Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Lexical Representation of Image of China in Russian Publicistic Discourse

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2019-3-38-53

Abstract

The question of formation of language image of China in the Russian mass media is considered. The relevance of the study is due to the current political context, in which the creation of a positive image of a country for its residents and for representatives of other cultures is one of the tasks of domestic and foreign policy. The material for the study were the Russian lexemes for China, PRC, Celestial, Celestial Empire, Celestial Oecumene, which are found in publicistic texts extracted from the National corpus of the Russian language, the newspapers “Коммерсантъ” and “Аргументы и факты.” Through the discourse analysis the meanings associated with these proper names actualized in the contexts are identified. On the basis of the revealed pragmatic information, a dictionary entry is compiled in accordance with the principles of lexicographical description of synonymic series presented in the New Explanatory Dictionary of Synonyms of the Russian Language edited by Yu. D. Apresyan. It is noted that the ideas of the Moscow Semantic School (hereinafter - MSS) are very popular in China. It is shown that the integral dictionary description of synonymic series can be applied to proper names, which is not represented in either Russian or Chinese linguistics. The author comes to the conclusion that the image of China as a world leader with specific socio-cultural and political characteristics is formed in the Russian information space.

About the Author

L. Guo
Sun Yat-sen University
Russian Federation


References

1. АиФ - Газета «Аргументы и Факты». - Режим доступа : http://www.aif.ru/.

2. Бирих и др., 2007 - Русская фразеология. Историко-этимологический словарь : около 6000 фразеологизмов / А. К. Бирих, В. М. Мокиенко, Л. И. Степанова ; под ред. В. М. Мокиенко. - Москва : Астрель : АСТ : Хранитель, 2007. - 926 с.

3. БСРП, 2008 - Большой словарь русских пословиц. Около 70 000 пословиц / В. М. Мокиенко, Т. Г. Никитина. - Москва : ОЛМА Медиа Групп, 2008. - 1026 с.

4. Коммерсант - Газета «Коммерсантъ». - Режим доступа : https://www.kommersant.ru.

5. НКРЯ - Национальный корпус русского языка [Электронный ресурс]. - Режим доступа : www.ruscorpora.ru.

6. НОСС - Новый объяснительный словарь синонимов русского языка / под общим руководством акад. Ю. Д. Апресяна. - 2-е изд. испр. и доп. - Москва, Вена : Языки славянской культуры, Венский славистический альманах, 2004. - 1488 с. (Studia philologica). - Режим доступа : http://www.ruslang.ru/text_noss2_title.

7. СлРЯ - Словарь русского языка : в 4-х т. / под ред. А. П. Евгеньевой. - Москва : Русский язык ; Полиграфресурсы, 1999. - Т. 2. - К-О. - 736 с.

8. Ван Сюй Народ и культура Китая в российской прессе / Ван Сюй // Ученые записки Забайкальского государственного гуманитарно-педагогического университета имени Н. Г. Чернышевского. Серия : Филология, история, востоковедение - 2012. - № 2. - С. 23-27.

9. Го Лицзюнь Китайские исследования по языковой политике в условиях реализации инициативы «Один пояс, один путь» / Го Лицзюнь // Научный диалог. - 2019. - № 1. - С. 25-35.

10. Го Лицзюнь Научные идеи Московской семантической школы в Китае : заимствование, принятие, трансформация / Го Лицзюнь // Научный диалог. - 2018. - № 12. - С. 47-63.

11. Котеленец Е. А. «Русский медведь» - динамика изменений образа России в мире / Е. А. Котеленец, М. С. Затуловская, М. Ю. Лаврентьева // Научный диалог. - 2018. - № 7. - С. 164-176.

12. Медведева Н. Г. Образ Китая в русской поэтической традиции (Н. Гумилев, О. Седакова, И. Бродский) / Н. Г. Медведева // Вестник Удмурдского университета. История и филология. - 2008. - Вып. 1. - С. 53-72.

13. Сорокина О. Н. Языковая реализация образа Китая в СМИ США : информационная модель «Экономический рост Китая» / О. Н. Сорокина // Вестник Томского государственного университета. - 2010. - № 341. - С. 24-29.

14. Фу Лин Имидж Китая в России : формирование образа страны в контексте инициативы «Один пояс и один путь» / Фу Лин, Ма Ися, Ху Фань // Научный диалог. - 2018. - № 6. - С. 198-208.

15. Цзинцзин Цзинь Историко-символическое представление Китая в русской культуре на материале печатных СМИ / Цзинцзин Цзинь // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. - 2016. - № 181. - С. 45-49.

16. Чудинов А. П. Очерки по современной политической метафорологии / А. П. Чудинов. - Екатеринбург : Уральский государственный педагогический университет, 2013. - 176 с.

17. Шао Дэвань Отражение российско-китайских отношений в русскоязычных СМИ КНР 2006-2016 гг. (образ Китая) : диссертация.. кандидата филологических наук : 10.01.10 / Шао Дэвань. - Москва, 2017. - 159 с.

18. Щетинина А. В. Идеографический словарь русской социальной лексики : государство, власть, внутренняя политика / А. В. Щетинина. - Екатеринбург : Ажур, 2018. - 768 с.


Review

For citations:


Guo L. Lexical Representation of Image of China in Russian Publicistic Discourse. Nauchnyi dialog. 2019;(3):38-53. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2019-3-38-53

Views: 697


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)