Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On the Issue of the Educational and Upbringing Components of Continuing Economic Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-7-331-345

Abstract

The educational and upbringing components of continuing education (economic education and economic upbringing) are considered. The relevance of the chosen topic is determined by the stable correlation between the continuity of school and vocational education and its effectiveness. It is noted that within the framework of the new educational paradigm conditions are being created that allow the future employee to constantly raise his own qualification taking into account the transforming requirements to the content and methods of his activity. A review of the theoretical literature on the phenomenon of continuing education and its specifics in the contemporary (primarily Russian) context is given. The study of the factors that have an impact on the educational and upbringing process allows authors to view economic education as an important component of “global human education”. The principles of the author's concept of continuous economic education, which emphasizes the role of the upbringing component of the educational process, are stated. The main stages of economic education are accentuated, with emphasis on the education of the individual, its key tasks, as well as the forecasted advantages for Russian schools and professional educational institutions (Higher Education Institutions and Secondary Specialized Educational Institutions) are defined. The authors come to the conclusion that in the foreseeable future, continuing economic education should be transformed into a system for stimulating the constant self-improvement of the individual in an unstable social economic context.

About the Authors

M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Бахтигулова Л. Б. Методика профессионального обучения : пути и перспективы развития / Л. Б. Бахтигулова // Перспективы развития науки и образования : сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции. - Москва : АР-Консалт, 2014. - С. 107-108.

2. Зеер Э. Ф. Образовательная среда колледжа как фактор формирования развивающего профессионально-образовательного пространства / Э. Ф. Зеер, И. В. Мешкова // Мир психологии. - 2007. - № 2. - С. 105-110.

3. Комарова Н. С. Роль СМИ в социализации российской молодежи в современном обществе / Н. С. Комарова // Вестник Уральского института экономики, управления и права. - 2011. - № 3. - С. 43-53.

4. Коржуев А. В. Современная теория обучения : общенаучная интерпретация : учебное пособие для вузов и системы последипломного профессионального образования преподавателей / А. В. Коржуев, В. А. Попков. - Москва : Академический проект, 2009. - 192 с.

5. Никитина Е. Е. А. М. Новиков и проблемы развития российского профессионального образования (историко-педагогический контекст) / Е. Е. Никитина // Методология профессионального образования : сборник материалов международной научно-практической конференции. - Москва : Институт стратегии развития образования РАО, 2016. - С. 121-125.

6. Никитина Е. Е. Проектная и образовательная деятельность школы № 1466 им. Рушевой Ю. Н. / Е. Е. Никитина // Научно-теоретические и прикладные аспекты музейной педагогики : монографический сборник. - Москва : Издательство Института эффективных технологий, 2014. - С. 288-300.

7. Орешкина А. К. Формы развития социального пространства системы непрерывного образования : учебное пособие / А. К. Орешкина, Т. Ю. Цибизова, И. С. Носова ; под. ред. А. К. Орешкиной. - Москва : ИИУ МГОУ, 2015. - 158 с.

8. Платонова Т. И. Инновационные педагогические технологии как средство активизации творческой деятельности студентов колледжа / Т. И. Платонова, О. Л. Ульянченко // Сборник научных трудов «Теоретические исследования 2006 года» : материалы ежегодной конференции / под редакцией В. А. Мясникова ; сост. А. В. Овчинников. - Москва : ИТИП, 2007. - С. 280-286.

9. Рачковская Н. А. Исследовательская деятельность лиц с повышенными потребностями в рамках образовательного процесса / Н. А. Рачковская, Т. Ю. Цибизова, О. М. Фадеева // Управление, экономика и социальная сфера : проблемы взаимодействия : труды международной научно-практической конференции. - Москва : Московский государственный областной университет, 2016. - С. 69-73.

10. Соколова А. С. Карьера преподавателя вуза : как добиться успеха? / А. С. Соколова. - Москва : ЛЕНАНД, 2013. - 160 с.

11. Суходимцева А. П. К проблеме конкурентоспособности педагогов на российском рынке труда / А. П. Суходимцева // Профессиональное образование и рынок труда. - 2015. - № 5 / 6. - С. 24-26.

12. Суходимцева А. П. Обновление методов обучения в аспекте методологии учебной деятельности / А. П. Суходимцева // Преподавание истории и обществознания в школе. - 2017. - № 6. - С. 39-43.

13. Ульянченко О. Л. Поисково-исследовательские технологии при изучении предметов гуманитарного цикла / О. Л. Ульянченко // ХI Царскосельские чтения : международная научная конференция : доклады и сообщения / под научной редакцией Н. А. Лобанова. Санкт-Петербург, 25-26 апреля 2007 г. - Санкт-Петербург : Издательство ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2007. - Т. VII. - С. 162-165.

14. Цибизова Т. Ю. Модель реализации программы «Шаг в будущее» / Т. Ю. Цибизова // Современные аспекты фундаментальных наук : труды первого международного симпозиума / под ред. Л. И. Рогачевой, К. А. Неусыпина. - Москва : ИИУ МГОУ, 2013. - С. 148-151.

15. Цибизова Т. Ю. Профильное обучение как компонент системы непрерывного профессионального образования / Т. Ю. Цибизова // Профильная школа. - 2012а. - № 4. - С. 9-13.

16. Цибизова Т. Ю. Система управления непрерывным образовательным процессом / Т. Ю. Цибизова // Вестник МГТУ им. Н. Э. Баумана. Серия «Приборостроение». Специальный выпуск. - 2012б. - № 5. - С. 203-209.

17. Шмелькова Л. В. Проектирование инновационной деятельности в образовательном учреждении : методические материалы / Л. В. Шмелькова. - Салехард : ЯНОИПКРО, 2008. - 118 с.


Review

For citations:


Sergeyeva M.G., Sokolova N.L., Samokhin I.S. On the Issue of the Educational and Upbringing Components of Continuing Economic Education. Nauchnyi dialog. 2018;(7):331-345. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-7-331-345

Views: 484


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)