Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Question about Conditions of Development of Creativity in Senior Pupils of Secondary Schools

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-231-243

Abstract

The issue of creating the conditions in school for development of creative potential of students is considered. It is noted that the development of creative thinking of senior pupils is the basis for the formation of innovative potential of the future specialist, therefore, currently this is one of the main tasks of school education. The results of search of conditions for development of creative potential of senior pupils are presented, using a modified technique by George Guildford, subtext “Use items,” offering the task on listing the most complete set of options for the use of any object. The author reveals the conditions that promote the creative potential of senior students, among which there are support of visual-figurative thinking in the process of creative activities and use of tasks focused on the development of visual-figurative thinking associated with creative expression, imagination, manifestation of personality, internal motivation, interest, goal, conversion, research, creation of the new. It is indicated that the development of creativity contributes to the rejection of rigid guidelines for the students that allows them to express individuality. It is noted that the development of creative potential of students can be carried out on sectarian activities. It is shown that the result of the experiment will allow to improve the forms of organization of extra-curricular clubs and classes, and creative homework.

About the Author

T. S. Mamontova
Ishim Pedagogical Institute named after P. P. Ershov, branch of Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Богоявленская Д. Б. Одаренность: природа и диагностика : монография / Д. Б. Богоявленская, М. Е. Богоявленская. - Москва : Образование личности, 2013. - 208 с.

2. Галин А. П. Личность и творчество : психологические этюды / А. П. Галин. - Новосибирск : Издательство НГУ, 1989. - 314.

3. Грицай Т. И. Исследование креативности старшеклассников / Т. И. Грицай, П. И. Чернецов // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия : Образование. Педагогические науки. - 2015. - Т. 7. - № 4. - С. 46-51.

4. Красило Т. А. Взаимосвязь уровня креативности человека и его отношения к продуктам творческой деятельности / Т. А. Красило // Психологическая наука и образование. - 2005. - № 3. - С. 56-66.

5. Лефрансуа Ги Прикладная педагогическая психология / Ги Лефрансуа. - Санкт-Петербург : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2005. - 416 с.

6. Марданова Г. М. Технология развития креативного потенциала учащихся общеобразовательной школы : диссертация … кандидата педагогических наук : 13.00.01. - Ижевск, 2005. - 152 с.

7. Мешкова Н. В. Современные зарубежные исследования креативности : социально-психологический аспект / Н. В. Мешкова // Социальная психология и общество. - 2015. - Т. 6. № 2. - С. 8-17.

8. Перевертень Г. И. Техническое творчество в начальных классах / Г. И. Перевертень. - Москва : Просвещение, 1988. - 160 с.

9. Соснина И. Г. Взаимосвязь уровня развития креативности и успешности творческой деятельности дошкольников / И. Г. Соснина // Фундаментальные исследования. - 2014. - № 8-3. - С. 744-747.

10. Тэкекс К. Одаренные дети / К. Тэкекс ; под ред. Г. В. Бурлинской. - Москва : Просвещение, 1991. - 208 с.

11. Хазова С. А. Одаренные старшеклассники : факторы риска и ресурсы развития / С. А. Хазова // Психологическая наука и образование. - 2012. - № 4. - С. 26-33.

12. Щербакова М. В. Педагогическое сопровождение формирования креативности студентов в условиях непрерывного образования в сфере дизайна : автореферат … кандидата педагогических наук : 13.00.01. - Нижний Новгород, 2014. - 25 с.

13. Churchland P. S. The Computational Brain / P. S. Churchland, T. J. Sejnowski. - Cambridge, Massachusetts : The MIT Press, 1992. - 558 p.

14. Rensulli J. Therevolving - door model : a new way of identifsink the gifted / J. Rensulli, S. Reis, G. Smith. - Phi Delta Kannan, 1981. - 649 р.


Review

For citations:


Mamontova T.S. On Question about Conditions of Development of Creativity in Senior Pupils of Secondary Schools. Nauchnyi dialog. 2018;(1):231-243. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-231-243

Views: 475


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)