Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Problem of Professional Self-Determination of Senior Pupils in Conditions of Modern Labour Market (by Example of Tobolsk)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-346-358

Abstract

The problem of professional self-determination of graduates of secondary school is considered, which is directly linked with the request of modern society for the training of representatives of working professions. The authors point out the need for an integrated approach to the solution of this problem in the conditions of modernization of school education. The emphasis is made on the study of self-determination as the process of understanding and regulation of life in accordance with moral values. A review of legal documents is made, focusing on the formation of professional competencies that will help the graduate of the primary school to adapt in society when choosing a career. The results of a comparative analysis of the Bank of vacancies of Tobolsk Centre of Employment and the Department of Labour and Employment of the Tyumen Region are presented. The ratio of occupations demanded in the labor market are analysed, as well as career preferences of today’s youth. The conclusions are made by the authors based on the research of the interest of Tobolsk students to certain professions. The study had two stages: at ascertaining step the propensity of the graduate to work in various fields of professional activity was determined, in the control phase professions were identified to which graduates of the schools give the highest preference, and their compliance with the requirements of the modern labour market was established.

About the Authors

N. Y. Abysheva
Tobolsk Pedagogical Institute named after D. I. Mendeleev (branch of) Tyumen State University
Russian Federation


O. N. Gauch
Tobolsk Pedagogical Institute named after D. I. Mendeleev (branch of) Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Интерактивный портал Департамента труда и занятости населения Тюменской области. - Режим доступа : https://czn.admtyumen.ru/statistics.

2. Концепция модернизации российского образования до 2020 г. - Режим доступа : http://Минобрнауки.рф/документы.

3. Об образовании в Российской Федерации. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 31.12.2014, с изм. от 02.05.2015). - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_173649/.

4. О внесении изменений в приложение к приказу Минтруда России от 2 ноября 2015 г. № 832 «Об утверждении справочника востребованных на рынке труда, новых и перспективных профессий, в том числе требующих среднего профессионального образования». Приказ Минтруда России № 46 от 10.02.2016. - Режим доступа : https://normativ.kontur.ru/document?moduleId=1&documentId=267512.

5. Официальный интернет-сайт ВЦИОМ. - Режим доступа : https://wciom.ru/research/.

6. Официальный сайт МАОУ СОШ г. Тобольска. - Режим доступа : http://sh9.tko-tobolsk.info/2008/06/23/.

7. Абульханова К. А. Проблема индивидуальности в психологии / К. А. Абульханова / Психология индивидуальности : новые модели и концепции : коллективная монография / под ред. Е. Б. Старовойтенко, В. Д. Шадрикова. - Москва : МПСИ, 2009.

8. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи / Е. И. Головаха. - Москва : Прогресс, 2001. - 250 с.

9. Добреньков В. И. Социологическое образование в России / В. И. Добреньков и др.]. - Москва : Альфа, 2003. - 329 с.

10. Зеер Э. Ф. Психология профессионального самоопределения в ранней юности : учебное пособие / Э. Ф. Зеер. - Воронеж : МОДЭК, 2008. - 185 с.

11. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. - Москва : Академия, 2004. - 304 с.

12. Кон И. С. В поисках себя. Личность и ее самосознание / И. С. Кон. - Москва : Политиздат, 1984. - 336 с.

13. Леонтьев Д. А. Профессиональное самоопределение как построение образов возможного будущего / Д. А. Леонтьев, Е. В. Шелобанова // Вопросы психологии. - 2001. - № 1. - С. 57-66.

14. Пряжников Н. С. Теория и практика профессионального самоопределениям / Н. С. Пряжников. - Москва : Изд-во МГУ, 1999. - 268 с.

15. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / Л. С. Рубинштейн. - Санкт-Петербург: Питер, 2004. - 172 с.

16. Самоукина Н. В. Психология профессиональной деятельности / Н. В. Самоукина. - Санкт-Петербург : Питер, 2004. - 224 с.

17. Сартр Ж.-П. Воображаемое. Феноменологическая психология воображения / Ж.-П. Сартр ; пер. с фр. М. Бекетовой. - Санкт-Петербург : Наука, 2001. - 320 с.

18. Тестотека. Методика Л. А. Йовайши. - Режим доступа : http://testoteka.narod.ru/prof/1/12.html.

19. Шульгина Т. А. Личностное и профессиональное самоопределение старшеклассников как фактор социализации личности / Т. А. Шульгина // Систематические исследования в науке и образовании : материалы Всероссийской конференции. - Москва : Курск КГУ. - 2007. - С. 275-280.

20. Элкинд Д. Эрик Эриксон и восемь стадий человеческой жизни / Д. Элкинд. - Москва : Когито-центр, 1996. - 285 с.

21. Ясперс К. Философия / К. Ясперс ; пер. с нем. А. К. Судакова. - Москва : Канон + РООН «Реабилитация», 2012. - 384 с.

22. Kelly G. A. The psychology of personal constructs. A theory of personality. Vol. 1 / G. A. Kelly - London : Routledge, 1991. - 423 с.


Review

For citations:


Abysheva N.Y., Gauch O.N. Problem of Professional Self-Determination of Senior Pupils in Conditions of Modern Labour Market (by Example of Tobolsk). Nauchnyi dialog. 2017;(5):346-358. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-5-346-358

Views: 470


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)