Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Socio-Cultural Practice As Vector of Development of Modern Educational Space

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-269-280

Abstract

The article is devoted to the unexplored and actual problem - the concept of the educational process as a set of sociocultural practices. The research is carried out in the context of realization of Federal state educational standards of basic general and secondary education. The brief overview of research on the subject is made. It is proposed to consider the educational process as a practice of socio-cultural projecting. It is proved that the basis of social and cultural practices of students is the social action in the context of age-normative model of development, substantiated by V. I. Slobodchikov. It is indicated that the results of the theoretical analysis of studied problem and practical activity in this area confirm the possibility of projecting socio-cultural practices as basic forms of anthropopractice as part of the educational process in various student activities. The novelty of the research consists in substantiation of the potential of the techniques of social engineering for solving important academic and life tasks. It is noted that the research is based on the methodological foundations of anthropological, pragmatic, sociocultural approaches. The outcomes of the socio-cultural practices as event activities of students based on social sampling, practices, projects aimed at personality development of students in curricular and co-curricular work are formulated, particularly in the form of socio-cultural practices in line of textbooks on geography “Polar Star.”

About the Author

V. V. Nikolina
Nizhny Novgorod Institute of Education Development
Russian Federation


References

1. Долженко О. В. Очерки по философии образования : учебное пособие. - Москва : Промо-Медиа, 1995. - 240 с.

2. Игнатьева Г. А. Социально-культурная миссия образовательного проекта «Нижегородская инновационная школа» / Г. А. Игнатьева, О. В. Тулупова // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. - 2010. - № 1 (45). - с. 152-155.

3. Исаев Е. И. Психология образования человека / Е. И. Исаев, В. И. Слободчиков. - Москва : ПСТГУ, 2014. - 432 с.

4. Крылова Н. Б. Культурология образования / Н. Б. Крылова. - Москва : Народное образование, 2000. - 272 с.

5. Макропсихология современного общества / под ред. А. Л. Журавлева, А. В. Юркевича. - Москва : «Институт психологии РАН», 2009. - 257 с.

6. Мамардашвили М. К. Возможный человек / М. К. Мамардашвили //Человек в зеркале наук. - Ленинград : ЛГУ, 1991. - С. 6-18.

7. Николина В. В. Социокультурная практика в современном образовании / В. В. Николина, О. Е. Фефелова //Современные проблемы науки и образования. - 2016. - № 4. - Режим доступа : http://www.science-education.ru/article/view?id=24.9.15.

8. Николина В. В. Социокультурная практика и ее реализация в линии учебников по географии «Полярная звезда» / В. В. Николина // География и экология в школе XXI века. - 2017. -№2 (44). - С. 38-44

9. Осваиваем социальные компетентности / под ред. И. А. Зимней. - Москва, Воронеж : МОДЕК, 2011. - 592 с.

10. Пискунова Е. В. Социокультурная обусловленность изменений профессионально-педагогической деятельности учителя. - Санкт-Петербург : РГПУ им. А. И. Герцена, 2005. - 324 с.

11. Попов А. А. Социально-философские основания системной модели педагогической деятельности : автореферат диссертации … кандидата философии : 09.00.11. - Томск, 1999. - 24 с.

12. Примерная основная образовательная программа образовательной организации. Основная школа. - Москва : Просвещение, 2016. - 416 с.

13. Родермель Т. А. Феномен компетентности в современном образовании : социокультурный аспект / Т. А. Родермель. - Томск : ТМЛ-Пресс, 2012. - 124 с.

14. Слободчиков В. И. Антропология образования - как предчувствие смысла / В. И. Слободчиков // Наука и школа. - 2015. - № 6. - С. 138-142.

15. Филимонов А. А. Организация проектной деятельности / А. А. Филимонов, В. И. Гам. - Омск : Изд-во Ом ГПУ, 2005. - 256 с.

16. Цирульников А. М. Развитие образовательный систем. Методология и методы социокультурного анализа. Часть I / А. М. Цирульников //Управление образованием : теория и практика. - 2014. - № 4. - С. 29-56

17. Шваб К. Четвертая промышленная революция / К. Шваб. - Москва : Эксмо, 2017. - 208 с.

18. Щедровицкий Г. П. Об исходных принципах анализа проблемы обучения и развития в рамках теории деятельности / Г. П. Щедровицкий //Избранные труды. - Москва : Педагогика, 1995. - С. 197-228.

19. Щедровицкий П. Г. Очерки по философии образования / П. Г. Щедровицкий. - Москва : Эксперимент, 1993. - 153 с.

20. Яковлева Н. И. Социокультурные основы модернизации системы переподготовки педагогических кадров : автореферат диссертации … доктора педагогических наук. - Москва : ИМИСО РАО, 2007. - 46 с.


Review

For citations:


Nikolina V.V. Socio-Cultural Practice As Vector of Development of Modern Educational Space. Nauchnyi dialog. 2017;(2):269-280. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-2-269-280

Views: 510


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)