Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

White and Black in “Sigumo” by Boris Akunin

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-149-158

Abstract

The results of analysis of colour vocabulary in the story by Boris Akunin “Sigumo” are presented. The relevance of the study is due to the importance of the category of “colour” for the human worldview and individual author’s picture of the world. The paper provides a brief overview of linguistic literature devoted to the study of colour vocabulary. The author proceeds from the fact that the vocabulary with the meaning of colour in an art work reflects the originality of the colour picture of the artist’s world and, therefore, is an important feature of the holistic artistic picture of the world. The novelty of the research lies in the choice of the product for analysis. The facts of using colour vocabulary in the text of the story by Boris Akunin “Sigumo” are the material for the study. Colour vocabulary is classified by lexical-grammatical feature and by the nomination object. Special attention is paid to colour lexis within the lexical-semantic group of “white” and “black colour” as the most important and most frequent in the colour pattern of the studied art work. It is argued that colour contrast is one of the dominant principles of constructing the analyzed literary text. The author concludes that B. Akunin shows that clear boundaries between black and white does not exist in the same way as there is no clear boundary between good and evil, ugliness and beauty, the Western and Eastern worlds.

About the Author

O. A. Selyunina
Amur State University named after Sholom Aleichem
Russian Federation


References

1. БСЯЯ - Большой словарь японского языка (大日本語辞典) [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://e-lib.ua/dic/.

2. Бахтина Н. Б. История цветообозначений в русском языке / Н. Б. Бахтина. - Москва : Наука, 1975. - 288 с.

3. Вежбицкая А. Обозначения цвета и универсалии зрительного восприятия / А. Вежбицкая // Язык. Культура. Познание. - Москва : Русские словари, 1997. - С. 231-290.

4. Волкова М. Г. Способы пополнения лексико-семантической группы цвета в разноструктурных языках / М. Г. Волкова // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2013. - № 3 (131). - С. 57-60.

5. Горчица В. Профиль белого и черного в поэзии Марины Цветаевой / В. Горчица. - Русский язык за рубежом. - 2003. - № 2. - С. 82-90.

6. Гусакова Т. Г. Цветообозначения как средство художественного моделирования социальной самоидентификации: постановка проблемы / Т. Г. Гусакова // Studia Lingustica. - 2014. - № XXIII. - С. 244-252.

7. Иванова Ю. В. Цветообозначения в структуре поэтического текста и подходы к их исследованию / Ю. В. Иванова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. - 2007. - Т. 22. - № 57. - С. 112-118.

8. Климовских Ю. А. Цветообозначения как способ семантической интерпретации психологических деталей в описании портрета в произведениях О. Уайльда / Ю. А. Климовских // Наука. Инновации. Технологии. - 2010. - № 3. - С. 108-112.

9. Кудря О. А. Вторичные цветообозначения в словаре и художественном тексте : на материале английского и украинского языков: диссертация.. кандидата филологических наук : 10.02.20 / О. А. Кудря. - Москва, 2015. -215 с

10. Ольхова О. Н. Функциональные особенности колоратива «белый» в современной женской прозе / О. Н. Ольхова // Приволжский научный вестник. - 2014. - № 9 (37). - С. 81-83.

11. Смирнова Г. В. Особенности употребления цветообозначения «черный» в произведениях В. П. Астафьева / Г. В. Смирнова // Человек и язык в коммуникативном пространстве : сборник научных статей. - 2016. - Т. 7. - № 7. - С. 93-97.

12. Фрумкина Р. М. Цвет, смысл, сходство : аспекты психолингвистического анализа / Р. М. Фрумкина. - Москва : Наука, 1984. - 156 с.

13. Шеховцова Е. А. Формирование символической семантики цветообозначений : автореферат диссертации.. кандидата филологических наук : 10.02.15 / Е. А. Шеховцова. - Донецк, 2003. - 21 с.

14. Яворская Г. М. Языковые концепты цвета (к проблеме классификации) / Г. М. Яворская // Вопросы языкознания. - 1998. - № 2. - С. 42-50.

15. Rosch Е. The nature of mental codes for color categories / E. Rosch // Journal of experimental psychology : Human perception and performance. - 1975. - Vol. 1. - Pp. 303-322.

16. Simpson J. Sex- and age-related differences in colour vocabulary / J. Simpson // Language and speech. - 1991. - Vol. 34. - Pp. 57-62.


Review

For citations:


Selyunina O.A. White and Black in “Sigumo” by Boris Akunin. Nauchnyi dialog. 2018;(2):149-158. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-149-158

Views: 575


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)