Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Verification of Management Support of Professional and Educational Trajectory of Students in Terms of Socio-Cultural Educational Environment of University

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-271-288

Abstract

The verification of management support of professional and educational trajectory of students in terms of socio-cultural educational environment of the university is considered. The research urgency is caused by the transition to the educational standards of the third generation, which offer students and teachers new opportunities. The teachers face the challenge not only of transferring knowledge and skills to students, but also the formation of future graduate’s personality, capable of professional development. The article analyses the conditions for the maintenance of professional and educational trajectory of students at the university. Professional motives and commitment to professional development of students, the level of professional knowledge, commitment to their completion and perfection during the period of professionalization of personality are commented. Formed abilities and skills, professional experience are represented as a set of indicators of quality of professional and personal development of students. The authors hold the view that in practice of higher education institutions the teaching staff faces the task of the organization and ensuring educational process with the guarantee of student’s transition to higher levels of professional and personal development. It is proved that the requirements of vocational and educational trajectory allows to approximate the educational process to the needs of students, to form their professional and educational development in the conditions of the university, to prepare for practice.

About the Authors

N. V. Tsytulina
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Залкина Н. П. Построение профессиональной карьеры в контексте компетентностного подхода / Н. П. Залкина, М. Г. Сергеева. - Курск : Региональный финансово-экономический институт, 2013. - 246 с.

2. Львов Л. В. Проблемы моделирования профессионально-образовательной траектории опережающего уровня : современная высшая школа : инновационный аспект / Л. В. Львов. - Челябинск : Русско-Британский Институт Управления, 2016. - С. 75-88.

3. Мухина Т. Г. Формирование коммуникативной культуры студентов педагогических направлений в высшей школе / Т. Г. Мухина, А. Ю. Сутугин // Приволжский научный журнал. - 2015. - № 2 (34). - С. 276-281.

4. Пахаренко Н. В. Необходимость построения алгоритма индивидуальной образовательной траектории обучающегося / Н. В. Пахаренко // Инновации. Интеллект. Культура : XXI Всероссийская (с международным участием) научно-практическая конференция молодых ученых и студентов. - Тюмень : Тюменский государственный университет, 2014. - С. 282-285.

5. Сергеева М. Г. Дидактический принцип развития непрерывного экономического образования / М. Г. Сергеева. - Курск : Региональный финансово-экономический институт, 2012. - 422 с.

6. Сергеева М. Г. Методические аспекты исследования рынка образовательных услуг при подготовке конкурентоспособного специалиста / М. Г. Сергеева // Маркетинг в России и за рубежом. - 2007. - № 6 (62). - С. 92-95.

7. Сергеева М. Г. Педагогическая концепция непрерывного экономического образования / М. Г. Сергеева. - Курск : РФЭИ, 2010. - 249 с.

8. Сластенин В. А. Педагогика профессионального образования / В. А. Сластенин. - Москва : Академия, 2014. - 158 с.

9. Тахохов Б. А. Индивидуализация в современном педагогическом образовании / Б. А. Тахохов // Педагогика XXI века : стандарты и практики : материалы международной научно-практической конференции. - Липецк : ЛГПУ им. П. П. Семенова-Тян-Шанского, 2016. - С. 326-331.

10. Технологии модульного обучения как инструмент созидания индивидуальной образовательной траектории обучающегося / Н. Ю. Корнеева, Д. Н. Корнеев, А. А. Лоскутов, Н. В. Уварина // Вестник ЧГПУ. - 2016. - № 7. - С. 49-55.

11. Харланова Е. М. Теоретическое обоснование педагогического обеспечения развития социальной активности студентов / Е. М. Харланова. - Челябинск : Изд-во Челяб. гос.пед.ун-та, 2010. - 291 с.

12. Цытулина Н. В. Сопровождение профессионально-образовательной траектории обучающихся в условиях социокультурной образовательной среды / Н. В. Цытулина. - Москва : НОУ ВПО МИЛ, 2015. - 139 с.


Review

For citations:


Tsytulina N.V., Sokolova N.L., Sergeyeva M.G. Verification of Management Support of Professional and Educational Trajectory of Students in Terms of Socio-Cultural Educational Environment of University. Nauchnyi dialog. 2017;(3):271-288. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-3-271-288

Views: 442


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)