Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Forming of Students Valeological Culture in Studying of Natural-Science Disciplines (by Example of Physics Course)

Abstract

The article is devoted to the problem of valeological culture education in the process of studying of natural-science disciplines at school. The importance of developing skills aimed at the development of a healthy lifestyle in the process of realization of intersubject links on the example of studying of a school course of physics is noted. It is shown that in explaining to students the physical laws of nature, phenomena and processes the most appropriate is the use of specific examples, including the area of valeology, which not only broaden pupils’ outlook, but also affect the development of their culture of health. The article focuses on pedagogical techniques, allowing the teacher to develop individual abilities of students and create an atmosphere of success for each student both in the classroom and in extracurricular time in self-preparation for classes. Different forms of work are described that students can fulfill implementing interdisciplinary links between valeology and physics: self-dependent development of physics tasks using valeology material, writing essays, making presentations, preparing reports, making visual teaching aids, etc. It is concluded that this work allows the learner not only to accumulate knowledge about health care, but also to apply them in practice.

About the Authors

E. V. Ermakova
Tyumen State University
Russian Federation


L. V. Gubanova
Tyumen State University
Russian Federation


O. N. Berdyugina
Tyumen State University
Russian Federation


G. S. Koshcheyeva
Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Алямовская В. Г. Как воспитать здорового ребенка / В. Г. Алямовская. - Москва : Линка-пресс , 1993. - 87 с.

2. Березовская Р. А. Отношение к здоровью / Р. А. Березовская, Г.С. Никифоров // Психология здоровья / под ред. Г. С. Никифорова. - Санкт-Петербург : Питер, 2003. - С. 100-110.

3. Волошина Л. Будущий воспитатель и культура здоровья. (профессия - педагог) / Л. Волошина // Дошкольное воспитание. - 2006. - № 3. - С. 117-122.

4. Данишкина С. И. Реализация межпредметных связей физики и физической культуры / С. И. Данишкина, Е. В. Ермакова // Концепт. - 2014. - № 9 (сентябрь). - С. 1-8.

5. Ермакова Е. В. Вопросы биоакустики на занятиях по физике / Е. В. Ермакова // Концепт. - 2014. - № 07 (июль). - С. 1-7.

6. Ермакова Е. В. Организация и проведение лабораторных занятий по курсу общей физики в педагогических вузах с использованием задачного подхода : диссертация … кандидата педагогических наук / Е. В. Ермакова. - Челябинск : ЧГПИ, 2006. - 227 с.

7. Ермакова Е. В. Реализация межпредметных связей физики и биологии в процессе обучения физике / Е. В. Ермакова //Экологический мониторинг и биоразнообразие. - 2015. - № 3 (10). - С. 181-184.

8. Ермакова Е. В. Составление задач межпредметного содержания на занятиях по физике / Е. В. Ермакова // Академический вестник. - 2013. - № 4 (26). - С. 146-151.

9. Ермакова Е. В. Экологическая игра «Счастливый случай» при изучении физики / Е. В. Ермакова, А. А. Патрушев // Концепт. - 2014. - № 6. - С. 26-30.

10. Змановский Ю. Ф. Воспитаем детей здоровыми / Ю. Ф. Змановский. - Москва : Медицина, 1989. - 127 с.

11. Иванова Н. К. Организационно-педагогические условия формирования здорового образа жизни школьников : автореферат диссертации … кандидата педагогических наук / Н. К. Иванова. - Самара, 2000. - 24 с.

12. Малярчук Н. Н. Валеология / Н. Н. Малярчук. - Тюмень : ТГУ, 2008. - 354 с.

13. Павлова А. М. Здоровьесберегающая система дошкольного образовательного учреждения : модели программ, рекомендации, разработки занятий / М. А. Павлова, М. В. Лысогорская. - Волгоград : Учитель, 2009. - 186 с.

14. Татарникова Л. Г. Валеологическое воспитание : традиции и новации : учебно-методическое пособие / Л. Г. Татарникова. - Санкт-Петербург : Санкт-Петербургская АППО, 2007. - 252 с.


Review

For citations:


Ermakova E.V., Gubanova L.V., Berdyugina O.N., Koshcheyeva G.S. Forming of Students Valeological Culture in Studying of Natural-Science Disciplines (by Example of Physics Course). Nauchnyi dialog. 2017;(1):254-265. (In Russ.)

Views: 348


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)