : автореферат диссертации … кандидата психологических наук : 19.00.03 / В. В. Степанов. - Тверь, 2012. - 25 с.

13. Ульянченко О. Л. Поисково-исследовательские технологии при изучении предметов гуманитарного цикла / О. Л. Ульянченко // ХI Царскосельские чтения : Международная научная конференция. - Т. VII. - Секция «Непрерывное образование как одно из условий обеспечения работающему населению повышения качества образования и качества жизни» : доклады и сообщения / под научной редакцией Н. А. Лобанова ; составитель Н. А. Лобанов (Санкт-Петербург 25-26 апреля 2007 года). - Санкт-Петербург : Издательство ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2007а. - С. 162-165.

14. Ульянченко О. Л. Организация творческой деятельности студентов колледжа / О. Л. Ульянченко // Образовательная политика. - 2007б. - № 6. - С. 39-42.

15. Хуторской А. В. Педагогическая инноватика : учебное пособие для студентов высших учебных заведений / А. В. Хуторской. - Москва : Академия, 2008. - 256 с.

16. Шмелькова Л. В. Проектирование инновационной деятельности в образовательном учреждении : методические материалы / Л. В. Шмелькова. - Салехард : ЯНОИПКРО, 2008. - 118 с.

17. Юсуфбекова Н. Р. Общие основы педагогической инноватики : опыт разработки теории инновационных процессов в образовании / Н. Р. Юсуфбекова. - Москва : Высшая школа, 1991. - 218 с.


Review

For citations:


Rakovskaya O.L., Sergeyeva M.G., Samokhin I.S. Increasing the Level of Creative Activity of University Students within Framework of Project and Educational Activity. Nauchnyi dialog. 2018;(5):331-344. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-331-344

Views: 433


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)