Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Diagnostics of Level of Formation of Motivational, Activity and Behavioral Components of Ecological Culture of Personality of Future Teacher: Application of Method by G. E. Zalessky

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-4-273-287

Abstract

This article deals with the problem of diagnostics of level of formation of motivational and behavioral components of ecological culture of the future teacher’s personality. The authors believe that the process of development of these components reflects the dynamics of formation of the investigated personality traits. The essence and the notion of ecological culture of personality is determined. Its basic structural and functional components are revealed. Special attention is paid to the development of the motivational component associated with the development in the students of axiological and conceptual structures (motives, needs, etc.), which in general determine the focus on ecology friendly activities. The analysis of the methods devoted to questions of formation of ecological culture and education of students is made. The study showed that most of them do not address the issue of identifying the nature of the personal dispositions of the subjects. To solve the problem of the study, the possibility of applying the value-normative method developed by professor G. E. Zalessky for the diagnosis of the value-motivational units of personality is proved. The authors present their development and results of testing of the diagnostic methods. It is noted that this development allows to assess the level of development of intrinsiv ecological motivation of students and the corresponding type of behaviour. It is proved that, given the nature of the interaction of three critical components of ecological culture of the individual - cognitive, motivational and behavioral - it is possible to obtain a preliminary typology of level of ecological culture of the subjects.

About the Authors

I. P. Shutova
Tyumen State University
Russian Federation


N. V. Osintseva
Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Герасимова А. С. Ценностно-деятельностный подход к психодиагностике учебной мотивации студентов / А. С. Герасимова // Знание. Понимание. Умение. - 2009. - № 4. - С. 116-121.

2. Глазачев С. Н. Теоретические основы формирования экологической культуры учителя : диссертация в виде научного доклада … доктора педагогических наук : 10.00.08 / С. Н. Глазачев. - Москва, 1998. - 68 с.

3. Залесский Г. Е. Психология мировоззрения и убеждений личности : монография / Г. Е. Залесский. - Москва : МГУ, 1994. - 138 с.

4. Захлебный А. Н. Культурологический подход к современному экологическому образованию / А. Н. Захлебный, Е. Н. Дзятковская // Вестник Международной академии наук. Русская секция. - 2012. - № 1. - С. 39-43.

5. Захлебный А. Н. Развитие общего экологического образования в России на современном этапе / А. Н. Захлебный, Е. Н. Дзятковская // Россия в окружающем мире 2008. Устойчивое развитие : экология, политика, экономика. Аналитический ежегодник. - Москва : Издательство МНЭПУ, 2008. - С. 144-170.

6. Игнатова В. А. Формирование экологической культуры учащихся : теория и практика : монография / В. А. Игнатова. - Тюмень : ТГУ, 1998. - 196 с.

7. Каминская Т. Ю. Роль мотивационного компонента образа Я в развитии самосознания школьников : автореферат диссертации.. кандидата психологических наук : 19.00.07 / Т. Ю. Каминская. - Москва, 2010. - 29 с.

8. Методика экспериментального исследования экологического сознания: разработка и апробация / В. И. Панов, М. О. Мдивани, Э. В. Лидская, Ш. Р. Хисамбеев // Российский научный журнал. - 2010. - № 1 (14). - С. 64-78.

9. Михайлов В. В. Воспитание готовности студентов к конструктивному поведению в экологически значимых ситуациях : автореферат диссертации.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / В. В. Михайлов. - Магнитогорск, 2005. - 24 с.

10. Немов Р. С. Психология : учеб. для вузов. В 3 кн. Кн. 1. Общие основы психологии / Р. С. Немов. - 4-е изд. - Москва : ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. - 688 с.

11. Осинцева Н. В. Организация педагогического эксперимента и математическая обработка его результатов : учебно-методическое пособие к спецкурсу для учителей технологии / Н. В. Осинцева. - Ишим : ИГПИ им. П. П. Ершова, 2005. - 48 с.

12. Редькина Е. Б. Влияние особенностей мотивации формирования мировоззрения на уровень его развития у учащихся : автореферат диссертации.. кандидата психологических наук : 19.00.07 / Е. Б. Редькина. - Москва, 1992. - 14 с.

13. Салтыкова О. И. Проблема метода изучения экологической воспитанности учащихся : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / О. И. Салтыкова. - Москва, 1999. - 136 с.

14. Шутова И. П. Методические основы формирования экологической культуры будущих учителей технологии и предпринимательства : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.02 / И. П. Шутова. - Москва, 2001. - 262 с.


Review

For citations:


Shutova I.P., Osintseva N.V. Diagnostics of Level of Formation of Motivational, Activity and Behavioral Components of Ecological Culture of Personality of Future Teacher: Application of Method by G. E. Zalessky. Nauchnyi dialog. 2017;(4):273-287. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-4-273-287

Views: 632


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)