Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Features of Self-Determination of Adolescent of Indigenous Peoples of Far North (Nenets Adolescents)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-256-268

Abstract

The article is devoted to the problem of forming of self-identity in Nenets adolescents. The relevance of the study of self-identity of adolescent of indigenous peoples of the North is determined by the ambiguity of the influence of social factors: on the one hand, macrosocial factors related to socio-political and socio-economic situation in the country, and on the other hand, microsocial factors as ethnic and national characteristics and the microenvironment in which a teenager is growing up. Attention is paid to analysis of peculiarities of formation of self-identity in the juvenile period of ontogenesis, related to the assimilation of values, life orientations, a picture of oneself, future goals and ways of professional and personal development. The problem of formation of ethnic identity of Nenets adolescents is considered from positions of influence of those socio-economic and political processes that led to the loss of language, traditions and customs, that are the important component of ethnic identity and self-determination. The article focuses on the initial marginality of self-determination of Nenets adolescent. Attention is paid to the problems of socio-cultural deprivation and uncertainty of further professional self-determination (after finishing school), faced by Nenets adolescents living in nation villages.

About the Authors

Y. Y. Lezina
Tobolsk Pedagogical Institute named after D. I. Mendeleyev (branch of) Tyumen State University
Russian Federation


T. M. Bostandzhiyeva
Tobolsk Pedagogical Institute named after D. I. Mendeleyev (branch of) Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Абрютина Л. Коренные малочисленные народы Севера находятся в состоянии глубокого кризиса [Электронный ресурс] / Л. Абрютина // Северный регион: стратегия и перспективы развития : материалы Всероссийской научной конференции. - 2003. - Режим доступа: http://www.kreml.org/opinions/24567180.

2. Божович Л. И. Проблемы формирования личности : избранные психологические труды / Л. И. Божович / под ред. Д. И. Фельдштейн. - Москва : Московский психолого-социальный институт, Воронеж : НПО МОДЭК, 2001. - 352 с.

3. Вайзер Г. А. Смысл жизни и «двойной кризис» в жизни человека / Г. А. Вайзер // Психологический журнал. - 1998. - Т. 19. - № 5. - С. 3-14.

4. Вайзер Г. А. Школьники о взаимосвязи смысла жизни человека и его акме / Г. А. Вайзер // Психологические проблемы смысла жизни и акме : материалы XI симпозиума. - Москва, 2006. - С. 89-91.

5. Вахромов Е. Е. Психологические концепции развития человека : теория самоактуализации [Электронный ресурс] / Е. Е. Вахромов. - Москва : Международная педагогическая академия, 2001. - Режим доступа : http://www.studfiles.ru/preview/3994063/.

6. Выготский Л. С. Биогенетический закон в психологии и педагогике / Л. С. Выготский // Хрестоматия по возрастной психологии : часть 1 / под ред. О. А. Карабановой, А. И. Подольского, Г. В. Бруменской. - Москва : Российское психологическое общество, 1999. - С. 32-35.

7. Инденбаум Е. Л. Социокультурные детерминанты познавательной деятельности детей малочисленных народов Севера / Е. Л. Инденбаум // Культурно-историческая психология / ред. В. П. Зинченко. - 2008. - № 3. - С. 25-32.

8. Инденбаум Е. Л. Дети Севера : опыт социопедагогического исследования / Е. Л. Инденбаум // Труды по социологии образования / [ред. B. С. Собкин и др.]. - Москва : РАО Центр социологии образования, 2004. - Т. 9. - Вып. 15. - С. 209-225.

9. Лебедева Н. М. Введение в этническую и кросскультурную психологию / Н. М. Лебедева. - Москва : Ключ-С, 1999. - 224 с.

10. Лишин О. В. Особенности личностного самоопределения ненецких детей в условиях школы-интерната / О. В. Лишин, Т. М. Бостанджиева, И. С Проворова // Вопросы психологии. - 1990. - № 2. - С. 70-77.

11. Максимова А. А. Коренные народы Севера в условиях перемен / А. А Максимова // Проблемы и перспективы этнокультурного и социально-экономического развития коренных малочисленных народов Севера : материалы Всероссийской научно-практической конференции. - Ханты-Мансийск, 2014.

12. Положий Б. С. Этнокультуральный аспект суицидального поведения / Б. С. Положий // Сибирский вестник психиатрии и наркологии. - 2012. - № 3 (72). - С. 76-78.

13. Сорокина С. А. Надзор или беспризорность? К проблеме государственного патернализма в отношении коренных народов Севера / С. А. Сорокина // Журнал исследований социальной политики. - 2011. - № 1. - С. 79-98.

14. Удинцев В. С. Субъективное благополучие подростков Арктического Ямала / В. С. Удинцев // Экология и здоровье населения : сборник трудов Всероссийской научно-практической конференции молодых ученых в ФГБНУ Восточно-Сибирский институт медико-экологических исследований. - Иркутск, 2015. - С. 156-162.

15. Фельдштейн Д. И. Трудный подросток / Д. И. Фельдштейн. - Москва : Московский психолого-социальный институт ; Воронеж : Модэк, 2008. - 208 с.

16. Шпет Г. Г. Введение в этническую психологию / Г. Г. Шпет. - Санкт-Петербург : П. Э. Т., Алетейя, 1996. - 160 с.


Review

For citations:


Lezina Y.Y., Bostandzhiyeva T.M. On Features of Self-Determination of Adolescent of Indigenous Peoples of Far North (Nenets Adolescents). Nauchnyi dialog. 2017;(2):256-268. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-256-268

Views: 516


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)