Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Defining the Objectives of Testing for Correct Interpretation of Its Results

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-7-320-330

Abstract

One of the most important stages of the test development - the goal-setting stage - is considered. As a research task the authors determined the evaluation of the study of the problem of goal-setting in the pedagogical literature and literature on testology. The authors prove that the quality of the test content depends on the results of the goal-setting stage. The idea that the purpose of testing is important for the correct interpretation of its results is also approved. Based on the analysis of the literature on testology, the authors conclude that, creating a test, the developer sets a task to display in its content the main thing that students should know as a result of training, and it is necessary to structure the objectives of the test control. The description of different types of learning objectives is given. The levels of assimilation of knowledge distinguished by different researchers are listed. Recommendations are given for the correct formulation of the test objectives. Attention is paid to the knowledge, skills and learned methods of activity that can be checked using tests. The authors of the article come to the conclusion that the definition of the goals of testing is necessary in order to clarify what students’ results will be evaluated using the test.

About the Authors

O. A. Kaplun
Orel State University named after I. S. Turgenev
Russian Federation


A. I. Lavrishchev
Orel State University named after I. S. Turgenev
Russian Federation


References

1. Беспалько В. П. Основы теории педагогических систем : проблемы и методы психолого-педагогического обеспечения технических обучающих систем / В. П. Беспалько. - Воронеж : Воронежский университет, 1977. - 304 с.

2. Беспалько В. П. Программированное обучение (дидактические основы) / В. П. Беспалько. - Москва : Высшая школа, 1970. - 300 с.

3. Иванов Б. С. Принципы и технология тестирования студентов / Б. С. Иванов. - Санкт-Петербург : Политехнический университет, 2005. - 80 с.

4. Иванова К. А. Методика комплексного контроля усвоения знаний (на материале английского языка) / К. А. Иванова, Н. П. Петренко, А. П. Дмитриева // Проблемы изучения иностранных языков в заочной и вечерней высшей школе. - 1976. - Выпуск 1. - С. 123-131.

5. Кларин М. В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках / М. В. Кларин. - Москва : Арена, 1994. - 223 с.

6. Психологическая диагностика : учебное пособие / ред. К. М. Гуревич, Е. М. Борисова. - Москва : УРАО, 1997. - 304 с.

7. Соколова И. И. Компьютерное тестирование как наукоемкая педагогическая технология / И. И. Соколова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. - 2004. - № 9, Т. 4. - С. 77-87.

8. Суворов С. П. Педагогические тесты: практика их составления и использования в США / С. П. Суворов // Пути улучшения преподавания иностранных языков : сборник статей. - Москва : Мысль, 1970. - С. 51-117.

9. Челышкова М. Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов / М. Б. Челышкова. - Москва : Логос, 2002. - 432 с.

10. Biggs J. B. Evaluating the Quality of Learning - the SOLO Taxonomy / J. B. Biggs, K. F. Collis. - New York : Academic Press, 1982. - 248 p.

11. Bloom B. S. Taxonomy of Educational Objectives : The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain / B. S. Bloom et al. - New York : David Mckay Co., 1956. - 207 p.


Review

For citations:


Kaplun O.A., Lavrishchev A.I. Defining the Objectives of Testing for Correct Interpretation of Its Results. Nauchnyi dialog. 2018;(7):320-330. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-7-320-330

Views: 422


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)