Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Development of Tolerance among Secondary School Students in Conditions of Russian Inclusive Education

Abstract

The development of tolerance among secondary school students in the context of national inclusive education is considered. Special attention is paid to the creation of tolerant relations between classmates. The relevance of the chosen topic is determined by the implementation of the Federal law “On education in Russian Federation,” providing the use of inclusive techniques and technologies in learning and education. The ways of development of tolerance cited in six PhD of Education thesis are presented and analyzed. All works are dedicated to the development of general or ethno-cultural tolerance. It is shown that none of them examine the relation to adolescents with disabilities that is unexpected for the authors in the context of inclusive education. In addition, none of these dissertations pay attention to all classes within the concept of “basic school” (from 5th to 9th). It is noted that the majority of researchers propose to develop the tolerance of adolescents through problematic discussions. The authors focus on the position that the formation of tolerance foundations should happen in elementary school, and in 5-9 classes one has to deal with the development of this quality. The novelty lies in the idea, the essence of which is to supplement the educational standards for future teachers and educational psychologists by the new discipline “Acting skills in teaching practice.”

About the Authors

I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


D. O. Romanov
Gymnasium “Sviblovo”
Russian Federation


References

1. Брехт Б. Теория эпического театра / Б. Брехт // Театр : Пьесы. Статьи. Высказывания : в 5-ти т. - Москва : Искусство, 1965. - Т. 5. -566 с.

2. Климова М. В. Формирование толерантности как интегрального качества личности подростков 13-15 лет : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / М. В. Климова. - Нижний Новгород, 2011. - 268 с.

3. Климычева Ю. Школе нужен учитель-актёр / Ю. Климычева, О. Парамонов // Амурская правда. - 30.10.2012. - URL: http://www.ampravda.ru/2012/10/30/036736.html.

4. Лемуткина М. Учитель - это прежде всего актёр / М. Лемуткина // MK.ru. - 09.11.2014. - Режим доступа : http://www.mk.ru/social/2014/11/06/uchitel-eto-prezhde-vsego-akter.html.

5. Лихачёва Т. И. Формирование толерантности подростков в системе воспитательной работы общеобразовательных учреждений : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Т. И. Лихачёва. - Ставрополь, 2008. - 228 с.

6. Мейерхольд В. Принципы биомеханики / Запись М. М. Коренева, публ. В. Щербакова // Театральная жизнь. - 1990. - № 2 - С. 26-27.

7. Мишучкова М. Ю. Педагогическое обеспечение процесса воспитания толерантности у склонных к агрессивному поведению подростков : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / М. Ю. Мишучкова. - Тверь, 2012. - 312 с.

8. Обухова Л. Ф. Возрастная психология : учебник / Л. Ф. Обухова. - Москва : Юрайт, МГППУ, 2011. - 460 с.

9. Платонов Ю. П. Путь к лидерству / Ю. П. Платонов. - Санкт-Петербург : Речь, 2006. - 348 с.

10. Самохин И. С. Формирование толерантности у учащихся начальной школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2016. - № 12 (60). - С. 401-414.

11. Сивоглазов В. Учитель - это актёр, и художник, и скульптор… / В. Сивоглазов // Учительская газета. - 21.02.2006. - Режим доступа : http://www.ug.ru/archive/12680.

12. Степанов П. В. Педагогические условия формирования толерантности у школьников-подростков : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / П. В. Степанов. - Москва, 2002. - 178 с.

13. Тункина К. А. Воспитание толерантности подростков в поликультурной среде общеобразовательной организации : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / К. А. Тункина. - Киров, 2015. - 226 с.

14. Фришман И. И. Развитие лидерских способностей подростков в ходе реализации программ в детском загородном центре / И. И. Фришман // Дополнительное образование и воспитание. - 2007. - № 4. - С. 8-12.

15. Чигрина А. Я. Инклюзивное образование детей-инвалидов с тяжёлыми физическими нарушениями как фактор их социальной интеграции : диссертация … кандидата социологических наук / А. Я. Чигрина. - Нижний Новгород, 2011. - 147 с.

16. Юдина О. И. Формирование этнической толерантности школьников-подростков : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / О. И. Юдина. - Оренбург, 2008. - 271 с.

17. Covey S. The Seven Habits of Highly Effective Teens / S. Covey. - N.Y. : Touchstone, 2014. - 288 p.

18. Steinberg L. Adolescence / L. Steinberg. - 9th edition. - N.Y. : McGraw-Hill, 2011. - 576 p.

19. The interplay of emotional instability, empathy, and coping on prosocial and aggressive behaviors / G. Carlo, M. V. Mestre, M. M. McGinley, P. Samper, A. Tur, D. Sandman // Personality and Individual Differences. - 2012. - № 53 (5). - Pр. 675-680.


Review

For citations:


Samokhin I.S., Sokolova N.L., Sergeyeva M.G., Romanov D.O. Development of Tolerance among Secondary School Students in Conditions of Russian Inclusive Education. Nauchnyi dialog. 2017;(1):328-341. (In Russ.)

Views: 371


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)