Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Role of Pedagogical Artistry in Increasing Level of School Tolerance

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-227-239

Abstract

The impact of the teacher’s artistry on forming tolerance in the educational environment of the school is considered. Teacher-actor is opposed to the so-called “lessons giver” - the teacher considers himself bound only to teach students, but not to raise them. The analysis is made of modern scientific literature on the pedagogical artistry. It is found that artistic teaching makes students (and to some extent teachers themselves) more tolerant, but this happens indirectly through positive emotions, creating a comfortable learning atmosphere. The link between the style of interaction between teacher and students and pedagogical level of artistry is revealed, the methods conducive to the development of this quality are considered. The study is particularly relevant in connection with the transition to inclusive education, established by the Federal law “On education in Russian Federation.” The novelty of this work is to present the fundamentals of the author’s theoretical-practical course “Acting skills in the practice of school teacher” and the commentaries thereto, prepared by one of the authors of the article - a teacher-practitioner with two higher educations: pedagogical and acting. The authors come to the conclusion that the students of pedagogical specialties should be trained in the artistry not by the Stanislavsky system, but by the system of V. Meyerhold and B. Brecht.

About the Authors

I. S. Samokhin
Institute of Foreign Languages, Peoples’ Friendship University
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Institute of Foreign Languages, Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


D. O. Romanov
Sviblovo” Gymnasium
Russian Federation


References

1. Литература

2. Брехт Б. Теория эпического театра / Б. Брехт // Театр : Пьесы. Статьи. Высказывания : в 5-ти т. - Москва : Искусство, 1965. - Т. 5. - 566 с.

3. Ваганова Ж. В. Артистизм педагога как компонент его творческой индивидуальности : диссертация.. кандидата педагогических наук / Ж. В. Ваганова. - Тюмень, 1998. - 197 с.

4. Вербицкий А. А. Энциклопедический словарь по психологии и педагогике [Электронный ресурс] / А. А. Вербицкий. - 2013. - Режим доступа : http://psychology_pedagogy.academic.ru/.

5. Даржинова С. В. Формирование толерантности у будущих педагогов средствами художественно-творческой деятельности : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.08 / С. В. Даржинова. - Элиста, 2009. - 280 с.

6. Климычева Ю. Школе нужен учитель-актер [Электронный ресурс] / Ю. Климычева, О. Парамонов // Амурская правда. 30.10.2012. - Режим доступа : http://www.ampravda.ru/2012/10/30/036736.html.

7. Лактионова Е. Б. Психологическая комфортность как фактор идентификации учащихся с педагогами в образовательной среде школы / Е. Б. Лактионова // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. - 2015. - № 177. - С. 30-35.

8. Лемуткина М. Учитель - это прежде всего актер / М. Лемуткина [Электронный ресурс] // MK.ru. - 09.11.2014. - Режим доступа : http://www.mk.ru/social/2014/11/06/uchitel-eto-prezhde-vsego-akter.html.

9. Макаренко А. С. Педагогические работы 1936-1939 / А. С. Макаренко // Педагогические сочинения в восьми томах. - Москва : Директ-Медиа, 2014. - Т. 4. -566 с.

10. Мейерхольд В. Э. Принципы биомеханики / Запись М. М. Коренева, публикация В. Щербакова // Театральная жизнь. - 1990. - № 2. - С. 26-27.

11. Михеева Е. Г. Формирование педагогического артистизма студента - будущего учителя в процессе обучения в педагогическом университете : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Е. Г. Михеева. - Самара, 2008. - 269 с.

12. Нигматов З. Г. Инклюзивное образование : история, теория, технологии / З. Г. Нигматов, Д. З. Ахметова, Д. А. Челнокова. - Казань : Познание, 2014. - 220 с.

13. Ожегов С. И. Толковый словарь Ожегова [Электронный ресурс]. - 2009. - Режим доступа : http://ozhegova-slovar.ru/description/urokodatel/35661.

14. Платонов Ю. П. Путь к лидерству. - Санкт-Петербург : Речь, 2006. - 348 с.

15. Развитие толерантности у учащихся основной школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева, Д. О. Романов // Научный диалог. - 2017. - № 1. - С. 328-341.

16. Сивоглазов В. Учитель - это актер, и художник, и скульптор… [Электронный ресурс] / В. Сивоглазов // Учительская газета. 21.02.2006 - Режим доступа : http://www.ug.ru/archive/12680.

17. Сорокина Н. И. Развитие коммуникативной рефлексии будущего учителя в образовательном процессе вуза средствами педагогического артистизма : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.08 / Н. И. Сорокина. - Благовещенск, 2008. - 176 с.

18. Тюменева Т. С. Артистизм педагога-музыканта в системе его профессиональных компетенций : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.02 / Т. С. Тюменева. - Москва, 2015. - 170 с.

19. Фришман И. И. Развитие лидерских способностей подростков в ходе реализации программ в детском загородном центре / И. И. Фришман // Дополнительное образование и воспитание. - 2007. - № 4. - С. 8-12.

20. Чехов А. П. История одного торгового предприятия / А. П. Чехов // Собрание сочинений в двенадцати томах. - Москва : Государственное издательство художественной литературы, 1956. - 520 с. - Т. 7 : Повести и рассказы 1888-1891. - С. 83-86.

21. Booker K. C. Likeness, Comfort, and Tolerance : Examining African American Adolescentsʼ Sense of School Belonging / K. C. Booker // Urban Review : Issues and Ideas in Public Education. - 2007. - Vol. 39. - № 3. - Pp. 301-317.

22. Covey S. The Seven Habits of Highly Effective Teens / S. Covey. - New York : Touchstone, 2014. - 288 p.


Review

For citations:


Samokhin I.S., Sokolova N.L., Sergeyeva M.G., Romanov D.O. Role of Pedagogical Artistry in Increasing Level of School Tolerance. Nauchnyi dialog. 2017;(9):227-239. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-227-239

Views: 498


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)