Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Typical Lexical Errors in Russian Speech of Greek Students (Level A2)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-492-503

Abstract

Different approaches to the interpretation of the concept “error in speech in a non-native language” are analyzed: psychological, psycholinguistic, linguistic, methodical. The possibility to use the results of the analysis of errors in speech in a non-native language to study the processes of learning the language is proved. It is emphasized that the conclusions should be taken into account when developing a complex of productive and receptive lexical exercises. The conclusion about the impropriety of dividing errors in foreign speech to “communicatively significant and insignificant” is made. The most frequent lexical errors in the Russian speech of Greek students and deviations from the lexical norms of the Russian language are revealed. The features of the influence of errors on the nature of communication are described. The article deals with the types of lexical errors that Greek students make when mastering the system of the Russian language. The classification of lexical errors in the Russian speech of Greek students is made on the basis of two criteria: the reasons for the deviation from the lexical norm and the consequences of the deviation. Recommendations for the prevention of lexical level errors when teaching the Greeks the Russian language are given.

About the Authors

N. L. Fedotova
Saint Petersburg State University
Russian Federation


(. Z. Stamboleva
The National and Kapodistrian University of Athens
Russian Federation


References

1. Балыхина Т. М. Лингводидактическая теория ошибки и пути преодоления ошибок в речи иностранных учащихся : учебное пособие / Т. М. Балыхина, О. П. Игнатьева. - Москва : Российский университет дружбы народов, 2006а. - 195 с.

2. Балыхина Т. М. Типы ошибок в речи инофона [Электронный ресурс] / Т. М. Балыхина, О. П. Игнатьева // Проблемы объективного измерения уровня владения иностранным (русским) языком. 2006б. - Режим доступа : http://www.testor.ru/Conference/probl.

3. Воронин Б. Ф. Некоторые вопросы психологического анализа грамматических ошибок в устной речи иностранцев на русском языке : автореферат диссертации … кандидата психологических наук : 731 / Б. Ф. Воронин. - Баку, 1969. - 25 с.

4. Горохова С. И. Психолингвистические особенности механизма порождения речи по данным речевых ошибок : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.02.19 / С. И. Горохова. - Москва, 1986. - 16 с.

5. Григорьева А. К. Речевые ошибки и уровни языковой компетенции / А. К. Григорьева // Интеграция образования. - 2005. - № 1-2. - С. 209-216.

6. Залевская А. А. Речевая ошибка как инструмент научного исследования / А. А. Залевская // Вопросы психолингвистики. - 2009. - № 9. - С. 5-20.

7. Зиновьева Е. И. Основные проблемы описания лексики в аспекте русского языка как иностранного / Е. И. Зиновьева. - Санкт-Петербург : Санкт-Петербургский государственный университет, 2003. - 80 с.

8. Осипчук А. Е. Классификация лексических ошибок в речи иностранных военнослужащих / А. Е. Осипчук // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. - 2013. - Том 15. - № 2. - С. 214-220.

9. Позднякова А. А. Лингводидактические методы преодоления интерференции в речи студентов-билингвов / А. А. Позднякова // Преподаватель XXI век. - 2012. - № 3. - С. 161-165.

10. Поймёнова А. А. Психолингвистические механизмы лексических ошибок / А. А. Поймёнова // Семантика слова и текста : психолингвистические исследования : сборник статей. - Тверь : Тверской государственный университет, 1998. - С. 84-89.

11. Слесарева И. П. Проблемы описания и преподавания русской лексики / И. П. Слесарева. - Москва : URSS, 2010. - 176 с.

12. Словарь ошибок русского языка. 2006 [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://common_mistakes.academic.ru/249/одеть.

13. Тезекбаева Г. А. Спонтанная речь как объект лингвистики / Г. А. Тезекбаева // Вестник Воронежского государственного университета. Серия : Филология. Журналистика. - 2011. - № 1. - С. 76-79.

14. Федотова Н. Л. Взаимосвязь диагностики, коррекции и контроля при обучении фонетическому оформлению речи на неродном языке : диссертация … доктора педагогических наук : 13.00.02 / Н. Л Федотова. - Санкт-Петербург, 2004. - 487 с.

15. Хавронина С. А. Обучение иностранцев порядку слов в русском языке / С. А. Хавронина, О. А. Крылова. - Москва : Русский язык, 1989. - 101 с.

16. Чжао Юйцзян. Пути преодоления лексических ошибок в речи китайских учащихся / Чжао Юйцзян // Учёные записки Забайкальского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия : Филология, история, востоковедение. - 2012. - № 2. - С. 275-278.

17. Щерба Л. В. Преподавание иностранных языков в средней школе. Общие вопросы методики / Л. В. Щерба. - Москва : Высшая школа. 1974. - 112 с.

18. Goldrick M. Limited interaction in speech production : Chronometric, speech error, and neuro-psycholinguistical evidence / M. Goldrick // Language and Cognitive Processes. - 2006. - Vol. 21. - No 7-8. - Pp. 817-855.

19. Corder P. The significance of learner’s errors / P. Corder // International Review of Applied Linguistics. - 1967. - Vol. 5. - Pp. 161-170.


Review

For citations:


Fedotova N.L., Stamboleva (.Z. Typical Lexical Errors in Russian Speech of Greek Students (Level A2). Nauchnyi dialog. 2018;(12):492-503. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-492-503

Views: 910


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)