Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Realization of Communicative Strategies and Tactics through Using the Auto-Ethnonym “Russian

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-200-211

Abstract

The results are presented of the study of the mechanisms of realizing the communicative strategies and tactics in Russian advertising discourse, the language representative of which is auto-ethnonym Russian and corresponding derivatives. The interest to the phenomenon of discourse is linked both with the need to study linguistic phenomena in close connection with communicative, cognitive and sociocultural factors, and with the need to bring linguistic research beyond the study of traditional units of sentence and text. The need for a theoretical understanding of the specificity of advertising discourse is linked to the active development of this type of discourse and its increasingly prominent place in the modern communicative space. The novelty of the research is to analyze the functioning of auto-ethnonymic lexis in advertising discourse, which until this time was not the object of researchers in this aspect. The material were taken from advertising slogans and texts of Russian advertising discourse. Peculiarities of advertising communication is described, main positioning of communicative strategy: auto-presenting, evaluative, targetising, mitigative, value-oriented - are analyzed. Some optimizing communication strategies are discussed: the strategy of recognition and the strategy of increasing attractive strength of the advertising message. The practical significance of the research is connected with the possibility to apply its results in practice of creating advertising messages and in judicial and non-judicial linguistic expert investigations in cases of improper advertising and extremism.

About the Author

K. A. Sukhareva
National Research Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod
Russian Federation


References

1. Березович Е. Л. «Русская пища» в зеркале иностранных языков (на материале производных от слов «Русский, Россия») / Е. Л. Березович // Антропологический форум. - 2012. - № 17. - С. 173-197.

2. Березович Е. Л. Россия и Франция: диалог языковых стереотипов / Е. Л. Березович, Г. И. Казакова // Антропологический форум. - 2015. - № 27. - С. 9-69.

3. Голованивская М. К. Ментальность в зеркале языка : некоторые базовые мировоззренческие концепты французов и русских / М. К. Голованивская. - Москва : Языки славянской культуры, 2009. - 372 с.

4. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи / О. С. Иссерс. - Москва : ЛКИ, 2008. - 284 с.

5. Карасик В. О. О типах дискурса / В. И. Карасик // Языковая личность : институциональный и персональный дискурс : сборник научных трудов. - Волгоград : Перемена, 2000. - С. 5-20.

6. Карасик В. О. Языковой круг : личность, концепты, дискурс / В. О. Карасик. - Волгоград : Перемена, 2002. - 477 с.

7. Колесов В. В. Язык и ментальность / В. В. Колесов. - Санкт-Петербург : Петербургское востоковедение, 2004. - 237 с.

8. Кочетова Л. А. Английский рекламный дискурс в динамическом аспекте : диссертация.. доктора филологических наук / Л. А. Кочетова. - Волгоград, 2013а. - 438 с.

9. Кочетова Л. А. Динамика оценочной стратегии рекламного дискурса / Л. А. Кочетова // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2. Языкознание. - 2013б. - № 1. - С. 103-109.

10. Макаров М. Л. Основы теории дискурса / М. Л. Макаров. - Москва : Гнозис, 2003. - 280 с.

11. Медведева Е. В. Рекламная коммуникация / Е. В. Медведева. - Москва : Эдиториал УРСС, 2003. - 280 с.

12. Пирогова Ю. К. Стратегии коммуникативного воздействия в рекламе : опыт типологизации [Электронный ресурс] / Ю. К. Пирогова // Dialog-21. - 2001. - Режим доступа : http://www.dialog-21.ru/digest/2001/articles/pirogova/.

13. Радбиль Т. Б. Возможности и перспективы применения теории речевых актов в лингвистической экспертизе / Т. Б. Радбиль, В. А. Юматов // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. - 2013. - № 1-1. - С. 286-290.

14. Радбиль Т. Б. Язык и метод в современной судебной экспертизе : монография / Т. Б. Радбиль, В. А. Юматов. - Москва : Юрлитинформ, 2015. - 216 с.

15. Скнарев Д. С. Языковые средства создания образа в рекламном дискурсе : семантичсекий, прагматический, маркетинговый аспекты : диссертация.. доктора филологических наук / Д. С. Скнарев. - Челябинск, 2015. - 374 с.

16. Степанов Ю. С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования / Ю. С. Степанов. - Москва : Языки русской культуры, 1997. - 989 с.

17. Тахтарова С. С. Категория коммуникативного смягчения (когнитивно-дискурсивный и этнокультурный аспекты) : монография / С. С. Тахтарова. - Волгоград : ВолГУ, 2009. - 382 с.


Review

For citations:


Sukhareva K.A. Realization of Communicative Strategies and Tactics through Using the Auto-Ethnonym “Russian”. Nauchnyi dialog. 2017;(12):200-211. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-200-211

Views: 524


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)