Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Metacognitive States in Language, Communication and Cognition

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-83-95

Abstract

The article is devoted to the identification and description of meta-cognitive states, processes and operations and their role in language, communication, and cognition. It is shown that metacognitive states, and processes differ from strictly cognitive in three significant respects. First, they are reflexive in nature; second, they are divided into prototypical and derivative; third, they play a special role in language, communication and cognition. The main problem with this is the fact that metacognitive states can be expressed in language not only directly and explicitly, but they can be hidden, implicit, as well as syncretic with other important communicative meanings. Linguistic means of representing metacognitive phenomena highlighting their role in communication are systemized and characterized. It is indicated that language means, reflecting metacognitive states, are of various nature and show in particular how metacognitive states manifest themselves in behaviour and speech: the dreamy look , to watch closely , to refuse to recognize . The role of metacognitive states in learning and scientific knowledge is described. It is noted that verbalization of metacognitive processes in academic discourse is performed by means of expressions, showing the reflection of the knowing subject over produced mental operations: to define a problem , to suggest a hypothesis , to justify the relevance of a study , to sum up . In conclusion, it is emphasized that one of the most promising directions for future research of metacognitive problems is to compare and contrast knowledge and thinking, metacognition and “meta-thinking,” as well as the linguistic means of their verbalization.

About the Author

N. K. Ryabtseva
Institute of linguistics of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт / Н. Д. Арутюнова. - Москва : Наука, 1988. - 341 с.

2. Балуева А. С. Научный текст в новых условиях функционирования / А. С. Балуева // VIII Международная научная конференция «Прикладная лингвистика в науке и образовании. ALPAC REPORT - полвека после разгрома». К юбилею профессора Беляевой Л. Н. 24-26 ноября 2016 г. - Санкт-Петербург : Книжный Дом, 2016. - С. 254-262.

3. Болдырев Н. Н. Языковая интерпретация и структура сознания / Н. Н. Болдырев // Когнитивные исследования языка. Вып. XXVII. Антропоцентрический подход в когнитивной лингвистике. - Москва-Тамбов : ТГУ, 2016. С. 25-35.

4. Болдырев Н. Н. Языковая репрезентация основных уровней познания / Н. Н. Болдырев, О. В. Магировская // Вопросы когнитивной лингвистики. - 2009. - № 2 (019). - С. 7-16.

5. Дроздова Т. В. Создание научного текста как задача метакогнитивного характера / Т. В. Дроздова // Когнитивные исследования языка. Вып. XXI. Проблемы современной лингвистики: на стыке когниции и коммуникации. - Тамбов : ТГУ, 2015. - С. 58-63.

6. Дроздова Т. В. Что говорит научный текст о метакогнитивных способностях его автора / Т. В. Дроздова // Когнитивные исследования языка. Вып. XXVII. Антропоцентрический подход в когнитивной лингвистике. - Москва-Тамбов : ТГУ, 2016. - С. 408-415.

7. Карпов А. В. О содержании понятия метакогнитивных способностей личности / А. В. Карпов // Известия ДГПУ. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 4 (25). - С. 12-19.

8. Котюрова М. П. Об эталонном научном тексте / М. П. Котюрова // Стереотипность и творчество в тексте. Межвузовский сборник научных трудов. - Пермь : ПГУ, 2016. - Вып. 20. - С. 63-71.

9. Меньшакова Н. Н. Трансляция наукообразности в студенческих переводах с русского языка на английский / Н. Н. Меньшакова // Индустрия перевода. - 2016. - № 1. - С. 110-114.

10. Рябцева Н. К. Ментальные перформативы в научном дискурсе / Н. К. Рябцева // Вопросы языкознания. - 1992. - № 4. - С. 12-28.

11. Рябцева Н. К. Ментальный модус : от лексики к грамматике / Н. К. Рябцева // Логический анализ языка. Ментальные действия. - Москва : Наука, 1993. - С. 60-69.

12. Рябцева Н. К. Состояния сознания в языке и речи : когнитивный аспект / Н. К. Рябцева // Язык и действительность. Научные чтения на кафедре романских языков им. В. Г. Гака. Сборник статей по итогам международной конференции. - Москва : Московский педагогический государственный университет, 2016. - С. 144-149.

