Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Project Approach to Implementation of Interdisciplinary Content of Education at School

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-240-258

Abstract

The implementation of interdisciplinary content of education at school in the aspect of project approach is discussed. It is noted that this approach is one of effective methodological approaches in pedagogy to ensure students’ achieving the interdisciplinary result of the educational program in accordance with Federal state educational standards of general education (FSES GE). The necessity of using the project approach is stated, together with a systemically-active, which is the methodological basis of FSES GE. The urgency is determined by, on the one hand, the necessity to solve the tasks of the state educational policy reflected in FSES GE and the Professional standard of the teacher of general education. On the other hand, in educational practice there are problems of implementing interdisciplinary content of education at school (both didactic and methodological) in developing interdisciplinary skills of high school students. The authors recommend to use the project approach in two aspects: the pedagogical projecting the educational process of students in a series of subjects of social and humanitarian education and in providing project content of students’ activities. Moreover, educational projecting is considered at the level of project competence of a teacher, while activity of students - in the categories of the educational project. This is the novelty of the approach to the task of implementation of the interdisciplinary content of education at school.

About the Authors

A. P. Sukhodimtseva
Centre for Social and Humanities Education, Institute for Strategy of Education Development of the Russian Academy of Education
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Institute of Foreign Languages, Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University
Russian Federation


References

1. Литература

2. Асмолов А. Г. Как проектировать универсальные учебные действия : от действия к мысли / А. Г. Асмолов. - Москва : Просвещение, 2008 - 151 с.

3. Воровщиков С. Г. Развитие универсальных учебных действий : внутришкольная система учебно-методического и управленческого сопровождения : монография / С. Г. Воровщиков, Е. В. Орлова. - Москва : МПГУ, 2012. - 210 с.

4. Громыко Ю. В. Проектное сознание / Ю. В. Громыко. - Москва : Институт учебника «Paideia», 1997. - 660 с.

5. Лазебникова А. Ю. Государственная итоговая аттестация по обществознанию : первые результаты / А. Ю. Лазебникова // Оценка качества образования. - 2008. - № 2. - С. 30-40.

6. Новиков А. М. Методология образования / А. М. Новиков. - Москва : Эгвес, 2006. - 488 с.

7. Новиков А. М. Основания педагогики : пособие для авторов учебников и преподавателей / А. М. Новиков. - Москва : Эгвес, 2011. - 208 с.

8. Об утверждении …, 2013 - Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)» : приказ Минтруда России от 18 октября 2013 г. № 544н (ред. от 05.08.2016) [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://dogm.mos.ru/legislation/lawacts/983438/.

9. Пассов Е. И. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования : методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного / Е. И. Пассов, Н. Е. Кузовлева. - Москва : Русский язык. Курсы, 2010. - 568 с.

10. Педагогический словарь : учебное пособие для студентов высших учебных заведений / В. И. Загвязинский [и др.] ; под ред. В. И. Загвязинского, А. Ф Закировой. - Москва : Издательский центр «Академия», 2008. - 352 с.

11. Суходимцева А. П. К проблеме конкурентоспособности педагогов на российском рынке труда / А. П. Суходимцева // Профессиональное образование и рынок труда. - 2015. - № 5 / 6 - С. 24-26.

12. Суходимцева А. П. Метапредметный подход в образовании в России и Болгарии / А. П. Суходимцева, М. Г. Сергеева // Актуальные вопросы психологии и педагогики : сборник статей II Международной научно-практической конференции 12 октября 2016 г., г. Пенза. - Пенза : Наука и Просвещение (ИП Гуляев Г. Ю.), 2016. - С. 39-42.

13. Суходимцева А. П. Обновление методов обучения в аспекте методологии учебной деятельности / А. П. Суходимцева // Преподавание истории и обществознания в школе. - 2017. - № 6. - С. 39-43.

14. Суходимцева А. П. Организация деятельности учителя в категории педагогического проекта / А. П. Суходимцева, М. Г. Сергеева, Н. Л. Соколова // Гуманизация образования. - 2017. - № 2. - С. 62-66.

15. Суходимцева А. П. Проблема метапредметности в образовании в условиях сохранения предметного обучения / А. П. Суходимцева // Материалы международной научно-практической конференции «Психология и педагогика в образовательной и научной среде» 17 сентября 2016 г., г. Сургут. - Уфа : Агентство международных исследований, 2016. - С. 127-135.

16. Теория и практика метапредметного образования : поиски решения проблем (книга, написанная учителями ко Дню Учителя по мотивам «Основы педагогики. Введение в прикладную философию» Сергея Иосифовича Гессена) / С. Г. Воровщиков [и др.]. - Москва : «5 за знания», 2017. - 364 с.

17. Хуторской А. В. Метапредметное содержание и результаты образования : как реализовать федеральные государственные образовательные стандарты (ФГОС) [Электронный ресурс] / А. В. Хуторской // Интернет-журнал «Эйдос». - 2012. - № 1. - Режим доступа : http://www.eidos.ru/journal/2012/0229-10.htm.

18. Adams A. Cooperative learning effects on the classroom : masters dissertation of arts in education at Northern Michigan University [Electronic resource] / A. Adams. - Michigan, 2013. - Access mode : http://www.nmu.edu/education/sites/DrupalEducation/files/UserFiles/Adams_Anthony_MP.pdf.

19. Gevurkova E. A. Integrative Strategies For Teaching And Learning As A Renewal Of School Education / E. A. Gevurkova, I. Yu. Sinelnikov, A. P. Sukhodimtseva // International Conference “Education Environment for the Information Age” (EEIA-2017), 7-8 June 2017, Moscow, Russia. - Moscow, 2017. - Pp. 286-294. DOI : dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.08.35.

20. Holbrook J. Supplementary Teaching Materials / J. Holbrook, M. Rannikmae // International Journal of Environmental & Scienc Education. - 2009. - Vol. 4. № 3. - Рр. 275-288.

21. Johnson D. W. Cooperation and competition : Theory and practice / D. W. Johnson, R. T. Johnson. - Edina, MN : International Book Company, 1989.

22. Paterson J. Teaching Literacy Across the Curriculum / J. Paterson // Middle Ground. - 2007. - Vol. 10. № 4. - Рp. 12-14.

23. Sergeeva M. G. Metasubject Abilities Development In Upper Secondary School Students As A Pedagogical Problem / M. G. Sergeeva, I. Yu. Sinelnikov, A. P. Sukhodimtseva // International Conference “Education Environment for the Information Age” (EEIA-2017), 7-8 June, 2017, Moscow, Russia. - Moscow, 2017. - Pp. 531-539. DOI : dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.08.62.


Review

For citations:


Sukhodimtseva A.P., Sergeyeva M.G., Sokolova N.L. Project Approach to Implementation of Interdisciplinary Content of Education at School. Nauchnyi dialog. 2017;(9):240-258. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-9-240-258

Views: 487


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)