Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Semantic Transformations of Russian Nouns in Language of Commerce and Advertising

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-44-56

Abstract

Transformations of the semantics of nouns market , package , portfolio , product , formula , care , protection in modern varieties of Russian-speaking discourse associated with commerce and advertising are analyzed. The choice of lexical units is dictated by the frequency of their use in figurative meaning in the advertising and commercial texts. The research urgency is caused by necessity to clarify and supplement the existing lexicographical descriptions in accordance with the continuous process of semantic extension, which is typical to Russian language of early 21st century. By matching vocabulary definitions with usage and with the help of the context analysis the directions and mechanisms of formation of new lexical meanings of the mentioned nouns are traced, many of which were fixed already in the common language, while others represent specific features of the language of advertising. The author comes to the conclusion that some mechanisms of the formation of new meanings in the language of the commercial sector differ from mechanisms typical to the language of advertising, despite the fact that extra-linguistic factors contributing to the formation of these meanings (the strategy of influencing the consumer) have a lot in common.

About the Author

E. M. Katsman
Siberian State University of Geosystems and Technologies
Russian Federation


References

1. БТС - Большой толковый словарь русского языка / под ред. С. А. Кузнецова. - Санкт-Петербург : Норинт, 2000. - 1536 с.

2. БТСРС - Большой толковый словарь русских существительных / под ред. Л. Г. Бабенко. - Москва : Аст-Пресс Книга, 2005. - 864 с.

3. ССРЛЯ - Словарь современного русского литературного языка : в 17 томах. - Москва ; Ленинград : Наука, 1948-1965.

4. ТР - телевизионная реклама.

5. ТСРЯ ХХ - Толковый словарь русского языка конца ХХ века : языковые изменения / под ред. Г. Н. Скляревской. - Санкт-Петербург : Фолио-Пресс, 2000. - 700 с.

6. ТСРЯ ХХI - Толковый словарь русского языка начала ХХI века : актуальная лексика / под ред. Г. Н. Скляревской. - Москва : Эксмо, 2006. - 1136 с.

7. Апресян Ю. Д. Лексическая семантика : синонимические средства языка / Ю. Д. Апресян. - Москва : Школа «Языки русской культуры», 1995. - 472 с.

8. Валгина Н. С. Активные процессы в современном русском языке / Н. С. Валгина. - Москва : Логос, 2003. - 304 с.

9. Виноградова О. Е. Психолингвистические методы в описании семантики слова / О. Е. Виноградова, И. А. Стернин. - Воронеж : Истоки, 2016. - 160 с.

10. Влавацкая М. В. Сочетаемость как фактор актуализации лексического значения слова / М. В. Влавацкая // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. - 2011. - Вып. 5. Т. 59. - С. 67-71.

11. Гак В. Г. Сопоставительная лексикология (на материале французского и русского языков) / В. Г. Гак. - Москва : Международные отношения, 1977. - 264 с.

12. Добровольский Д. О. Факторы сочетаемости: семантика, прагматика, узус / Д. О. Добровольский // Русский язык в научном освещении. - 2005. - № 10 (2). - С. 43-86.

13. Земская Е. А. Активные процессы современного словопроизводства / Е. А. Земская // Русский язык конца ХХ столетия (1985-1995) : коллективная монография / отв. редактор Е. А. Земская. - Москва : Языки русской культуры, 1996. - С. 90-141.

14. Кара-Мурза Е. С. Язык современной русской рекламы / Е. С. Кара-Мурза // Язык массовой и межличностной коммуникации : коллективная монография / под ред. Г. Я. Солганика. - Москва : Медиамир, 2007. - С. 479-552.

15. Китайгородская М. В. Современная экономическая терминология (Состав. Устройство. Функционирование) / М. В. Китайгородская // Русский язык конца ХХ столетия (1985-1995) : коллективная монография / отв. редактор Е. А. Земская. - Москва : Языки русской культуры, 1996. - С. 162-235.

16. Костомаров В. Г. Языковой вкус эпохи : из наблюдений над речевой практикой масс-медиа / В. Г. Костомаров. - Санкт-Петербург : Златоуст, 1999. - 330 с.

17. Кузнецова Э. В. Лексикология русского языка / Э. В. Кузнецова. - Москва : Высшая школа, 1989. - 216 с.

18. Муравьева С. Г. Язык современной рекламы (структурно-функциональный аспект) : диссертация … кандидата филологических наук / С. Г. Муравьева. - Москва, 2004. - 185 с.

19. Ольховская А. И. Метафора и метонимия : к вопросу о разграничении способов семантической деривации / А. И. Ольховская // Русский язык за рубежом. - 2012. - № 4 (233). - С. 55-61.

20. Падучева Е. В. Динамические модели в семантике лексики / Е. В. Падучева. - Москва : Языки славянской культуры, 2004. - 608 с.

21. Русский язык конца ХХ столетия (1985-1995) : коллективная монография / отв. редактор Е. А. Земская. - Москва : Языки русской культуры, 1996. - 479 с.

22. Современный русский язык : активные процессы на рубеже ХХ-ХХI веков : коллективная монография / отв. ред. Л. П. Крысин. - Москва : Языки славянских культур, 2008. - 712 с.

23. Стернин И. А. Коммуникативный анализ семантики слова / И. А. Стернин // Текст - дискурс - картина мира : межвузовский сборник научных трудов. - Воронеж : Истоки, 2011. - С. 10-34.

24. Стернин И. А. Общественные процессы и развитие современного русского языка : очерк изменений в русском языке конца ХХ - начала ХХI века / И. А. Стернин. - Воронеж : [б. и.], 2004. - 93 с.

25. Стернин И. А. О понятиях метод, методика, прием / И. А. Стернин // Вопросы психолингвистики. - 2008. - № 7. - С. 24-25.

26. Терпугова Е. А. Рекламный текст как особый тип императивного дискурса : автореферат диссертации … кандидата филологических наук / Е. А. Терпугова. - Кемерово, 2000. - 19 с.

27. Ягодкина М. В. Язык рекламы как средство формирования виртуальной реальности / М. В. Ягодкина. - Санкт-Петербург : Лема, 2007. - 195 с.

28. Lyons J. Linguistic Semantics : An Introduction / J. Lyons. - Cambridge, U.K. : Cambridge University Press, 1995. - 396 p.


Review

For citations:


Katsman E.M. On Semantic Transformations of Russian Nouns in Language of Commerce and Advertising. Nauchnyi dialog. 2017;(2):44-56. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-44-56

Views: 516


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)