13. Рябцева Н. К. Теоретическое и лексикографическое описание научного изложения : межъязыковой аспект / Н. К. Рябцева. - Москва, 1996. - 112 с.

14. Рябцева Н. К. Язык и естественный интеллект / Н. К. Рябцева. - Москва : Academia, 2005. - 640 c.

15. Топорова В. М. Метакогнитивная рефлексия : аспекты языковой репрезентации / В. М. Топорова // Когнитивные исследования языка. Вып. XXIII. Лингвистические технологии в гуманитарных исследованиях. - Москва-Тамбов : ТГУ, 2015. - С. 743-751.

16. Чернакова Т. Е. Метакогнитивная психология : проблема предмета исследования / Т. Е. Чернакова // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. - 2011. - № 3 - C. 153-158. - Режим доступа : http://cyberleninka.ru/article/n/metakognitivnaya-psihologiya-problema-predmeta-issledovaniya#ixzz4VucUayZE.

17. Baron-Cohen S. Precursors to a theory of mind: Understanding attention in others / S. Baron-Cohen // Natural theories of mind : Evolution, development and simulation of everyday mindreading / Ed. by A. Whiten. - Oxford : Basil Blackwell, 1991. - Р. 233-251.

18. Brown A. L. Metacognition, executive control, self-regulation and other more mysterious mechanisms / A. L. Brown // Metacognition, Motivation, and Understanding / Ed. by F. E. Weinert, R. H.Kluwe. - Hillsdale, New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, 1987. - Р. 65-116.

19. Dogramaci S. Why is a valid inference a good inference? / S. Dogramaci // Philosophy and Phenomenological Research. - 2017. - 94 (1). - P. 61-96.

20. Flavell J. H. Metacognition and cognitive monitoring : A new era of cognitive developmental inquiry / J. H. Flavell // American Psychologist. - 1979. - Vol. 34 (10). - P. 906-911.

21. Hacker D. J. Metacognition: Definitions and empirical foundations / D. J. Hacker // Metacognition in Educational Theory and Practice / Ed. by D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser. - Hillsdale, New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, 1998. - P. 1-24.

22. Premack D. G. Does the chimpanzee have a theory of mind? / D. G. Premack, G. Woodruff // Behavioral and Brain Sciences. - 1978. - № 1 (4). - P. 515-526. - DOI:10.1017/S0140525X00076512.

23. Reading the Mind in the Eyes or Reading between the Lines? Theory of Mind Predicts Collective Intelligence Equally Well Online and Face-To-Face [Electronic resource] / D. Engel, A. W. Woolley, L. X. Jing, C. F. Chabris, T. W. Malone // PLOS ONE. - 2014. - № 9 (12). - Access mode : https://doi.org/10.1371/journal.pone.0115212.

24. Riabtseva N. K. English for Scientific Purposes / N. K. Riabtseva. - Moscow : Flinta ; Nauka, 1999. - 600 p.

25. Riabtseva N. K. States of Consciousness According to Linguistic Data : A Cognitive Perspective / N. K. Riabtseva // The XI-th International Conference “Cognitive Modeling in Linguistics”. Croatia, Dubrovnik. Proceedings. Kazan : Kazan State University, 2010. - P. 239-242.

26. Self-regulated Learning : the Interactive Influence of Metacognitive Awareness and Goal-setting / D. Ridley, P. Schuts, R. Glanz, C. Weinstein // Journal of Experimental Education. - 1992. - № 60 (4). - P. 293-306.

27. Theory of mind [Electronic resource]. - Access mode : https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind.

28. Tobias S. Knowing what you know and what you don't: further research on metacognitive knowledge monitoring : College Board Research Report / S. Tobias, H. T. Everson. - New York, 2002. - 25 p.


Review

For citations:


Ryabtseva N.K. Metacognitive States in Language, Communication and Cognition. Nauchnyi dialog. 2017;(5):83-95. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-83-95

Views: 595


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)