Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Individual Educational Trajectory as Intention of Subject in Continuing Education System

Abstract

The issue of improving the quality of education by developing individual educational trajectories is considered. The relevance of this topic is determined by the necessity to predict the development of personality in a changing vocational and educational space. The definitions of “individual educational trajectory” concept in the context of the continuing education system and educational environment of university are given. Attention is given to the need to conform the goals, objectives, content, forms and methods of continuing education to the need of conscious self-realization of personality in the projecting and implementation of his/her own trajectory in dynamic, asymmetric, open, undefined terms of socio-professional life. It is argued that the forms of sense generating and skills of designing and forecasting his/herself in professional future may be envisioned through accompanying, navigation activity corresponding to the needs and content of the stages of professional formation. The stages of professional development, event forms of continuing education and the basic psychological neoplasms arising in the process of professionalization are correlated. The conditions and predictors of construction of individual educational trajectories are analysed. It is concluded that vocational education should be human-like systems, which effectiveness criterion should be not actual economic feasibility, but the ability to form the personality and willingness to self-realization in a complex, dynamic world of the professions.

About the Authors

E. F. Zeer
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


D. P. Zavodchikov
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


M. V. Zinnatova
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


E. V. Lebedeva
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Гаязов А. С. Индивидуальные образовательные траектории и индивидуальный образовательный маршрут [Электронный ресурс] / А. С. Гаязов. - 2015. - Режим доступа : http://www.tecl.ru/2015/09/09/iotiom/.

2. Зеер Э. Ф. Индивидуальная образовательная траектория в системе непрерывного образования / Э. Ф. Зеер, Э. Э. Сыманюк // Педагогическое образование в России. - 2014. - № 3. - С. 74-82.

3. Ингенкамп К. Педагогическая диагностика / К. Ингенкамп. - Москва : Педагогика, 1991. - 238 с.

4. Ломакина Т. Ю. Концептуальные основы формирования образовательной траектории в системе непрерывного образования / Т. Ю. Ломакина // Наука и профессиональное образование : коллективная монография / под ред. И. П. Смирнова, Е. В. Ткаченко, С. Н. Чистяковой. - Москва : Экон-информ, 2013. - С. 248-256.

5. Мухаметзянова Ф. Г. Индивидуальная образовательная траектория и индивидуальный образовательный маршрут студента как фактор успешной подготовки будущего бакалавра в вузе / Ф. Г. Мухаметзянова, Р. В. Забиров, В. Р. Вафина // Модернизация образования : проблемы и перспективы : материалы XXII Рязанских педагогических чтений. - Рязань : Рязанский государственный университет, 2015. - С. 81-85.

6. Пригожин И. Время. Хаос. Квант / И. Пригожин, И. Стенгерс. - Москва : Прогресс, 1994. - 272 с.

7. Сиротюк А. Л. Непрерывность образования : актуальность, противоречия, подходы, содержание [Электронный ресурс] / А. Л. Сиротюк. - 2009. - Режим доступа : http://www.tsogu.ru/media/files/2009/12_03/tmputmeex.pdf.

8. Скворцов В. Н. Социально-экономические основы теории непрерывного образования : автореферат диссертации … доктора экономических наук / В. Н. Скворцов. - Санкт-Петербург, 1999. - 43 с.

9. Толбатова Ю. В. Компетентностная модель определения студентом индивидуальной образовательной траектории в высшем образовательном учреждении / Ю. В. Толбатова // Мир науки, культуры, образования. - 2012. - № 4. - С. 219-220.

10. Тужба Т. Е. Индивидуальные образовательные траектории как средство обеспечения личностно-ориентированного обучения в вузе / Т. Е. Тужба // Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном мире : сб. науч. тр. I Междунар. науч.-практ. конф., 24-26 апр. 2013 г. / под ред. Н. Б. Карабущенко. - Москва : РУДН, 2013. - C. 350-355.

11. Тужба Т. Е. Личностно-ориентированное обучение студентов в вузе в контексте компетентностной модели профессиональной подготовки [Электронный ресурс] / Т. Е. Тужба // Современные проблемы науки и образования. - 2015. - № 5. - Режим доступа : https://science-education.ru/ru/article/view?id=22507.

12. Хуторской А. В. Методика личностно-ориентированного обучения : Как обучать всех по-разному? : пособие для учителя / А. В. Хуторской. - Москва : Владос-Пресс, 2005. - 383 с.

13. Zeer E. F. Technological Platform for Realization of Students’ Individual Educational Trajectories in Vocational School / E. F. Zeer, A. V. Streltsov // IEJME - Mathematics Education. - 2016. - № 11 (7). - P. 2639-2650.


Review

For citations:


Zeer E.F., Zavodchikov D.P., Zinnatova M.V., Lebedeva E.V. Individual Educational Trajectory as Intention of Subject in Continuing Education System. Nauchnyi dialog. 2017;(1):266-279. (In Russ.)

Views: 633


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)