Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Communicative-Pragmatic Failure: Viewpoint of Young Ural Playwright

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-81-92

Abstract

The author’s reproduction of living dialogical speech in linguo-cultural context of the current time is considered on the material of the play “The Very Day” by the young playwright Yaroslava Pulinovich. It is noted that the Ural school of modern drama in Yekaterinburg under the leadership of Nikolai Kolyada, which representative is Y. Pulinovich, is characterized by the presence of established aesthetic convention. The core of this convention is a method of linguistic naturalism. Analysis of the dialogues of the play have led to the conclusion that a naturalistic reproduction of speech is provided in part by inclusions of obscene vocabulary, elements of the urban vernacular, jargon. The predominant method is the method of linguistic realism, covering the construction of cooperative and conflictual dialogs. The analysis highlights the types of replicas aimed at the development of communicative contact; the inextricable link between the social role and communicative position of speakers is confirmed. On the material of speech party of the heroine the interpretation of communicative-pragmatic failures is given, their causes are revealed. Taking into account the role hierarchy the internal family communication is considered. The destructive consequences of abnormal distribution of rights and responsibilities of regular communication partners are highlighted. Axiological content of the metaphor of the road appearing in the play final is revealed.

About the Author

P. Jia
Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


References

1. Пулинович Я. А. Тот самый день. Пьеса в одном действии / Я. А. Пулинович // Урал. - 2017. - № 6. - С. 153-185.

2. Ярослава Пулинович. - Режим доступа : http://yaroslavapulino.ucoz.ru/.

3. Александрова З. Е. Словарь синонимов русского языка. Около 9000 синонимических рядов / З. Е. Александра ; ред. Л. А. Чешко. - Москва : Советская Энциклопедия, 1968. - 600 с.

4. Беликов В. И. Социолингвистика / В. И. Беликов, Л. П. Крысин. - Москва : Российский государственный гуманитарный университет, 2001. - 315 с.

5. Гаспаров Б. М. Язык - разноречное единство : плюрализм речевого поведения как основа коммуникативного взаимодействия говорящих / ред. Б. М. Гаспаров, Н. А. Купина // Русский язык в многоречном социокультурном пространстве. - Екатеринбург : Изд-во Уральского университета, 2014. - С. 14-41.

6. Ильин И. А. Путь к очевидности / И. А. Ильин // Собрание сочинений в 10 томах. - Москва : Русская книга, 1994. - Т. 3. - С. 383-560.

7. Коляда Н. За линией. К юбилею [Предисловие] / Н. Коляда // Пьесы уральских драматургов / сост. Н. Коляда. - Екатеринбург, 2008. - С. 5-6.

8. Купина Н. А. Уральская школа современной драматургии : основы эстетической конвенции / Н. А. Купина // Slavia Orientalis. - 2016. - LXV. - №. 3. - С. 557-571.

9. Матвеева Т. В. Полный словарь лингвистических терминов / Т. В. Матвеева. - Ростов на-Дону : Феникс, 2010. - 562 с.

10. Мокиенко В. М. Толковый словарь языка Совдепии / В. М. Мокиенко, Т. Г. Никитина. - Санкт-Петербург : Фолио-Пресс, 1998. - 267 с.

11. Никитина Т. Г. Молодежный сленг : Толковый словарь / Т. Г. Никитина. - Москва : Астрель : АСТ, 2004. - 912 с.

12. Толковый словарь русского языка с включением сведений о происхождении слов / ред. Н. Ю. Шведова. - Москва : Азбуковник, 2007. - 1175 с.

13. Формановская Н. И. Культура общения и речевой этикет / Н. И. Формановская. - Москва : ИКАР, 2005. - 250 с.

14. Химик В. В. Большой словарь русской разговорной речи / В. В. Химик. - Санкт-Петербург: Норинт, 2004. - 762 с.


Review

For citations:


Jia P. Communicative-Pragmatic Failure: Viewpoint of Young Ural Playwright. Nauchnyi dialog. 2017;(9):81-92. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-81-92

Views: 467


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)